یکی از مسائلی که می‌تواند به بهبود جایگاه صنعت ساختمان در اقتصاد ایران کمک کند تشریک مساعی و به اشتراک گذاشتن ایده‌‌‌ها یا دیدگاه‌‌‌هایی است که تمامی فعالان این صنعت طی سال‌های فعالیت خود به آن رسیدند و انجمن صنعت ساختمان را برای نیل به اهداف آن یاری کرده است.

بنابراین به عنوان نخستین بخش از تحلیل کارآیی انجمن صنعت ساختمان درمی‌‌‌یابیم که ایجاد یک دیدگاه واحد و وحدت رویه در اذهان فعالان صنعت می‌تواند تا چه حد به انتخاب قاطع مسیرهای درست برای پیگیری منافع ذی‌نفعان در صنعت ساختمان کمک کند. توجه به این نکته ضروری است که صنعت یاد‌شده با توجه به وزن سنگینی که در اقتصاد ایران دارد، می‌تواند بسیاری از مشاغل را در صورت بهبود خود به رونق برساند. دومین مولفه کارآیی و کارآمدی انجمن صنعت ساختمان، زمانی قابل دستیابی است که آن کارآمدی که با همدلی و همراهی فعالان با‌سابقه صنعت ساختمان در انجمن یاد‌شده حاصل ‌‌‌شده با ایجاد قدرت چانه‌‌‌زنی بین تصمیم‌‌‌سازان و مسوولان دوچندان شود. این امر زمانی محقق می‌شود که از قدرت اتحاد و همسویی سرمایه‌گذاران، مهندسان، معماران و همه مشاغل مربوط به ساختمان عزمی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات عمومی و تغییر رویه‌‌‌های غلط اتخاذ‌شده در سال‌های اخیر ایجاد شود. به عبارت دیگر در گام دوم شکوفایی این انجمن هر آنچه از نیروی حاصل از پتانسیل گام نخست به دست آمده را باید در جهت تصمیم‌سازی، رایزنی و در نهایت شکوفایی صنعت یاد‌شده به کار ببندد.

کاهش قیمت تمام‌شده یک سازه و جلوگیری از تورم بیش از حد با تغییر رویه‌های غلط اداری و قانونی که خود هزینه‌های تولید را افزایش داده‌اند، ‌‌‌قادر است نقش مهمی در بهبود وضعیت مسکن مردم عادی داشته باشد. بنابراین رکن سوم کارآیی و شکوفایی انجمن ساختمان زمانی حاصل خواهد شد که همراهی و اتحاد اعضای انجمن در کنار اثرگذاری بر تصمیمات دولتی به افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمت تمام‌شده با حفظ کیفیت منجر شود. این دقیقا همان رکن سوم است که ماهیت وجودی ارزشی انجمن را مشخص می‌کند. چرا که ذات انجمن مذکور نه صرفا برای پیگیری اهداف انتفاعی فرد یا گروهی از فعالان این حوزه بلکه پیگیری منافع تمامی تامین‌کنندگان زنجیره در صنعت ساختمان، سازندگان، مهندسان، معماران و در نهایت خریداران ساختمان که همان مردم هستند خواهد بود. چنین دیدگاهی سبب می‌شود که انجمن صنعت ساختمان اگرچه به عنوان یک تشکل صنفی پا به میدان گذاشته، اما در نهایت تحقق اهداف ملی را برای تمامی مردم ایران میسر کند.

آنچه همواره از سوی موسسان انجمن صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته این است که یک تشکل صنفی قدرتمند قادر است با اثرگذاری بر تصمیمات، قیمت تمام‌شده خدماتی را که دولت همواره از تامین آن ناکام بوده نظیر مسکن اجتماعی و کاهش قیمت تمام‌شده خانه برای مردم قابل حصول کند.

من امید دارم تا دستیابی به اهداف انجمن سبب شود که نه‌تنها تمامی آنچه در مورد منافع سازندگان خریداران و فروشندگان به آن اشاره کردم تامین شود بلکه نتایج بزرگ‌تری نظیر افزایش نسبت صاحب‌خانه‌‌‌ها به مستاجران در کشور از طریق اصلاح تصمیمات و دیدگاه‌‌‌های غلط با اهتمام انجمن صنعت ساختمان به دست آید. طبیعتا چنین امری یعنی در نظر گرفتن منافع ذی‌نفعان، ضمن آنکه می‌تواند به افزایش استانداردهای زندگی برای شهروندان سالم و توانمند کشور منتهی شود، همچنین می‌تواند آن دسته از هموطنانی را که هر کدام به نحوی با معلولیت مواجه هستند نیز با شرایط زندگی بهتری روبه‌رو کند؛ امتیازاتی به آنها بدهد که در شرایط کنونی ساخت مسکن یعنی ایجاد ساختمان‌‌‌های کوچک از طریق اشخاص حقیقی چندان میسر نیست.

من امید دارم تا بهبود ساختارهای تصمیم‌گیری و فراهم شدن فضا برای تامین امنیت سرمایه‌گذاری رونقی را در این صنعت حاصل کند که ضمن افزایش سودآوری بتواند استانداردهای کلی و موثر را برای بهره‌‌‌مندی عموم مردم به‌خصوص معلولان که برخی از آنها هموطنان دارای اوتیسم هستند، به ارمغان آورد. بخشی از خدمات‌‌‌دهی در قالب شهرسازی مدرن به اقشار خاص تنها از دل ایجاد استانداردهای مناسب زندگی از سوی شهرسازان میسر است. نیل به این هدف، می‌تواند ضمن بهبود کیفیت زندگی همگان، ما را به فضایی اخلاقی‌‌‌تر برای زندگی راحت همه انسان‌‌‌ها به‌خصوص توان‌‌‌یابان تبدیل کند.