ژاپن، در انتهای لیست رتبه‌‌‌بندی رفاه کارکنان!

در رتبه‌‌‌بندی جهانی رفاه کارکنان که موسسه سلامت مک‌‌‌کینزی با ارزیابی سلامت جسمی، ذهنی و روحی کارکنان آن را می‌‌‌سنجد، ژاپن رتبه آخر شده است! در یک نظرسنجی که بیش از ۳۰‌هزار نیروی کار در ۳۰ کشور مختلف در آن شرکت کرده‌‌‌اند، امتیاز ژاپن به درصد، ۲۵ بوده است. ترکیه بالاترین امتیاز را گرفته (۷۸ درصد) و بعد از آن هند و چین، به ترتیب با ۷۶‌درصد و ۷۵‌درصد قرار گرفته‌‌‌اند. میانگین جهانی هم ۵۷‌درصد است.  با اینکه کسب و کارهای ژاپنی به امنیت شغلی معروفند، اما تغییر شغل برای کارکنانی که از کارشان راضی نیستند، بسیار سخت است.

ژاپن همواره در نظرسنجی‌‌‌های بین‌المللی از این منظر امتیاز پایینی کسب می‌‌‌کند و به گفته «راشل کاپ» که به شرکت‌ها در مورد ارتباطات میان‌‌‌فرهنگی مشاوره می‌‌‌دهد، نتایج این نظرسنجی‌‌‌ها چنین واقعیتی را منعکس می‌‌‌کنند. کاپ که عضو هیات‌مدیره شرکت بیمه MS&AD هم هست، می‌‌‌گوید: «در ژاپن مسائل مهمی در رابطه با عدم‌رضایت از محیط کار وجود دارد و سطح استرس کارکنان بسیار بالاست.» همزمان به گفته کاپ، تعداد زیادی از کارکنان ژاپنی، قراردادهای کوتاه مدتی‌‌‌ دارند که عدم‌قطعیت را موجب می‌شود. بر اساس نظرسنجی مک‌‌‌کینزی، کارکنانی که تجربیات کار مثبتی دارند، به طور کلی از سلامت بیشتری برخوردارند، نوآوری بیشتری در کارشان دارند و عملکرد شغلی بهتری را به نمایش می‌‌‌گذارند.


75درصد نیروی کار آمریکا هفته کاری 4روزه می‌‌‌خواهند

از آنجا که این روزها عمده جمعیت نیروی کار را جوانان نسل هزاره و نسل Z تشکیل می‌‌‌دهند، انتظارات از کارکنان در محیط کار تغییر کرده است. یکی از این تغییرات، افزایش تقاضا برای هفته کاری چهار روزه است. به گزارش CNBC، بیش از 75‌درصد کارکنان آمریکایی می‌‌‌گویند که می‌توانند به جای 5 روز، در 4 روز از پس بار کاری فعلی خود برآیند. نسل هزاره‌‌‌ای‌‌‌ها (متولدین 1981 تا 1996) که حدود 35‌درصد نیروی کار امروزی را تشکیل می‌‌‌دهند، بیش از همه مشتاق هفته کاری چهار روزه هستند، به‌‌‌طوری که 87‌درصد آنها موافقت خود را اعلام کرده‌‌‌اند.

نظرسنجی آنلاینی که در ماه اوت، بیش از‌هزار نیروی کار در سراسر جهان در آن شرکت کرده‌‌‌اند، تحولات و تقسیم‌‌‌بندی‌‌‌های نسلی را در رویدادهای محیط کار خلاصه‌‌‌سازی کرده است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌‌‌دهد با اینکه نسل جوان‌‌‌تر خواهان انعطاف‌‌‌پذیری بیشتر در ساعات کاری است، اما تعاملات فردی را هم نسبت به دورکاری ترجیح می‌‌‌دهد.  اما رویدادهای جدید  محیط‌کار، لزوما منعکس‌‌‌کننده این ارزش‌‌‌ها نیستند. شاخص سالانه محیط کار شرکت مشاوره EY نشان داده با اینکه هفته کاری چهار روزه محبوبیت عمومی زیادی دارد، اما شرکت‌های آمریکایی استقبال چندانی از آن نکرده‌‌‌اند. مایکل میلر، مدیر ارشد تحقیقات بازار سایت آنلاینی که نظرسنجی را انجام داده، می‌‌‌گوید: «بین آنچه کارکنان می‌‌‌خواهند و آنچه کارفرماها انجام می‌‌‌دهند، هنوز شکاف زیادی وجود دارد.»