راهکارهای خروج بازار لوازم خانگی از رکود

کاهش قیمت و افزایش میزان تولید یکی از راهکارهای مهم برای خروج بازار لوازم خانگی از رکود است که در شرایط کنونی شاهد وقوع چنین اتفاقی نیستیم. ارائه تسهیلات ویژه و موثر به خریداران واقعی در بازار لوازم‌خانگی می‌تواند یک گام موثر برای خارج کردن این بازار از رکود باشد به شرطی که دولت و بانک‌‌‌های عامل شرایط ارائه تسهیلات را برای متقاضیان فراهم کنند. دو کارشناس و فعال حوزه لوازم‌خانگی در خصوص بررسی بازار لوازم‌خانگی کشور و راهکارهای خروج این بازار از رکود صحبت کرده‌اند.

خرید لوازم خانگی دست‌‌‌دوم

حبیب‌‌‌الله علیپور، کارشناس برجسته حوزه لوازم خانگی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ تامین قطعات لوازم‌خانگی در برندهای مختلف، کشوری توسعه‌‌‌یافته است به خبرگزاری بازار گفت: کمبود نقدینگی و  دستمزدهای پایین موجب شده است تا بسیاری از مردم به سوی خرید انواع لوازم خانگی به صورت قسطی سوق پیدا کنند. وی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی به دلیل حذف ارز دولتی با مشکلات متعددی روبه رو شده است، گفت: رقابت تولیدکنندگان ایرانی با خارجی در بازار لوازم‌خانگی مشهود است ولی باید همچنان به این واقعیت اشاره کرد که بخش اعظمی از مردم خرید لوازم خانگی دست‌‌‌دوم خارجی را به خرید لوازم خانگی نو ایرانی ترجیح می‌‌‌دهند.

علیپور با طرح این سوال که چرا مردم رغبتی به خرید لوازم خانگی ندارند و علت رکود عمیق حاکم بر بازار لوازم خانگی چیست؟گفت: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که اتخاذ سیاست‌‌‌های درست برای ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان ایرانی و خارجی در بازار لوازم‌خانگی می‌تواند مردم را به سوی خرید در این بازار ترغیب کند که متاسفانه شاهد وقوع چنین رخدادی نیستیم. علیپور اشاره‌‌‌ای هم به موضوع تحریم‌‌‌ها داشت و تصریح‌‌‌کرد: این موضوع درست که بسیاری از صنایع کشور تحت‌‌‌تاثیر تحریم‌‌‌های ظالمانه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌‌‌کنند ولی در بین این صنایع بازار لوازم‌خانگی به دلیل برخورداری ایران از یک صنعت لوازم‌خانگی قدیمی و پیشرو در تولید به نسبت آسیب کمتری از تحریم‌‌‌ها دیده است ولی نباید از نقش منفی تحریم‌‌‌ها بر صنایع مختلف کشور و از جمله لوازم خانگی غافل شد.

این کارشناس بازار لوازم‌خانگی افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی در داخل کشور هم با معضل گرانی مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز در بسیاری از مواقع روبه‌رو هستند که به همین دلیل از این بازار راکد نمی‌توانند سود چندانی کسب کنند. علیپور حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در بازار لوازم خانگی را یک اصل مهم و حیاتی برای خروج از رکود این بازار عنوان کرد و گفت: رشد تولید به شرطی رخ خواهد داد که تولیدکننده در بازار راکد بتواند میزان تولید خود را در گام نخست با بیشترین کیفیت ممکن افزایش دهد و در گام دوم مصرف‌کننده با حمایت از تولیدکننده حتی اگر هم شده به صورت قسطی از تولیدکننده ایرانی خرید کند تا لوازم خانگی دست دوم خارجی را جایگزین لوازم خانگی نو ایرانی نکند.

کاهش ۷۵ درصدی خرید

سیدرسول ابن‌‌‌الرضا، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد نیز با بیان اینکه اگر قرار است به سوی اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم باید سرمایه‌گذاری را روی تولید انواع لوازم خانگی در داخل کشور گسترش دهیم، گفت: زمانی توسعه صنعتی در یک کشور رخ خواهد داد که شاهد توسعه متوازن تمام صنایع باشیم ولی متاسفانه طی سال‌های اخیر در صنعت لوازم‌خانگی ایران شاهد تحولی شگرف نبوده‌‌‌ایم که دلیل اصلی آن در عدم‌سیاستگذاری درست برای توسعه صنعت لوازم خانگی است.

ابن‌‌‌الرضا گفت: ثبات نرخ ارز طی حداقل ۳ ماه می‌تواند تاثیر خود را بر بازار لوازم‌خانگی بگذارد ولی متاسفانه این اتفاق به جای اینکه بیشتر رخ دهد طی سال‌های گذشته کمتر اتفاق افتاده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد اضافه‌‌‌کرد: ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایرانی و خارجی بر رونق این بازار در شرایط رکود می‌تواند تاثیر شگرفی داشته باشد و دولت باید به عنوان یک حامی از صنعت و بازار لوازم خانگی به عنوان یکی از حوزه‌‌‌های درآمدی غیرنفتی به صورت تمام و کمال حمایت کند.

ابن‌‌‌الرضا با تاکید بر اینکه میزان خرید مردم از بازار لوازم خانگی بیش از ۷۵‌درصد کاهش یافته است، تصریح‌‌‌کرد: تا زمانی که نقدینگی لازم در اختیار مردم قرار نگیرد نمی‌توان به رونق بازار لوازم‌خانگی امیدوار بود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد افزود: ارائه تسهیلات بانکی به خریداران انواع لوازم خانگی ایرانی در سطح کلان می‌تواند مردم را به خرید لوازم خانگی ایرانی ترغیب کند ولی وقوع این اتفاق هم به تنهایی کافی نیست و در شرایط کنونی خریدوفروش چندانی در بازار لوازم‌خانگی نسبت به گذشته انجام نمی‌گیرد. وی در پایان ‌‌‌گفت: شرط بازگشت بازار لوازم خانگی به روزهای اوج، حمایت کامل و واقعی از مصرف‌کننده و تولیدکننده است.