به گزارش روابط عمومی «فراب»، امروزه همان‌طور که دانش مدیریت ساخته‌ها در کشور‌هایی که از حجم وسیع و گسترده ساخت‌های متنوع برخوردار هستند امری ضروری است، در ایران نیز به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار، ارتقای سطح تاب آوری، کاهش هزینه‌های دوران بهره‌برداری و نگهداری ساخت‌ها، لزوم حفظ سرمایه‌های ملی در گستره وسیع (تمامی ساخت‌های سطح کشور اعم از مجتمع‌ها، ساختمان‌های مسکونی، مجتمع‌های اداری، بیمارستان‌ها، مجموعه‌های صنعتی، زیرساخت‌ها و...) ضرورت توجه به دانش آکادمیک «مدیریت ساخته‌ها» امری حیاتی است به طوری که در همه ساخت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی قابل پیاده‌سازی است و نو‌آوری در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی این دانش در کشور را به دنبال خواهد داشت.

از این رو دانشگاه پارس به عنوان اولین و تنها دانشگاه مدیریت ساخته‌‌‌ها در ایران با درک صحیح نیاز کشور به این دانش و با ماموریت پیشتازی و سرآمدی در ایجاد زمینه‌های علمی جدید و موردنیاز کشور در سال‌جاری، همچون گذشته، در راستای حفظ و ارتقای کارآمدی سرمایه‌های تجمیع یافته کشور در حوزه ساخت‌ها نسبت به برگزاری چهارمین کنفرانس ملی

«‌مدیریت ساخته‌های ایران» با حضور استادان برجسته و موثر در حوزه صنعت ساخت از جمله دکتر علی وکیلی مدیرعامل گروه فراب اقدام کرد چراکه این قبیل کنفرانس‌ها زمینه‌‌های لازم برای گسترش و کاربرد مدیریت ساخته‌‌ها را برای کشور فراهم می‌آورد.

در این رویداد بزرگ پروفسور محمود گلابچی ریاست کنفرانس و موسس دانشگاه معماری و هنر پارس، دکتر فرهنگ شعفی دبیرعلمی کنفرانس و دکتر علی وکیلی مدیرعامل گروه فراب سخنرانی کردند.

در روز دوم برگزاری این رویداد نیز دکتر خسرو همت‌پورمدیرعامل شرکت بهره‌برداری و نگهداری فراب به ایراد سخنرانی پرداخت.

حامیان بزرگ این رویداد گروه فراب  (FARAB) و شرکت بهره‌برداری و نگهداری فراب بودند و نقش بسیار موثری در هماهنگی و برگزاری آن ایفا کردند.

از دیگر حامیان این رویداد می‌توان به انجمن علمی ساختمان‌های پایدار ایران (ISBA)، شرکت TIVA وL.S.F، شرکت مهندسین مشاور بیم (BIM) بنای یکپارچه مجسم، انجمن مدیریت ساخته‌ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، انجمن معماری شهرسازی البرز و موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس اشاره کرد.

ذیل این کنفرانس کارگاه‌های آموزشی با حضور استادانی از جمله دکتر مسعود کریمیان، دکتر شیما نیکخوی مکمل، دکتر خسرو همت‌پور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و نگهداری فراب، مهندس علیرضا اصل عربی مشاور معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، دکتر امیر حسین شریف و دکتر عصمت الله نورزایی برگزار و در پایان این کارگاه‌‌‌ها نیز به شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره اعطا شد.

همچنین یاد‌آور می‌شود، مدیریت ساخته‌ها (Facilities Management) یک دانش بین رشته‌ای است که به وسیله یکپارچه‌سازی نیازهای دوران بهره‌برداری امکان استفاده بهینه از یک پروژه را پس از تکمیل آن در فرآیند بهره‌برداری به منظور اطمینان از حفظ و بهبود کارکرد ساخته‌های دست بشر فراهم می‌سازد.این دانش که با شکل و تعریف امروزی خود به وسیله ایجاد انجمن بین‌المللی مدیریت ساخته‌ها (International Facility Management Association (IFMA در   حال گسترش است، درحال حاضر در سه مقطع دوره‌های کوتاه‌مدت دستیار حرفه‌ای مقطع کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در حال برگزاری است و در دانشگاه پارس نیز در حال ارائه به دانشجویان است.

هدف این رشته توانمند‌سازی متخصصان برای حفظ سرمایه‌های فردی و ملی و ضرورت مهندسی و حفاظت از منابع مالی و دارایی‌ها در راستای افزایش بهره‌وری و بهره‌برداری صحیح و افزایش عمر و کارآیی ساخته‌ها و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری است.

از سوی دیگر توسعه مهارت‌های فردی در جایگاه مدیر ساخته‌ها مستلزم فراگیری دانش‌هایی اعم از مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات، مدیریت دارایی‌های فیزیکی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کیفیت رهبری و استراتژی، مدیریت اسناد و مدارک، مدیریت شرایط اضطراری و بحران و سایر زیر‌سیستم‌های آن است.

همچنین از اهداف مهم این رشته مواجهه با چالش‌های بهره‌برداری صحیح و پیاده‌سازی راهبردهای مناسب برای نگهداری و تعمیرات در بخش‌های مختلف ساخته‌هاست.

دانش آموختگان این رشته با آشنایی با اصول و مبانی مدیریت ساخته‌ها و معیارها و روش‌های مناسب و صحیح بهره‌برداری و نگهداری از ساخته‌ها و همچنین کسب مهارت‌های لازم در خصوص زیر‌سیستم‌ها و مدیریت ساخته‌ها قادر خواهند بود به صورت، علمی فرآیندهای مدیریت ساخته‌ها اعم از یازده زیرسیستم مطابق استانداردهای مربوطه را در انواع متنوع ساخته‌ها پیاده‌سازی کنند و موجب ارتقای سطح تاب‌آوری ساخته‌ها و پایداری بیشتر آنها شوند.

در حقیقت می‌توان گفت مدیریت ساخته‌ها حرفه‌‌‌ای است که شامل زیر سیستم‌های متعددی برای اطمینان از قابلیت راحتی، ایمنی و کارآیی محیط با استفاده از یکپارچه ‌سازی، افراد، فضاها، فرآیند و فناوری است.

گفتنی است؛ چهارمین کنفرانس ملی«‌مدیریت ساخته‌های ایران» طی دو روز متوالی (۲۸ و ۲۹دی ماه سال‌جاری) برگزار شد.