افزایش 54‌میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی

وی تاکید کرد: بخش‌خصوصی باید از حالت منفعل‌ خارج شود و به گفته مقام‌معظم رهبری، بخش‌خصوصی قابلیت تحقق نرخ رشد ۸‌درصدی برای کشور را دارد.  رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام‌معظم رهبری بر همکاری‌های بین‌المللی تاکید کرد و گفت: افزون بر صادرات به کشورهای همسایه باید با آنها شریک باشیم زیرا با شراکت امنیت کشور افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. آقامحمدی در ادامه به دو چالش اصلی حوزه نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این بخش نظام پرداخت است که با توجه به میزان تورم نیاز به بازنگری دارد. به گفته او حقوق کارکنان کارساز نیست و با جایزه و کوپن هم قابلیت رفع ندارد و لازم است حقوق آنها تامین شود، لازم است صنایع توانمند در این حوزه پیشرو باشند. آقامحمدی افزود: باید ساختار تقویت نیروی انسانی در سازمان‌ها نیز برای توانمندسازی آنها تغییر کند زیرا اهمیت ویژه‌ای برای توسعه کشور دارد. وی فعالان صنعت پتروشیمی را از فعال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نیروهای کشور دانست و بیان کرد: بخش‌خصوصی باید محوریت توسعه باشد و زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعالیت خود را برای توسعه مشخص کند و از دولت نیز در این مسیر درخواست کمک داشته‌باشد. رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام‌معظم رهبری ادامه‌داد: صندوق‌های بازنشستگی در کشور باید از نهادها جدا شوند، زیرا وابسته به زندگی بازنشستگان است و باید با سرمایه‌گذاری انجام‌شده زندگی بازنشستگان تضمین شود. آقامحمدی در پایان از دولت سیزدهم که با تمام توان پای کار بود، قدردانی کرد.

تعویض یک‌میلیون بخاری

احمد مهدوی‌ابهری، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی خبر داد که شرکت‌های پتروشیمی در حال نهایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی قراردادی برای تعویض یک‌میلیون بخاری خانوارها هستند. به گفته وی تامین مالی این سرمایه‌گذاری به واسطه شرکت‌های پتروشیمی از سوی چین صورت می‌گیرد و امکان کاهش مصرف گاز به نصف مقدار کنونی را دارا است. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی، بحث اصلی خود را به اهداف و الزامات برنامه هفتم توسعه کشور که امسال سال‌آغازین اجرایی آن است، اختصاص داد. به گفته احمد مهدوی‌ابهری در این برنامه رشد ۸‌درصدی برای اقتصاد کشور دیده‌شده که یکی از پایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی آن رشد ۲۳‌درصدی صادرات غیرنفتی خواهد بود. وی با بیان اینکه بخش مهمی از این صادرات غیرنفتی به محصولات پتروشیمی اختصاص دارد، گفت: طبق این برنامه قرار است ظرفیت اسمی ۹۶‌میلیون‌تن تولید محصول پتروشیمی فعلی به ۱۳۱.۵‌میلیون ‌تن برسد. مهدوی ابهری متذکر شد که ۹۶‌میلیون‌تن فعلی در طول چهار برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم محقق شده و حالا قرار است که طی یک برنامه رشدی ۳۰‌درصدی را تجربه کنیم.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی عنوان کرد که این میزان رشد نیاز به الزامات و زیرساخت‌هایی دارد که بخشی از آن بر دوش حاکمیت و بخش گسترده‌ای را هم باید بخش‌خصوصی بر عهده گیرد. وی در ادامه به صحبت‌های خود با رهبر انقلاب اشاره کرد که گفته است اگر با همین منوال حرکت کنیم تا سال‌۱۴۱۲ همه پتروشیمی‌های پایه گازی تعطیل خواهند شد که علت آن‌هم به قوانین دست و پاگیر برمی‌گردد. مهدوی‌ابهری اشاره کرد؛ با تاکید رهبر معظم انقلاب به فضای حضور شرکت‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی فراهم شد که در نهایت به ۱۰تفاهم‌نامه با وزارت نفت در این‌خصوص با هدف تولید ۲۰‌میلیون مترمکعب گاز به‌منظور تامین خوراک و رفع ناترازی رسید. وی با بیان اینکه در ماده‌۱۵ برنامه هفتم بند‌ب، تبصره۳ به مشارکت و سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها اشاره‌شده و شرکت نفت را مکلف به اولویت قرار‌دادن آنها در گاز تولیدی قرار داده‌است، گفت: بدین معنی که سرمایه‌گذاران به مالک گاز تولیدی (نه میادین که جز انفال است) تبدیل می‌شوند و این حکم قانونی مساله را به‌طور کامل حل کرده‌است. وی در ادامه به بند‌«پ» ماده‌۹۹ قانون برنامه اشاره کرد که در آن  در موردلغو معافیت‌های مالیاتی تولیدکنندگان مواد خام و نیمه‌خام بحث شده‌است. مهدوی‌ابهری گفت این موضوع را در قوه‌قضائیه پیگیری و اشکالات شرعی آن را مستند کردیم. وی همچنین افزود: در قوانین سنواتی اوره و آمونیاک به‌عنوان مواد نیمه‌خام طبقه‌بندی شده و به‌دنبال آن هستیم که این مساله را در برنامه هفتم حل کنیم. مهدی‌ابهری همچنین به اصلاحات ناکارآمد تخفیف‌های پلکانی اشاره کرد و گفت: در جایی‌که سه واحد متانول به یک واحد بنزین تبدیل می‌شود، بدون تخفیف امکان تولید آن وجود نخواهد داشت، همینطور طرح‌های PDH مانند سلمان فارسی که بالای ۹۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است، اعلام‌کرده که بدون این تخفیف تولید خود را شروع نخواهد کرد، چراکه به‌جز زیان برای آنها عایدی نخواهد داشت. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ادامه به پایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی قرارگاه صنعت پتروشیمی در نهاد ریاست‌جمهوری و بر‌‌گزاری جلسه اول آن به‌دستور محمدمخبر اشاره کرد و گفت: این قرارگاه با هدف کاهش وابستگی به نفت و به پیشنهاد ما پایه‌گذاری شد و امیدواریم در دولت آینده هم تداوم یابد. وی در ادامه به قرارداد تعویض یک‌میلیون بخاری با سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها و فاینانس چینی‌ها پرداخت و گفت: قرارداد این موضوع در حال نهایی‌شدن است و طبق آن یک‌میلیون بخاری کم‌مصرف جایگزین بخاری‌های معمولی خواهد شد و تامین مالی آن را چین انجام خواهد داد و شرکت‌های پتروشیمی چهار سال‌دیگر بازپرداخت خواهند کرد. این امر مصرف بخاری‌ها را به نصف کاهش خواهد داد.

مهدوی ابهری در پایان با بیان اینکه ما نیازمند حرکت به سمت تولید برق از انرژی خورشیدی هستیم، گفت: آلمان با میزان کم تابش به مقدار زیادی از این نیرو استفاده می‌کند درحالی‌که ایران بستر بسیار مناسبی برای استفاده از این انرژی دارد.