تصمیم‌گیری متناسب با واقعیت‏‏‌های اقتصادی

در همین زمینه دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، طی نامه‌‌‌‌‌‌های جداگانه‌‌‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور و معاون صنایع عمومی وزارت صمت، ضمن بیان مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی، پیشنهادهایی را ارائه کرد. امید فاضلی‌نیا در این نامه‌‌‌ها با توجه به افزایش قیمت محصولات بالا‌دستی، تغییر کانال تخصیص و تامین ارز صنف تولیدکنندگان لوازم خانگی، پیشنهادهایی را برای رفع این مشکل ارائه کرد و خواهان دستور تصمیم‌گیری مقتضی متناسب با مقتضیات میدانی شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره جزئیات مطالبات مطرح‌شده در این نامه‌‌‌ها به «دنیای‌اقتصاد» گفت: وضعیت کنونی اقتصاد، هزینه‌‌‌های بسیاری را متناسب با عمق ساخت داخل و حجم سرمایه‌گذاری به تولیدکنندگان وارد کرده است. برون‌رفت از این وضعیت نیازمند درک صحیح از شرایط و همچنین مواجهه منطقی با موضوع و تصمیم‌گیری به موقع و در نهایت پرهیز از بوروکراسی فلج‌کننده و هزینه‌زا با رویکرد پیشگیری عملی از غیر‌اقتصادی شدن تولید به عنوان ستون فقرات اقتصاد کشور است.

افزایش هزینه‌های تولید

قیمت محصولات صنایع بالادستی (محصولات فولادی و پلیمری به‌عنوان مواد اولیه تولید لوازم خانگی) جهش معناداری داشته، به‌گونه‌‌‌ای‌که مثلا طی ماه‌‌‌های اخیر قیمت ورق فولادی نورد سرد از ۱۶‌هزار به ۵۸‌هزار تومان و قیمت ورق رنگی به ۶۵‌هزار تومان افزایش یافته است. همچنین تغییر کانال تخصیص و تامین ارز از کانال ۱ به ۲ برای لوازم خانگی از ارز ۲۸۵۰۰ تومان به ۴۵۵۰۰ تومان مزید بر علت شده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره جزئیات مطالبات مطرح‌شده به «دنیای‌اقتصاد» گفت: افزایش معنادار قیمت مواد اولیه در حلقه‌‌‌های زنجیره تولید لوازم خانگی طی دو ماه اخیر، افزایش نرخ موثر و تمام‌شده بهره تسهیلات بانکی و متاثر از نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش هزینه‌‌‌های جانبی تولید موجب غیر‌اقتصادی شدن تولید شده است.

عدم‌تامین متوازن و متناسب مواد اولیه از طریق بورس کالا

عدم‌تامین متوازن و متناسب مواد اولیه از طریق بورس و تحمیل هزینه‌‌‌های سربار برای تامین بخشی از مواد اولیه از محل بازار آزاد با نرخ ۳۰‌درصد بیشتر از قیمت عرضه در بورس کالا، همچنین افزایش معنادار قیمت سایر قطعات موردنیاز از قبیل کمپرسور، هزینه‌‌‌های نگهداری و تعمیرات، حمل‌ونقل و... موجب افزایش نرخ نهایی و قیمت تمام‌شده برای تولیدکنند‌گان شده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: تاخیر در ورود جدی وزارت صمت به عدم‌تامین سهمیه مواد اولیه بنگاه‌‌‌های تولیدی لوازم خانگی مشهودتر و عینی‌تر شده است که این امر کاهش تولید و انتظارات تورمی را به دنبال خواهد داشت.

امید فاضلی‌نیا افزود: در این حال، افزایش نرخ محاسبه حقوق ورودی گمرک جای شگفتی دارد. در شرایطی که با وجود بدیهی بودن آزادسازی قیمتی سایر حلقه‌‌‌های زنجیره ارزش و تضعیف تولید، همچنان شاهد مقاومت برای طفره رفتن از پذیرش واقعیت‌‌‌های ملموس عینی صنعت پیشروی لوازم خانگی و اصرار مقامات دولتی بر قیمت‌گذاری دستوری محصولات لوازم خانگی هستیم. وی در ادامه گفت: عدم‌اقدام اصلاحی فوری، قطعا به تعطیلی کارخانه‌ها به‌دلیل زیان‌دهی بیشتر ادامه این مسیر، بالا رفتن تب سرمایه‌گریزی از کشور، تعدیل نیروی انسانی شاغل، اضمحلال بخش‌‌‌های مولد اقتصادی، برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا و خدای ناکرده خروج قطار توسعه از ریل خواهد انجامید.

بررسی خروج ۴ قلم کالای غیر‌انحصاری از شمول قیمت‌گذاری دستوری

بررسی و خروج چهار قلم کالای غیر‌انحصاری لوازم خانگی از شمول قیمت‌گذاری دستوری، موجب رقابت‌پذیری و رشد عمق ساخت داخل و ارتقا در حوزه‌‌‌های کیفی و کمی و کاهش قیمت لوازم خانگی شده و زمینه را برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌‌‌های تحقیق و توسعه و در نهایت توسعه صادرات و ارز‌آوری برای کشور فراهم می‌کند. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: در این زمینه شایسته است اسناد ابرازی از سوی تولیدکنندگان به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی کارشناسی شده و‌ درصد عینی میزان افزایش مولفه‌‌‌های موثر در قیمت تمام‌شده و متناسب با آن تعیین شده تا با تعدیل و منطقی کردن قیمت‌ها به صورت متوازن و متناسب با رشد قیمت تمام‌شده موافقت شود.

مشکل تامین ارز موردنیاز تولیدکنندگان

فاضلی‌نیا درباره تامین ارز موردنیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: خواسته تولیدکنندگان این است که تامین موردی ارز با نرخ تالار ۱ برای ثبت‌سفارش‌‌‌هایی که قبل از تاریخ تغییر نرخ ارز از کانال ۱ به ۲ صورت گیرد تا تولیدکنندگانی که قطعات موردنیاز را با هدف تنظیم نظام عرضه، تقاضا و رونق تولید بدون تامین ارز به صورت قانونی وارد کشور کرده و با نرخ قبل فروخته‌اند بتوانند با تعهد قراردادی با نرخ قبلی تهیه کنند. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: بررسی‌‌‌ها و کسب اطلاع از افراد مطلع و بانک‌های عامل مبنی بر قصد افزایش معنادار نرخ ارز تخصیص به واحدهای تولیدی، موجبات التهاب شدید بازار، نگرانی‌های عمیق تولیدکنندگان و نارضایتی مصرف‌کنندگان را فراهم کرده است.

وی در ادامه گفت: در صورت عملیاتی شدن این موضوع، شاهد عدم‌کشش بازار و تضعیف بیش از پیش قدرت خرید مردم در شرایط رکود اقتصادی و جهش کم‌سابقه قیمت لوازم خانگی خواهیم بود و متعاقب آن در صورت عدم‌ توازن‌بخشی قیمت‌گذاری دستوری با شرایط مبتلا‌به موجود، تعدیل نیروی کار و تعطیلی واحدهای تولیدی شناسنامه‌دار و شکل‌گیری نارضایتی، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. فاضلی‌نیا گفت: طی هفته‌‌‌های اخیر شاهد تاخیر نگران‌کننده و نامتعارف در تخصیص و تامین ارز نیمایی ثبت‌سفارش‌‌‌های انجام‌شده تولیدکنندگان لوازم خانگی هستیم که این تعلل و عدم‌پاسخگویی به مطالبات بحق تولیدکنندگان برای تامین قطعات موردنیاز، قطعا بر تیراژ و کیفیت محصولات تولیدی اثر منفی گذاشته و موجب فراگیری جایگزینی کالاهای تقلبی در بازار شده و آثار زیان‌بار ملموس آن طی ماه آتی بر بازار و مصرف‌کنندگان، کاملا مشهود است.