البته به‌جز مصادیق عینی مشخص‌شده در ماده «۴» دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌‌‌شده نزد سازمان بورس، «تعیین و تشخیص سایر اطلاعاتی که مهم است و باید افشای فوری شود، برعهده ناشر است.» این‌گونه اطلاعیه‌‌‌ها به طور معمول در گروه «ب» و با موضوع «سایر اطلاعات بااهمیت» منتشر می‌‌‌شوند. به بیان دیگر، موارد افشا دامنه بسته‌‌‌ای ندارد و مدیران شرکت هر خبری را که احساس کنند می‌تواند بر جریانات مالی شرکت اثرگذار باشد، می‌توانند به عنوان اطلاعات بااهمیت منتشر کنند. در ماده «۱۳» این دستورالعمل برخی از مصادیق اطلاعات مهم آورده و درباره آن گفته شده که ناشر موظف است این اطلاعات را افشای فوری کند. به همین منظور در ادامه به بررسی چندی از این اطلاعیه‌‌‌ها پرداخته‌ایم.

«لازما»: شرکت کارخانه‌‌‌های صنعتی آزمایش در خصوص شایعه بخشودگی بدهی مالیاتی خود اعلام کرد همان‌طور که در بند گزارش حسابرس منعکس شده است، معادل ۱/ ۵۴میلیارد تومان مالیات مورد مطالبه از بابت عملکرد سال ۱۳۹۵ ناشی از محاسبه مالیات در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مجدد دارایی‌‌‌هاست که عملا با مخالفت آن سازمان به سرانجام نرسیده و عملیات حسابداری عدم‌تحقق آن نیز در دفاتر مالی شرکت صورت پذیرفته است. اما کارشناس پرونده به این امر توجه نکرده و متاسفانه در مراحل هیات‌‌‌ها نیز مورد تایید قرار گرفته است و با توجه به پیگیری مستمر مدیریت این شرکت پرونده در شورای عالی مالیاتی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته و اسناد و مدارک لازم همراه با توضیحات کافی به هیات تعیین‌شده ارائه و تلویحا دلایل این شرکت مورد تایید قرار گرفته است، ولی تا این لحظه به صورت مکتوب رای صادره ابلاغ نشده است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند رای نهایی منتج به رفع تعرض مطالبه مالیات فوق است، ولی تا قطعیت و ابلاغ مکتوب رأی باید در انتظار بود. در ضمن با توجه به اینکه از بابت مطالبه مالیات فوق هیچ‌گونه ثبتی در دفاتر انجام نشده است، در صورت ابلاغ رأی به نفع این شرکت تاثیری بر صورت‌های مالی نخواهد داشت.

«رنیک»: شرکت جنرال‌مکانیک اعلام کرد که مجوز عقد قرارداد پروژه جبل‌الکتاب به مبلغ ۲۸۰میلیون درهم از حکومت شارجه به اداره راه و مواصلات شارجه ابلاغ شد؛ با توجه به صدور این مجوز، اداره راه و مواصلات شارجه اقدامات لازم به منظور انجام پروژه با شرکت جنرال‌مکانیک را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

«ثبهساز»: شرکت بهساز کاشانه تهران از واگذاری قدرالسهم شرکت از پروژه موسوم به ساحل ۱۳ واقع در محمودآباد مازندران با کاربری مسکونی به میزان ۸۱/ ۲۴‌درصد خبر داد. متراژ واگذارشده ۱۴۴۷مترمربع از کل مساحت پروژه به متراژ ۵۸۳۲مترمربع است. طرف قرارداد گروه توسعه ساختمان تدبیر و مبلغ قرارداد ۲/ ۴۴میلیارد تومان تعیین شده است. ضمنا کل مبلغ مورد معامله بابت تسویه بخشی از بدهی فروشنده به خریدار در حساب‌‌‌های فی‌مابین لحاظ می‌شود.

«شبریز»: شرکت پالایش نفت تبریز طی اطلاعیه‌‌‌ای گفت که پیرو شایعه منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر تقسیم سود اعلام می‌شود که براساس پیشنهاد هیات‌مدیره و سهامدار عمده شرکت پالایش نفت تبریز سود تقسیمی سال مالی ۱۴۰۰ حداقل معادل ‌درصد تقسیم سود سال قبل خواهد بود و به حق‌تقدم‌‌‌ها به علت عدم‌ثبت تا مجمع ۱۴۰۰ سود تعلق نخواهد گرفت.

«وطوبی»: شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی اعلام کرد که بازگشت به نامه مورخ ۱۹اردیبهشت ۱۴۰۱ سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر دلیل کاهش بیش از ۳۰ درصدی سود عملیاتی شرکت طی سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل‌‌‌تر، علت کاهش سودآوری شرکت نسبت به سال مالی گذشته، روند نزولی شاخص بازار سرمایه بوده است.