شرط رشد بالا دست  لوازم‌خانگی

چشم‌انداز روشن قطعه‌سازی در صورت تامین منابع

اگر از تولیدکنندگان قطعات لوازم‌خانگی حمایت و برای آنها تسهیلات ویژه درنظر گرفته شود، چشم‌انداز تولید قطعات لوازم‌خانگی در آینده را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. اما در حال‌حاضر بسیاری از تولیدکنندگان قطعات لوازم‌خانگی با کمبود نقدینگی و سرمایه‌درگردش مواجه بوده و مجبورند میزان تولید خود را کاهش دهند و به‌مرور حذف می‌شوند. مدیر‌عامل شرکت «دی‌پارت آریا» با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگر به قطعه‌سازی کمک شده و میان تولید‌کننده و بازرگان تفاوت گذاشته شود، قطعه‌سازی رشد خواهد کرد. به‌عنوان مثال بانک مرکزی از حدود دو ماه گذشته تاکنون، ارائه تسهیلات را متوقف کرده و هیچ وامی به تولید‌کنندگان برای واردات مواد اولیه ارائه نشده‌است. بیژن حاج‌زمانی، افزود: به تولیدکنندگان قطعات لوازم‌خانگی که مانع خروج ارز از کشور شده‌اند باید بها داده شود. تا زمانی که تفاوتی بین بازرگان و تولیدکننده گذاشته نشود، هیچ تولید‌کننده‌‌‌‌‌ای نمی‌تواند به رده بالا رسیده و در حد متوسط باقی می‌‌‌‌‌ماند. در حال‌حاضر، مالیات تعیین‌شده توسط اداره دارایی، برای بازرگان و تولید‌کننده یکسان بوده و هیچ تفاوتی نمی‌‌‌‌‌کند.

تولید گران

تولید در ایران به علت هزینه مواد اولیه، گران بوده و تولید قطعات در گرو قیمت مواد اولیه خارجی است. اخیرا کرایه حمل کشتی‌های باربری افزایش یافته که در قیمت تامین مواد اولیه و در نتیجه قیمت تمام‌شده محصول تاثیرگذار است. مدیر‌عامل شرکت «دی‌پارت آریا» با اعلام این مطلب گفت: برای تولید قطعات مجبوریم از چین لوله‌‌‌‌‌های فولادی وارد کنیم زیرا لوله‌‌‌‌‌های تولید داخل کیفیت لازم را نداشته و مشکل نشتی دارند. همچنین روکش گالوانیزه آنها از نظر ضریب خوردگی نیز کیفیت لازم را ندارد. این لوله‌‌‌‌‌ها در بدنه یخچال در مجاورت مواد شیمیایی مانند فوم قرار می‌گیرد و نباید به‌مرور زمان دچار زنگ زدگی شود.

وی افزود: لوازم خانگی کوچک مانند جاروبرقی، چرخ‌گوشت و... با حداقل تعداد کارگر تولید می‌شود، زیرا این محصولات به CKD و SKD وارد کشور شده و مونتاژ می‌شوند. تولید این محصولات سود بالایی دارد زیرا نیروی کار اندکی مصرف کرده و قطعات آن از چین خریداری می‌شود. اگر قرار باشد این قطعات در داخل تولید شوند هم زمان بیشتری برده و هم گران‌‌‌‌‌تر تمام می‌شوند، زیرا کیفیت قطعات چینی از قطعات ایرانی کمتر است.

قابلیت رقابت کیفی در سطح جهانی

برخی از قطعات لوازم خانگی توان رقابت کیفی را در سطح جهانی دارند. قطعات لوازم‌خانگی تولیدشده در کشور از لحاظ کیفیت بسیار مطلوب بوده، درمدل‌های جدید و روز تولید می‌شوند. مدیر‌عامل شرکت «دی‌پارت آریا» با اعلام این مطلب گفت: مشکلی که وجود دارد این است که قطعات لوازم‌خانگی تولیدشده در کشور، از لحاظ قیمتی برای شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی گران درآمده و توان رقابت قیمتی را ندارد زیرا مواد اولیه آن گران خریداری می‌شود.

وی افزود: در زمانی‌که کشور تحریم نبود از شرکت آرچلیک برای تامین کندانسور به‌کارخانه این شرکت سفارش داده بودند که بعد از اعمال تحریم‌ها با ما قطع همکاری کردند. حتی کندانسور یونیت محصولات یخچال شرکت ال جی را نیز تولید می‌‌‌‌‌کردیم. قبل از آن شرکت ال جی، کندانسورهای محصولات خود را از هندوستان تامین می‌‌‌‌‌کرد که کیفیت به‌مراتب پایین‌تری از مشابه ایرانی داشت.

آسیب نوسان قیمتی مواد اولیه

مشکلی که در تامین مواد اولیه از داخل وجود دارد این است که جابه‌جایی و تغییر قیمت‌ها بیشتر از مواد اولیه وارداتی است. برای تامین مواد اولیه از خارج، در کشور خارجی ثبت‌سفارش انجام داده و فروشندگان خارجی تا مدت سه ماه قیمت را ثابت نگه می‌‌‌‌‌دارند، زیرا اطلاع دارند که فرآیند ثبت‌سفارش حدود یک ماه و تخصیص ارز نیز حدود یک ماه معطلی دارد. مدیر‌عامل شرکت «دی‌پارت آریا» با اعلام این مطلب گفت: باید زمان تعیین‌شده برای ثبت‌سفارش و تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه جهت تولید کوتاه‌تر شود، زیرا تولید‌کننده مواد اولیه را برای تولید نیاز دارد اما یک بازرگان معمولا اجناس وارداتی را انبارکرده و برای او معطلی در این فرآیند اهمیت چندانی ندارد. در کشور خارجی این موضوع را رعایت و به ما اعلام می‌کنند که تا سه ماه قیمت را ثابت نگه می‌‌‌‌‌دارند. اما متاسفانه در کشور خودمان، قیمت مواد اولیه داخلی به‌صورت روزانه تغییر می‌کند.

وی درباره آسیب این نوسان قیمتی گفت: شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی که قطعات موردنیاز خود را از ما تامین می‌کنند، زیرنظر تعزیرات فعالیت کرده و اداره کل تعزیرات، به‌راحتی اجازه افزایش قیمت به لوازم خانگی را نمی‌‌‌‌‌دهد، زیرا قیمت‌گذاری محصولات لوازم‌خانگی به‌صورت دستوری است. معمولا قیمت‌‌‌‌‌ قطعات تولیدی از اوایل سال‌به دلیل تغییر قیمت مواد اولیه، دستمزدها و... افزایش پیدا کرده و در آن زمان قیمت‌ها را با شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی نهایی کرده و شروع به تولید می‌‌‌‌‌کنیم. بعد از گذشت سه تا چهار ماه به علت تورم، قطعات تولیدی افزایش قیمت پیدا کرده و مجبوریم که قیمت قطعات تولیدی را افزایش دهیم. حاج‌زمانی‌ افزود: این موضوع برای کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی قابل‌قبول نبوده و معمولا به حد موردانتظار، حاضر به پرداخت ما‌به‌التفاوت قیمتی نیستند.

اگر دولت اجازه افزایش قیمت به شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی را بدهد، ما نیز می‌‌‌‌‌توانیم قیمت قطعات را افزایش دهیم. اگر این اتفاق نیفتد، تولیدکننده لوازم‌خانگی مجبور است که محصولات لوازم خانگی را با قیمت پایین یا با ضرر به ‌فروش برساند. وی در ادامه گفت: یک دستگاه یخچال فریزر از بیش از ۱۰۰‌قطعه تشکیل‌شده و اگر کوچک‌ترین قطعه آن در دسترس نباشد، محصول نهایی تولید نمی‌شود. این مجموعه حدود ٣٠ مدل قطعه در اندازه‌‌‌‌‌ها و شکل‌‌‌‌‌های مختلف برای آنها تولید می‌کند. زمانی می‌توانیم این قطعات را به‌موقع تولیدکنیم که مواد اولیه موردنیاز به‌موقع از خارج واردشده و در اختیار ما قرار گیرد.

مشکل تامین نیروی کار و نقدینگی

مدیر‌عامل شرکت «دی‌پارت آریا» با اشاره به مشکلات تولید قطعات‌سازی در لوازم خانگی گفت: مشکل اول تامین نیروی کار است. متاسفانه تعداد نیروی کار متخصص در کشور کم شده و در عین‌حال گفته می‌شود در کشور شغل به اندازه کافی وجود ندارد. در صورتی که عقیده دارم، شغل به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما جوانان به‌دنبال شغل‌‌‌‌‌های آسان بوده و در باقی‌ماندن در یک حرفه ثبات قدم ندارند، در صورتی‌که اگر در یک شغل بمانند در آن کار متخصص می‌شوند.

وی افزود: مشکل بعدی مساله نقدینگی است. تمامی مواد اولیه موردنیاز اعم از داخلی و خارجی را به‌صورت نقدی خریداری می‌کنیم. برای واردات مواد اولیه از خارج کشور، نقدینگی شرکت حدود ۲ تا ۵ ماه باید متوقف شود. از طرف دیگر فروش قطعات تولیدی معمولا به‌صورت اعتباری بوده و بین ۵ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پول را دریافت کنیم. این موضوع میزان نقدینگی کارخانه‌های تولیدی را به‌خطر می‌‌‌‌‌اندازد.

صادرات به‌صورت غیر‌مستقیم

فعلا در زمینه صادرات به‌صورت مستقیم فعالیت نداریم. البته به‌صورت غیر‌مستقیم از ازبکستان و عراق کندانسور و او اپراتور خریداری شده و در قالب سه تا چهار کامیون از ایران خارج و صادر شده ‌است. اما به‌طور مستقیم از طرف شرکت ما نبوده‌است. مدیر‌عامل شرکت «دی‌پارت آریا» با اعلام این مطلب گفت: بخشی از محصولات لوازم‌خانگی تولیدی در داخل کشور به عراق صادر می‌شد. مشکلی که طی مدت یک ماه اخیر پیش آمده این است که به علت تحریم‌‌‌‌‌ها به کشور عراق اعلام‌شده که حق خرید کالا از ایران را ندارند و به همین دلیل صادرات لوازم‌خانگی با مشکل مواجه شده‌است.