سبزترین استان در تولید روغن موتور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به وحدت ایجادشده در بخش‌‌‌های مختلف استان اظهار امیدواری کرد: این وحدت موجب رشد و توسعه سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار در ‌شأن تولیدکنندگان، صنعتگران و تاجران استان شود. صابر پرنیان از حمایت همه‌جانبه استان از طرح‌‌‌های سرمایه‌گذاری شرکت پالایش نفت تبریز خبر داد و افزود: در نخستین جلسه شورای عالی سرمایه‌گذاری استان از طرح سرمایه‌گذاری شرکت به مبلغ ۷۰ همت حتما حمایت خواهد شد.

وی اتاق بازرگانی را پرچم‌دار حرکت سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش خصوصی معرفی کرد و ادامه داد: در سراسر دنیا محیط‌زیست کنترل‌محور است اما در کشور ما به صورت استقرار‌محور عمل می‌کند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به تمرکز عمده سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت در شعاع ۳۰ کیلومتری شهر تبریز اظهار کرد: اینکه ما برای یک مجموعه مانع ایجاد کنیم صرفا برای اینکه محل استقرار آن را نامناسب می‌‌‌دانیم، پاک کردن صورت مساله به جای پیدا کردن جواب است. پرنیان هدف از برگزاری این جلسه را آشنایی فعالان عرصه حمل‌ونقل آذربایجان شرقی با ظرفیت‌‌‌های شرکت پالایش نفت تبریز دانست و اضافه کرد: برای پیشرفت کشور علاوه بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط باید به سمت سرمایه‌گذاری‌‌‌های بزرگ پیش برویم و سرمایه‌گذاری‌‌‌های متوسط و کوچک را در زنجیره سرمایه‌گذاری‌‌‌های بزرگ قرار دهیم. وی در خصوص محصولات آریا که تولید شرکت پالایش نفت تبریز است، گفت: این روغن کیفیت بسیار بالایی دارد و با برندهای روز کشور و جهان رقابت می‌کند، از این رو باید از صنعت استان و تبریز حمایت کنیم و این محصول را که کیفیت بی‌‌‌نظیری دارد به دیگران معرفی کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی این استان را سبزترین استان کشور در حوزه روغن موتور دانست.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه ارزش تولید محصولات جانبی مانند روغن موتور را بسیار بالا دانست و گفت: ارزش افزوده در سراسر دنیا در این محصولات وجود دارد. یونس ژائله ارزش بالای این محصولات را به سبب دانش‌بنیان بودن آن دانست و افزود: حضور دانشگاه‌‌‌های تبریز و صنعتی سهند در استان توانسته است کمک شایانی به صنعت آذربایجان شرقی کند. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با انتقاد از نحوه تعیین جریمه برای محصولاتی که آلایندگی محیط‌زیست دارند، گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا وقتی مجموعه‌‌‌ای یک محصول آلاینده محیط‌زیست تولید می‌کند، فقط بابت آن محصول، جریمه شود، اما اکنون وقتی مجموعه‌‌‌ای یک محصول آلاینده را از روی اجبار و برای بهبود کیفیت سایر تولیدات خود تولید می‌کند به ازای کل فروش مجموعه را جریمه می‌کنند که این مخالف آیین‌‌‌نامه است.

غلامرضا باقری‌دیزج با اشاره به هزینه ۱۵ میلیون یورویی برای احداث واحد جدید تولید روغن‌‌‌های پایه با به‌روزترین تجهیزات گفت: در آینده در قالب طرح جامع، انواع روغن‌‌‌های پایه را تولید خواهیم کرد که امکان تامین کل نیاز کشور را خواهیم داشت. وی ادامه داد: در ابتدا از مرحله بسته‌بندی شروع کرده‌‌‌ایم تا نشان تجاری خود را در کشور معرفی کنیم، چرا که در آینده توازن در بازار برقرار خواهد شد و برندسازی یک ضرورت خواهد بود.

مدیرعامل پالایش نفت تبریز افزود: طبق قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی بعد از احداث پالایشگاه جدید در جهت حمایت از تولیدکننده، مازاد تولید فرآورده‌های ویژه صادر خواهد شد.