در این نامه با اشاره به افزایش تقاضا تا سطح ۷۳۴۶۳ مگاوات در تابستان سال‌جاری و تلاش مضاعف حوزه‌‌‌های مختلف و مدیریت کلان وزیر نیرو که منجر به تامین سهم عمده تقاضای برق به‌ویژه در بخش‌‌‌های عمومی و خانگی شده، آمده است: در این میان نیروگاه‌‌‌های خصوصی با در اختیار داشتن ۶۸‌درصد از ظرفیت تولید برق حرارتی و ۱۰۰‌درصد ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر، نقش اصلی در تولید برق پایدار در دوره اوج بار را به خود اختصاص دادند. همچنین در دوره یکساله منتهی به تابستان ۱۴۰۲، جمعا ۱۹۴۴ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و بهره‌‌‌برداری شد.

در بخش دیگری از این نامه با تاکید بر مشکلات اقتصادی نیروگاه‌‌‌های خصوصی ناشی از افزایش بی‌‌‌سابقه هزینه‌‌‌های تعمیرات و بهره‌‌‌برداری، فقدان منابع مالی و افزایش مطالبات از دولت، تصریح شده است: نیروگاه‌‌‌های خصوصی در اقدامی جهادی، رکوردهای جدیدی در ضرایب آمادگی و تولید طی تابستان سال‌جاری ثبت کردند که شایسته تجلیل و قدردانی است. این در حالی است که در «همایش سراسری مدیران صنعت آب و برق»، مورخ نهم مهر ماه سال‌جاری که به منظور تجلیل از تلاشگران گذر از دوره اوج بار برگزار شد، عدم‌حضور نمایندگان بخش خصوصی و تقدیر از ایشان، سوال‌‌‌برانگیز بود.

همچنین در ادامه این نامه به سهم بالاتر نیروگاه‌‌‌های خصوصی در شاخص‌‌‌های اصلی تولید برق نظیر آمادگی، تولید برق، راندمان، مصرف آب و … اشاره و تصریح شده است: از وزارت نیرو انتظار می‌‌‌رفت در انتخاب و تقدیر از فعالان بخش تولید، مطابق همین شاخص‌‌‌ها، برای بخش خصوصی که بیش از ۵۰‌هزار میلیارد تومان طلبکار است و واحدها را سر پا نگه داشته است، عمل کند.