دریافت پایان کار ماه‌ها طول می‌کشد

علی فتحی از سازندگان تهران درباره مسائلی که سازندگان دارند، بیان کرد: درگیر پایان کار پروژه‌ای هستم که ماه‌ها طول کشیده است. متاسفانه سیستم اداری ما دچار اشکال است. برای گرفتن سند به ثبت مراجعه کردم. ابتدا شهرداری اعلام کرد که پیشروی داشتیم و باید نامه‌ای تنظیم کنیم تا مجددا برای تهیه نقشه کارشناس مراجعه کند تا بعد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شود. ثبت یک جمله‌ای را از ما می‌خواهد که شهرداری باید بنویسد. شهرداری می‌گوید در نقشه‌های AC این موضوع بررسی می‌شود که متعلق به ۱۰ سال پیش است و برای ما نوشتن این جمله مسوولیت دارد. در ثبت هم پیشنهاد دادند وجه مازاد برای گرفتن سند بدهیم که من مخالفت کردم و گفتم قانونی پیش می‌رویم.

وی گفت: متاسفانه گرفتن وجه مازاد در همه نهادهای شهری رواج دارد. سیستم شهرداری و نهادهای شهری را باید کاملا تغییر داد تا مسائل سازندگان حل شود. در یک پروژه ۱۸ میلیارد به شهرداری ناحیه دادم ۹۰ درصد بنا با ۷ طبقه به من داده شد. البته این پروژه ارزش بیشتری داشت که چنین وجهی را پرداختیم. در‌خواست وجه مازاد به قدری جا افتاده است که سازندگان هم برای پیشبرد کارشان آن را می‌پردازند.

مساله آتش‌نشانی برای سازندگان معضل شده است

همچنین یک سازنده منطقه ۳ در این خصوص بیان کرد: روند اخذ پروانه به خصوص پایان کار بسیارطولانی و غیرقابل قبول است. از وقتی که برای پایان کار اقدام می‌کنید مرحله اول مراجعه به ثبت اسناد است که ۴ تا ۵ ماه در این بخش پرونده معطل می‌ماند تا به بازدید از پروژه برسد و بعد ایرادهای غیرمعقول می‌گیرند. بعد از رفع باید به شهرداری مراجعه کرد که بیشترین معطلی در این بخش به این دلیل است که شهرداری ارائه مجوز را به بررسی استاندارد آسانسور موکول می‌کند، چهارماه این مرحله طول می‌کشد و ایرادهای بیخود که ربطی به استاندارد ندارد، می‌گیرند.

احمد روضاتی گفت: مرحله بعد مراجعه به آتش‌نشانی است که فقط دو ماه طول می‌کشد تا کارشناس برای بازدید مراجعه کند. روندی که وجود دارد کشنده است برای همین یک ساختمان که تمام می‌شود، سازنده ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه اضافی داده است و خواب سرمایه سر به آسمان می‌کشد. در حالی که اگر این مراحل کوتاه‌تر باشد هزینه ساخت هم ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. این سازنده در پایان تاکید کرد: کل روند دریافت مجوزها برای ساخت‌و‌ساز طولانی و غیر‌معقول است.

مشکلات پیش پای سازندگان طاقت‌فرسا است

بهرام نمازی، سازنده منطقه ۱۴ و ۱۵ تهران به مسائلی  که در منطقه ۱۴ و ۱۵ وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که سازنده را اذیت می‌کند روند طولانی اخذ مجوزهاست که بین ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشد. سختی کار سازنده را آزار نمی‌دهد، اما این فرآیند طولانی و مسائلی که شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط پیش پای سازندگان می‌گذارند طاقت‌فرساست.

وی درباره وضعیت خرید و فروش در این مناطق گفت: با توجه به افزایش قیمت زمین، مصالح و دستمزدها، قیمت واحدها نیز افزایش یافته، اما قدرت خرید پایین آمده است و خانه اولی‌ها نمی‌توانند خانه بخرند. اکنون در ارزان‌ترین جای تهران در ورامین هم بخواهید واحدی خریداری کنید دیگر دست کم متری ۴۰ میلیون تومان است.

این سازنده درباره ایمنی و پایداری ساختمان‌سازی بیان کرد: سازه‌هایی استفاده می‌کنم که نظام مهندسی تایید کرده است و اینکه اگر به نظرم ضعیف باشد آن را تقویت می‌کنم. به طور مثال اگر بر اساس استانداردها عیار بتن ۳۵۰ بوده است من ۴۰۰ استفاده کرده‌ام. اگر یونولیت یک کیلو و صد است من یک کیلو و ۳۰۰ انتخاب کرده‌ام و درباره همه مصالح ساختمانی نیز به همین شکل جنس بهتر با قیمت بیشتر را خریده‌ام تا مدت زمان بیشتری دوام داشته باشد.

دست شهرداری‌ها باید باز باشد

علی نوازنده، سازنده منطقه یک در این خصوص بیان کرد: با تغییرات در مدیریت شهرداری سلیقه بیشتر اعمال می‌شود. ما خیلی وقت‌ها نقشه را تغییر دادیم که درختی قطع نشود. سال ۹۰ نقشه‌ای را طراحی کردیم که فضای سبز را می‌خواستیم در طبقات لحاظ کنیم به خصوص در بالکن، متاسفانه شهرداری موافقت نکرد و گفت تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، اگر اجرا شود ممکن است از شهرداری مرکز ایراد بگیرند. در این بخش نیاز به باز گذاشتن دست شهرداری مناطق است تا اجازه رشد و خلاقیت به سازندگان داده شود. شهرداری مرکز می‌تواند به شهرداری مناطق این اجازه را بدهد وقتی طرح نما بدیع است به صورت پایلوت اجرا شود. به نظر می‌رسد اگر دست طراحان و سازندگان بازتر شود ایده‌های جدیدتری شکل بگیرد.این سازنده درباره وضعیت ساخت‌وساز در شرایط کنونی گفت: چند هفته قبل شن و ماسه از تنی ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. البته تولید کننده نیز تقصیر ندارد چون از سوی دولت حمایت نمی‌شوند. در حال حاضر بازار خرید و فروش و ساخت و‌ساز بی‌رونق است. از سوی دیگر شهرداری‌ها هرسال ۲۰ تا ۴۰ درصد عوارض را افزایش می‌دهند و زنجیروار همه چیز به هم وصل است بنابراین روی ساخت و ساز تاثیرگذار است. اگر قرار باشد گشایشی در امر مسکن روی دهد باید از بدو تولید مصالح تا پایان مراحل ساخت، تولیدکننده و سازنده از طرف دولت حمایت شوند.