به‌‌‌روزرسانی الکسای آمازون با هوش مصنوعی مولد

شرکت آمازون می‌‌‌خواهد برای افزایش هیجان استفاده از ابزارهای خانگی خود، از جمله دستیار صوتی الکسا از هوش مصنوعی مولد استفاده کند و همزمان به مقابله با دورنمای کاهش اشتغال در بخش سخت‌‌‌افزاری شرکت بپردازد. دیو لیمپ، که سال‌هاست مدیریت بخش ابزارهای آمازون را در اختیار دارد، اخیرا اعلام کرده هوش مصنوعی مولد - که بحث‌‌‌هایی را در سراسر دنیا در مورد آینده کار، امنیت و قوانین ایجاد کرده - به یک تجربه کاملا جدید در استفاده از سرویس الکسا منجر شود و دستیار صوتی «هوشمندتر و کاربردی‌‌‌تری» در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

او اخیرا در رویداد ابزارهای شرکت آمازون، از چشم‌‌‌اندازش برای آینده الکسا رونمایی کرد که می‌‌‌گوید با هوش مصنوعی مولد کار می‌کند و مبتنی بر یک مدل زبانی جدید و متناسب‌‌‌سازی شده است. شاخه وسایل و ابزارهای آمازون، به دلیل اشتیاق شخصی جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون ایجاد شد، اما اندی جیسی، مدیرعامل فعلی این غول خرده‌‌‌فروشی، ظاهرا نسبت به این بخش علاقه‌‌‌ چندانی ندارد. لیمپ گفته که تا قبل از پایان امسال، از سمتش استعفا خواهد داد. سال گذشته، مدیران ارشد آمازون، در مورد نقش مستقیم الکسا در سودآوری شرکت موشکافی دقیقی انجام دادند و در نتیجه این بررسی‌‌‌ها تیم الکسا با تعدیل نیروی گسترده‌‌‌ای مواجه شد.

 

مشاغلی که بیشترین و کمترین تاثیر را از هوش مصنوعی می‌‌‌گیرند

طبق گزارش «مشاغل فردا»ی مجمع جهانی اقتصاد، مشاغلی که تفکر نقادانه و مهارت‌‌‌های حل مساله را دربرمی‌‌‌گیرند، با هوش مصنوعی پیشرفت بیشتری خواهند کرد. چهار شغل اولی که در گزارش مجمع جهانی کیفیتشان با هوش مصنوعی بالاتر می‌رود، عبارتند از: ۱- نمایندگان بیمه ۲- زیست‌مهندسان و مهندسان زیست‌پزشکی ۳- ریاضی‌‌‌دانان و ۴- ویراستاران.

از طرف دیگر، وظایف روتین و تکرارشونده، بیش از سایر شغل‌‌‌ها اتوماتیک‌‌‌سازی می‌‌‌شوند و این یعنی بیش از همه در آینده‌‌‌ای نزدیک، هوش مصنوعی جای آنها را می‌گیرد. چهار شغلی که طبق گزارش، امکان جایگزین شدنشان توسط هوش مصنوعی بیشتر است، عبارتند از: ۱- منشی‌‌‌ها و به طور کلی کارمندان دفتری، ۲- بازاریابان تلفنی، ۳- کارشناسان آمار و ۴- کارمندان بانک.

همچنین مشاغلی که کمترین اثرپذیری را از هوش مصنوعی دارند، بر تعاملات فردی یا حرکات فیزیکی مبتنی هستند؛ مثل ۱- مشاوران آموزشی و شغلی ۲- مددکاران و دستیاران وکیل ۳- متخصصان بیهوشی ۴- کارکنان خدمات اجتماعی و درمانی.

دولت‌‌‌ها و کسب‌و‌کارها می‌توانند از طریق پرورش نیروی کار سازگارپذیر و آموزش سواد هوش مصنوعی، به کارکنان کمک کنند که برای این تغییرات آماده باشند.