سال سوددهی«پارتا» برای سهامداران

در آیین پیش گشایش این بازدید، دکتر مسعود گنجی عضو هیات‌مدیره گروه رازی، مهندس عبدالمالکی مدیرعامل آرتاویل تایر و مهندس مولایی مدیرمالی این شرکت حضور یافتند و به پرسش‌‌های مهمانان حاضر در جلسه پاسخ دادند.

دکتر گنجی در این نشست با بیان اینکه کارخانه آرتاویل تایر با استفاده از بهترین تکنولوژی دنیا سالانه به میزان ۵۰‌هزار تن لاستیک در سایزهای مختلف و برای مصارف گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌کند، افزود: برای خط جدید این مجموعه رقمی‌‌ در حدود ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته و این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری برای خط قدیمی ‌‌آرتاویل نیز ۱۵۰ میلیون دلار بوده است.

عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی رازی با بیان اینکه آرتاویل تایر امروز در تولید انواع تایرهای TBR و SBR و همچنین در تکمیل زنجیره تولید این محصول اعم از تامین نخ، کربن و... موفق عمل کرده گفت: خوشبختانه امسال از بحران عبور کرده‌‌ایم و به سوددهی رسیده‌‌ایم.

ملایی: کسب سود در صورت‌های مالی حتمی ‌‌است

در این نشست مدیر مالی آرتاویل تایر نیز با اشاره به اینکه این مجموعه با اتخاذ استراتژی جدید انتظار دارد در یک سال آینده حقی را که در سال‌های گذشته ادا نشده، ادا کند گفت: خبرهای خوبی در۶ ماه آینده از آرتاویل تایر خواهید شنید و عزم ما برای عبور از منطقه زیان و کسب سود در صورت‌های مالی جدی است.

ملایی با بیان اینکه شرکت‌های فعال در حوزه تایر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری با مشکل تامین سرمایه در گردش روبه‌‌رو هستند به رشد قیمت مواد اولیه اشاره و ابراز امیدواری کرد با همه مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد، اما تیم جدید مدیریتی در آرتاویل تایر تلاش کرده تا به سمت سودسازی در این مجموعه حرکت کند و در این راستا تخصیص ارز برای خرید کائوچوی ارزان‌‌تر به عنوان یکی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت را استارت زده‌‌ایم و امیدها به توفیقات بیشتر در آینده نزدیک وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی ما اصلاح ساختار مالی و کاهش بهای تمام شده تولید است گفت: سال گذشته با ۶‌درصد زیان روبه‌‌رو بودیم، اما خوشبختانه امسال با ایجاد ۶‌درصد سود عملیاتی روبه‌رو هستیم که از رشد ۱۲ واحد درصدی حکایت دارد.

خرید ۲‌هزار تن کائوچوی طبیعی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

در ادامه مهندس عبدالمالکی، مدیرعامل آرتاویل تایر با اشاره به مشکلات حوزه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت لاستیک گفت: وزارت صمت به دنبال پیگیری‌‌هایی که صورت گرفته با رشد ۲۰ درصدی قیمت تایر موافقت کرده و در هفته آینده اعلام خواهد شد. وی ادامه داد: در ۶ ماه دوم سال از محل افزایش قیمت سود مناسبی حاصل می‌شود و از طرف دیگر تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان منابع ارزی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی به خرید ۲۰۰۰‌هزار تن کائوچوی طبیعی با قیمت‌های مناسب منتهی شده است که به کاهش بهای تمام شده تولید منجر خواهد شد و خبر خوبی برای سهامداران این شرکت است.

وی با اشاره به برنامه‌‌های توسعه‌‌ای این شرکت در زمینه توسعه سبد محصولات به دعوت از شرکت‌های دارای دانش فنی اشاره کرد و پیش‌بینی کرد به‌‌زودی در زمینه طراحی و تولید ۵ تا ۶ سایز جدید اقداماتی صورت بگیرد. به علاوه اصلاحاتی روی خطوط تولید صورت خواهد گرفت که در ۶ ماه دوم سال می‌تواند با کاهش هزینه‌‌های تمام شده سود مناسبی را در سهام این شرکت ایجاد کند.

وی با اشاره به طرح‌‌های توسعه‌‌ای گروه صنعتی رازی و مجموعه آرتاویل تایر با اشاره به اینکه این مجموعه توسعه‌‌گراست، گفت: برخی به نسبت بالای هزینه‌‌های مالی در آرتاویل در مقایسه با استاندارد این صنعت اشاره می‌کنند، اما واقعیت آن است که بخشی از هزینه‌‌های توسعه از محل سرمایه‌‌ها تامین شده و به عبارتی این هزینه‌‌ها برگشت‌‌پذیر هستند.

وی با انتقاد از قیمت‌های دستوری در صنعت تایر گفت: این سیاست باعث شده تا در کنار رشد هزینه‌‌های مواد اولیه، بنگاه‌‌ها با کمبود نقدینگی روبه‌‌رو شوند و این در حالی است که سازمان حمایت به عنوان مرجع قیمت‌گذاری تایر به موضوعاتی مانند کیفیت تولید یا تکنولوژی‌‌های به کار رفته در تولید اهمیت نمی‌‌دهد و چون تایر به صورت کیلویی قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین توجهی به تکنولوژی‌‌هایی که به کاهش وزن تایر تولیدی منتهی می‌شود ندارد و همین موضوعات باعث شده تا تولیدکنندگان پیشرو و صاحب تکنولوژی‌‌های به‌روز با مشکلاتی روبه‌‌رو شوند.

پس از این نشست، فعالان بازار سرمایه از خطوط تولیدی آرتاویل تایر و سبلان تایر رازی بازدید کردند و در جریان فعالیت‌‌های این شرکت قرار گرفتند.

سبلان تایر رازی پیشرو در تولید تایر رادیال سنگین

عباس اسماعیلی مدیر کارخانه سبلان تایر رازی نیز در دیدار فعالان بازار سرمایه از این خط تولید با بیان اینکه ظرفیت اسمی ‌‌تولید تایر در این مجموعه ۳۰۰‌هزار حلقه تایر در سال است، گفت: در این مجموعه تنها لاستیک‌های سیمی ‌‌رادیال سنگین تولید می‌شود، در حالی که ما برخلاف سایر مجتمع‌‌های تولیدی تایر سنگین در کشور که تولیدکننده تایرهای بایاس هستند، با استفاده از تکنولوژی‌‌های روز دنیا با وزن مشابه با توان پیمایش بالاتر و پارامترهای اصلی مناسب‌‌تر همین محصول را تولید می‌‌کنیم. به گفته اسماعیلی دانش فنی عامل کاهش هزینه تولید تایرهای رادیال در این بخش است و باید گفت مجتمع‌‌های تولیدی کشور در حوزه تایر بسیار علاقه‌مندند که به تولید تایرهای رادیال سنگین ورود کنند که خوشبختانه این مهم در مجتمع سبلان تایر رازی محقق شده است.

مدیر کارخانه سبلان تایر در ارتباط با قطعی برق و گاز در فصول مختلف سال نیز افزود: در ۶ماه اول امسال با دو روز قطعی در هفته روبه‌‌رو بودیم و به تدریج به سه روز رسید که این موضوع اثرات منفی بر تولید داشت و نگرانی فعالان صنعتی برای نیمه دوم سال نیز قطعی گاز است.

وی با بیان اینکه برنامه تولید تایرهای سنگین در مجتمع سبلان ۷‌هزار تن برای امسال است افزود: تاکنون ۳‌هزار و ۵۰۰ تن از این رقم محقق شده است. به گفته وی تامین نیازهای کارخانه اعم از قالب‌‌ها و تجهیزات میانی سفارش داده شده و در یک سال آینده به ظرفیت ۱۴‌هزار تن در سال خواهیم رسید.

به گفته او خوشبختانه تایر رادیال سنگین محصولی است که مشتریان حتی حاضر به پیش خرید آن هستند و خوشبختانه سبلان رازی با استفاده از به‌‌روزترین وکارآمدترین ماشین‌‌آلات و با توجه به اینکه کامل‌ترین تجهیزات تست و آزمایشی را در اختیار دارد باکیفیت‌‌ترین محصول را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌‌دهد.