پشت پرده خاموشی‌های اخیر برق در یک استان

ساکنان مرکز مازندران و برخی شهر‌های دیگر امروز خاموشی چند ساعته‌ای را شاهد بودند، در حالیکه شرکت توزیع برق مازندران هیچگونه خرابی را در شبکه انتقال برق اعلام نکرده است. هر کسی از ظن خود علتی را برای قطع چند ساعته و مکرر برق اعلام می‌کنند. از خلوت کردن خیابان‌ها با محدودتر کردن فعالیت بازاریان به دلیل شیوع کرونا تا آمادگی مردم برای پدافند غیر عامل یا فعالیت بیش از اندازه دستگاه‌های استخراج  ارز در استان و حتی اجاره دادن نیروگاه‌های کوچک مقیاس به چینی‌ها، دلایلی که برخی‌ها آن را تحلیل‌های غیر واقعی یا توهم توطئه می‌نامند.

مهدی رازجویان معاون امور عمرانی مازندران امروز در نشست ویدئو کنفرانسی با فرمانداران استان دلیل خاموشی برق را کاهش فشار گاز مصرفی در نیروگاه‌ها اعلام کرد و گفت: بخش زیادی از سوخت نیروگاه‌ها از گاز تامین می‌شود و افزایش مصرف گاز سبب کاهش فشار گاز ورودی به نیروگاه‌ها و کاهش تامین برق شده است.

او افزود: ۴۸ درصد برق و ۷۵ درصد گاز مازندران به مصارف خانگی اختصاص می‌یابد و مصرف گاز و برق در شهرستان‌ها باید مدیریت شود تا با کاهش بیشتر فشار گاز و قطع برق مواجه نشویم.

معاون عمرانی استاندار مازندران مدیریت در برق مصرفی معابر و بیلبورد‌های تبلیغاتی را یکی از راهکار‌های کاهش مصرف برق بیان کرد و از فرمانداران خواست تا در این خصوص به مدیریت مصارف بیشتر توجه کنند.

رازجویان نهادینه کردن مدیریت مصرف انرژی را بهترین راهکار اعلام کرد و ادامه داد: با قطع برق، آب مصرفی شهروندان نیز قطع می‌شود و با توجه به قرار داشتن استان در شرایط همه گیری کرونا روند فشار بر خانواده‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

او از رسانه‌ها خواست تا موارد صرفه جویی در مصرف برق و گاز را اطلاع رسانی کنند تا استان دچار خاموشی برق و افت فشار گاز نشود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.