دوم مقاومت غلتشی که بیانگر این است که در هر صد کیلومتر چند لیتر بنزین مصرف می‌شود (این رقم امروز در دنیا به ۴ لیتر در صد کیلومتر رسیده است)؛ بنابراین باید تایرهایی تولید کنیم که کمترین میزان مصرف بنزین را رقم بزند و به این ترتیب آلایندگی ناشی از بنزین را به کمترین میزان برساند. متغیر سوم چسبندگی به جاده خیس است؛ به عبارتی زمانی که در این شرایط ترمز می‌کنید، چند متر خط ترمز ایجاد می‌شود؟ این موضوع نیز از اهمیت بالایی در استانداردهای تولید تایر در جهان برخوردار است که باید شرکت‌های تولیدی صادرات‌محور، علاوه بر استانداردهای داخلی، آنها را مراعات کنند که استانداردهای اجباری در جهان محسوب می‌شوند.طبعا باید با توجه به این استانداردها، تکنولوژی تولید در سطوحی ایجاد شود که بتواند علاوه بر استانداردهایی مانند سرعت، راحتی در رانندگی، امنیت و... بتواند استانداردهای محیط‌زیستی را نیز پشت سر بگذارد.

تامین چنین تکنولوژی نیازمند ماشین‌آلات روز دنیاست و در نتیجه تجهیز شرکت‌ها به تکنولوژی جدید تولیدی تایر و به علاوه تکنولوژی و ماشین‌آلات موردنیاز این تولیدات و در نهایت نیروی انسانی متبحر سه موضوع مهم در این زمینه هستند که شرکت‌ها باید به آنها توجه ویژه داشته باشند. خوشبختانه در این زمینه قدم‌های مثبتی توسط شرکت‌های تولیدکننده تایر برداشته شده است و اکنون شرکت‌هایی در کشور فعال هستند که تایرهایی با استانداردهای بالا و برای صادرات تولید می‌کنند. امروزه شرکت‌هایی مانند یزد تایر، کویرتایر، بارز و تا حدی ایران تایر توانسته‌اند تایرهایی تولید کنند که استانداردهای مذکور را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین باید گفت امروز تکنولوژی‌هایی در تولید تایر در ایران به کار گرفته می‌شود که با تایرسازان معتبر دنیا در رقابت است.

اما نکته‌ای که نباید فراموش کنیم آن است که استانداردهای اروپایی در این نقطه متوقف نخواهند شد و چند سال بعد از مرحله سوم استانداردها رونمایی خواهد شد. بنابراین باید تولیدکنندگان ایرانی اعم از تولیدکننده مواد اولیه موردنیاز در صنعت تایر و محصول نهایی با به‌روزرسانی تکنولوژی و کیفیت تولید، خود را برای ورود به استانداردهای مرحله سوم آماده کنند. در غیر‌این صورت در سال‌های آتی عبور از استانداردهای اروپا با مشکل روبه‌رو خواهد بود. بنابراین نخ، کربن، روغن‌های فرآیندی و... همگی به عنوان مواد اولیه باید بر اساس استانداردهای آتی، تولید  شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرند. در حال حاضر تایرهای موردنیاز صنعت خودرو و بازارهای صادراتی، بر اساس آخرین استانداردهای اروپا تولید می‌شوند و امیدواریم در سال‌های آینده شرایط برای عبور از استانداردهای جدید نیز فراهم شود.

خوشبختانه امروز برندینگ در ایران جایگاه خود را پیدا کرده و برندهای خوبی در داخل و خارج از کشور در حوزه تایر ایجاد شده است، اما باید این جایگاه روز‌به‌روز تقویت شود که برای این منظور باید به موضوع کیفیت توجه ویژه‌ای شود. شناسایی کشورهای هدف صادراتی در این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه به تایرهای موردنیاز و مصرف در کشورهای هدف، استانداردهای موردنیاز در این کشورها، وضعیت جاده‌ها، نحوه مصرف تایر و موضوعات دیگر از جمله سوال‌هایی هستند که باید صادرکنندگان ایرانی تایر به آنها توجه ویژه داشته باشند. با این اطلاعات می‌توان تایر با مشخصات کشور هدف و استانداردهای کیفی کشور هدف، تولید  کرد و در اختیار آنان قرار داد و این موضوع باعث تقویت کیفیت و مشتری‌مداری خواهد شد. ارائه خدمات پس از فروش مناسب نیز از جمله موضوعاتی است که برای تقویت برندینگ برای بازارهای صادراتی از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث می‌شود ثبت برند در کشورهای هدف در بلندمدت تثبیت شود. چراکه مساله صادرات به برنامه‌ریزی درازمدت نیاز دارد و برای این منظور تثبیت قوانین از اهمیت زیادی برخوردار است تا به این ترتیب تولیدکننده صادرات‌محور بداند دقیقا بر اساس چه چشم‌اندازی قرار است تولید کند.

ضرورت تثبیت قوانین و تصمیمات

صنعت تایر در ایران زمانی یک صنعت صادرات‌محور بود و تولیدکنندگان برای کسب بازارهای صادراتی مشقت‌های زیادی را متحمل شده و توانسته بودند نقش موثری در بازارهای منطقه و جهان ایفا کنند. برای این منظور شرکت‌های تایرساز هزینه‌های زیادی اعم از هزینه‌های بازاریابی و تاسیس دفاتر نمایندگی و... متقبل شدند، اما ناگهان با یک دستورالعمل غلط از سمت دولت وقت، تمام زحمات این شرکت‌ها نقش بر آب شد و زیان بسیار زیادی بر دوش تولیدکنندگان قرار گرفت. حالا پس از گذشت چند سال دولت با صادرات تایر موافقت کرده ولی چه تضمینی وجود دارد که در آینده دستورالعملی مشابه توسط دولت ابلاغ نشود؟

البته تولیدکنندگان امیدوارند قوانین دچار تغییر و تشتت نشوند ولی تغییر قانون بار دیگر در فضای رقابتی تنگاتنگ موجود در کشورهای هدف و حضور کشورهایی مانند چین، کره، مالزی، تایوان و... که همگی در تلاش هستند تا بازار را از دست تولیدکنندگان ایرانی خارج کنند، می‌تواند هزینه‌های سنگینی را برای برند تایر ایرانی ایجاد کند. بر این اساس تثبیت قوانین بدون تغییر، خواسته تایرسازان از دولت است و در کنار آن بهبود و توسعه تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن به صنعت تایر کمک می‌کند. برای این منظور ارائه ارزهای تشویقی و کمک‌های ریالی تشویقی با بهره پایین‌تر به تولیدکنندگان این صنعت، این انگیزه را ایجاد می‌کند تا از تکنولوژی روز دنیا عقب نمانند. صنعت تایر صنعتی استراتژیک است که علاوه بر مباحث اقتصاد ملی با مسائل انسانی و سلامت سرنشینان خودرو در ارتباط نزدیک است و تولید تایر بی‌کیفیت به معنای مخاطره جدی برای حیات انسان‌هاست؛ بنابراین مواد اولیه مرغوب، نیروی انسانی ماهر، تکنولوژی مناسب و تسهیلات کافی از جمله نیازهای این صنعت است که انتظار داریم دولت در این زمینه‌ها از صنعت حمایت کند.

امروزه در دنیا کیفیت به فرآیندها وابسته نیست بلکه به سازمان‌ها مرتبط است و سازمان باید کیفی و در سطح بالا باشد تا محصولی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی تولید شود و در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

با توجه به مزیت‌های نسبی حاکم بر این صنعت و با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه پتروشیمی در داخل تولید می‌شود، این صنعت می‌تواند در مقایسه با بسیاری از کشورهای تولیدکننده که از این مزیت برخوردار نیستند از شرایط بهتری برخوردار باشد و بتوان برند ایرانی صنعت تایر را در دنیا معرفی کرد. اما این امر نیازمند حمایت‌های دولت در حوزه‌های مختلف از جمله در تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات با شرایط مناسب، سیاست‌های قیمتی مناسب و عبور از قیمت‌گذاری دولتی سخت‌گیرانه، سیاست‌های تعرفه‌ای مناسب در حوزه واردات و حمایت از صادرات است. دولت با جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه پتروشیمی هم به توسعه زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده مناسب در صنایع مختلف از جمله تایر کمک خواهد کرد و هم مولفه‌های کلان اقتصادی مانند اشتغال، کاهش قیمت، ارزآوری و... نیز با وضعیت قابل قبول‌تری روبه‌رو خواهند شد.