به گزارش CNBC، صندوق جدید MGX امارات که در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند، اخیرا در بخشی از عملیات تامین سرمایه شرکت OpenAI  مشارکت داشته است. این دور تامین سرمایه، ارزش OpenAI را به ۱۵۰ میلیارد دلار رساند. بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر آنقدر پول ندارند که بتوانند با مبالغ چند میلیارد دلاری شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و آمازون رقابت کنند. اما این صندوق‌های ملی مشکلی برای تامین مالی هزینه‌‌‌های هوش مصنوعی ندارند. آنها به نمایندگی از دولت‌‌‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند که افزایش قیمت انرژی در سال‌های اخیر به این موضوع کمک کرده است. بر اساس گزارش گلدمن ساکس، انتظار می‌رود مجموع ثروت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا سال ۲۰۲۶ از ۲.۷ تریلیون دلار به ۳.۵ تریلیون دلار افزایش یابد.

ارزش صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی از ۹۲۵ میلیارد دلار فراتر رفته و دست محمد بن‌سلمان را برای سرمایه‌گذاری‌‌‌های متعدد به عنوان بخشی از طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰» باز گذاشته است. این صندوق در شرکت‌های بزرگی از جمله اوبر و همچنین لیگ گلف LIV و فوتبال حرفه‌‌‌ای نیز سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری «مبادله» امارات ۳۰۲ میلیارد دلار و سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی یک تریلیون دلار را مدیریت می‌کنند. سازمان سرمایه‌گذاری قطر ۴۷۵ میلیارد دلار را مدیریت می‌کند و ارزش صندوق سرمایه‌گذاری کویت نیز به بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است. اوایل این هفته، MGX  مستقر در ابوظبی برای توسعه زیرساخت هوش مصنوعی، مشارکت با شرکت مدیریت دارایی «بلک‌‌‌راک»، مایکروسافت و صندوق تامین سرمایه Global Infrastructure Partners  را آغاز کرد. هدف این است که ۱۰۰ میلیارد دلار برای مراکز داده و سایر سرمایه‌گذاری‌‌‌های زیرساختی جمع‌‌‌آوری شود. صندوق MGX به عنوان یک صندوق اختصاصی برای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی در مارس امسال، با مشارکت‌‌‌ شرکت‌های مبادله و شرکت هوش مصنوعی G۴۲ راه‌اندازی شد.

طبق اعلام پیچ‌‌‌بوک، شرکت مبادله امارات سرمایه‌گذاری‌‌‌هایی در شرکت «انتروپیک» که رقیب OpenAI محسوب می‌شود هم داشته و یکی از فعال‌‌‌ترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر است، به‌‌‌طوری که در چهار سال گذشته هشت قرارداد در زمینه هوش مصنوعی منعقد کرده است. به گزارش‌CNBC، انتروپیک در آخرین دور تامین سرمایه خود، به دلایل مرتبط با امنیت ملی، جذب سرمایه از سعودی‌‌‌ها را رد کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در حال مذاکره برای ایجاد شراکت ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمریکایی «اندریسن هورویتز» (Andreessen Horowitz)  است. همچنین صندوقی را به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی اختصاص داده که «شرکت سعودی برای هوش مصنوعی» یا SCAI  نام دارد.

با این حال، سابقه عربستان در زمینه حقوق بشر برای برخی شرکای غربی و استارت‌آپ‌‌‌ها مشکل‌ساز است. برجسته‌‌‌ترین مورد در سال‌های اخیر، قتل جمال خاشقچی، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ بود که واکنش‌‌‌های بین‌المللی را در جامعه کسب و کار برانگیخت. البته فقط خاورمیانه نیست که به این حوزه پول تزریق می‌کند. بر اساس گزارش پیچ‌‌‌بوک، صندوق ملی فرانسه موسوم به Bpifrance در چهار سال گذشته ۱۶۱ قرارداد در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسته است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری Temasek سنگاپور و یک صندوق دیگر تحت حمایت این کشور به نام GIC به ترتیب ۴۷ و ۲۴ قرارداد منعقد کرده‌‌‌اند.  برای ایالات متحده، جذب سرمایه صندوق‌های ثروت ملی در شرکت‌های آمریکایی و اجازه ندادن به سرازیر شدن این سرمایه‌‌‌ها به سمت دشمن دیرینه‌‌‌اش یعنی چین، یک اولویت ژئوپلیتیک بوده است. «جارد کوهن» از موسسه جهانی گلدمن ساکس، معتقد است که حجم نامتناسبی از سرمایه، از سمت کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات می‌‌‌آید و در کل جهان از آن استقبال می‌شود. او آنها را «کشورهای شکننده ژئوپلیتیک» توصیف می‌کند.