به‌دلیل اهمیت تولید لوازم آشپزخانه در کشور، مدیرعامل گروه شاهین که در حوزه تولید همین لوازم فعالیت می‌کند با «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو کرده و برخی مشکلات و موانع پیش روی این صنعت را تشریح کرده است. محمود گلدوست ابتدا در مورد اینکه در این شرکت چه نوع محصولاتی تولید می‌شود، توضیح داد: «ما از چند سال قبل در حوزه تولید لوازم خانگی آشپزخانه فعالیت داریم و حالا با داشتن نزدیک به ۱۰۰ نفر پرسنل تولیدات خوبی را ارائه می‌دهیم.»

وی در مورد شرایط صادراتی این شرکت نیز گفت: «تجربه صادرات کالاهایی مانند کتری و قوری استیل و قابلمه‌های تفلون به چند کشور همسایه از جمله افغانستان، عراق و حتی کشور سوئیس را داشتیم. بابت صادرات شرایط نسبتا موفقی داشتیم و برای ما راضی‌کننده بود. اما اخیرا و با شدت نوسان‌های ارزی، کشورهای دیگر تمایل کمتری برای خرید محصولات ایرانی نشان می‌دهند. آنها استعلام قیمت در ایران را می‌گیرند و با بررسی شرایط موجود که قیمت‌ها به سرعت در حال تغییر است، حتی برخی از آنها پیشنهاد خرید کالا با ریال ایران را پیشنهاد می‌دهند. در وضعیت فعلی بیشتر کشورها تمایلی برای کار با ایران ندارند. اگر دولت برای اثر مخرب نوسان‌های نرخ ارز روی تولید و صادرات فکر اساسی نداشته باشد شرایط بدتر از گذشته شده و این تاثیرات نامطلوب سبب کاهش تولید و از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور خواهد شد.»

این فعال صنعت لوازم‌خانگی با مقایسه شرایط کشور چین با ایران ادامه داد: « چین که یکی از رقبای ما در بازارهای بین‌المللی است مشوق‌های زیادی برای تولیدکنندگان خود در نظر می‌گیرد و نرخ سالانه مواد اولیه در این کشور فقط یک بار تغییر دارد. این اتفاقی است که در دهه‌های هفتاد و اوایل دهه هشتاد در ایران نیز وجود داشت و قیمت‌ها یک بار طی هر سال متغیر بود و تولیدکنندگان ایرانی وضعیت بسیار بهتری نسبت به این روزها داشتند.» مدیرعامل گروه شاهین با تاکید بر اینکه حمایت‌های مناسبی از بخش‌خصوصی انجام نمی‌شود، گفت: «در این میان تولیدکنندگان بخش‌خصوصی در مقایسه با همتایان دولتی شرایط بسیار نامناسبی دارند؛ چرا که حمایت‌های لازم از آنها انجام نمی‌شود.

متاسفانه فشاری که روی تولیدکنندگان بخش‌خصوصی وجود دارد در نهایت به مردم و مصرف‌کننده نهایی بر می‌گردد. در ماه‌های اخیر فروش در حوزه تولیدات ما بسیار کاهش داشته داشته و مصرف‌کننده قدرت خرید خود را از دست داده است. افزایش قیمت بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی که اتفاق افتاده باعث شده که آنها توان خرید خود را از دست بدهند. تولیدکننده هیچ زمانی راضی به افزایش قیمت بی‌منطق و گرانی در بازار نیست. به این دلیل که باید سرمایه بیشتری برای تولید در نظر بگیرد و از سوی دیگر با افزایش قیمت‌ها مشتری‌های خود را نیز از دست می‌دهد.»

معضل ماشین‌آلات فرسوده

فرسودگی و استهلاک ماشین‌آلات در کشور تقریبا در همه حوزه‌ها و به‌خصوص صنعت لوازم خانگی وجود دارد که به دلیل وجود تحریم‌ها و همچنین بالا رفتن بهای ارز تعویض آنها به سختی انجام می‌شود. محمود گلدوست در این خصوص نیز گفت: «متاسفانه در حال حاضر بسیاری از ماشین‌آلات تولید در ایران فرسوده هستند بنابراین بسیار نیازمند واردات فناوری‌های جدید هستیم تا تولیدات خود را به‌روز کنیم. برای این منظور دولت باید تلاش کند ماشین‌آلات تازه و مدرن وارد کشور کرده تا تولید به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات آسیب بیشتری نبیند. برای این منظور دولت باید اقدام به واردات ماشین‌آلات کرده و آنها را به صورت اقساط در اختیار تولیدکننده قرار دهد. با این شیوه هم خطوط تولید مدرن می‌شود و محصولات به‌روز در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و هم با بالا بردن کیفیت تولید، شرایط بهتری برای صادرات ایجاد خواهد شد.

متاسفانه در حال حاضر ماشین‌آلاتی که وارد کشور می‌شوند کارشناسی مناسبی برای آنها در نظر گرفته نشده و بعضا دستگاه‌هایی که در کشورهایی مانند چین چند سال کار کرده‌اند را وارد می‌کنند. این نه تنها کمکی به بهبود تولید در کشور نمی‌کند، بلکه مانعی برای آن محسوب می‌شود.» این فعال صنعت لوازم خانگی کشور یادآور شد در حوزه تولید لوازم آشپزخانه، خوشبختانه بسیاری از مواد اولیه مانند آلومینیوم در کشور وجود دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این خصوص برخی مواد اولیه را نیز به کشورهای دیگر صادر کرد. انرژی و کارگر نسبتا ارزان‌قیمت نیز داریم؛ اما درعین حال برای استیل بیشتر نیازمند واردات هستیم.

ضربه قاچاق به تولید ملی

معضل ورود کالای خارجی قاچاق به کشور یکی دیگر از آسیب‌هایی است که تولیدکننده را محدود می‌کند. این اتفاق در حوزه لوازم خانگی در سطح نسبتا وسیعی انجام می‌شود و با وجود مقابله با آن در سال‌های اخیر، حجم ورود کالای قاچاق به میزان محسوسی کاهش نداشته است.

وی در این خصوص نیز گفت: «گفته می‌شود ۳ سال است که از ورود کالای لوازم خانگی خارجی به کشور جلوگیری می‌شود. از نظر من اما این موضوع به صورت قطعی اتفاق نیفتاده است. بخشی از این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که به بازار تولیدات داخل ضربه می‌زند. کالای قاچاق بدون شناسنامه است و در صورت وجود عیب پس از خرید آن، مصرف‌کننده نه دسترسی به خدمات پس از فروش دارد و نه می‌تواند آن را مرجوع کند. بنابراین قاچاق کالا از جهات مختلف به تولیدکننده و مصرف‌کننده ضربه می‌زند. البته تولیدکننده‌های داخلی نیز برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق باید به سمت افزایش کیفیت کالای خود بروند تا به این شکل مصرف‌کننده برای پایین‌تر بودن قیمت، به سمت خرید کالای خارجی قاچاق نرود.»

محمود گلدوست در پایان در مورد برخی دیگر از مواردی که برای استمرار تولید دولت باید به آنها نگاه جدی‌تری داشته باشد، گفت: «مشکلات و موانع تولید در ایران بسیار است و در مورد آنها نیز زیاد صحبت شده است. با این حال برخی از مهم‌ترین آنها اگر برطرف شوند جایگاه تولید بهتر خواهد شد و می‌توان به کمک برای تهیه و دسترسی مناسب‌تر به مواد اولیه، مناسب‌سازی بازار ارز، برطرف کردن موانع صادراتی، بهبود وضعیت مالیات، بیمه و دستمزد، رفع موانع گمرکی، تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات جدید و... اشاره کرد.»