در اولین روز هفته ۳ نماد بورسی «فسپا»، «شنفت» و «قهکمت» و ۳ نماد فرابورسی «زقیام» و «اتکای» مجوز افزایش سرمایه خود را از سوی سازمان بورس اوراق بهادار اخذ کردند. این در حالی بود «ملت» بورسی و «غنیلی» فرابورسی مراحل پایانی افزایش سرمایه خود را سپری می‌کنند. در ادامه به شرح اطلاعیه‌های منتشر شده با جزئیات بیشتر پرداخته‌ایم.

  صدور ۵ مجوز جدید برای افزایش سرمایه

«فسپا»

مجوز افزایش سرمایه گروه صنعتی سپاهان با نماد «فسپا» از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی توسط سازمان بورس اوراق بهادار صادر شد. این شرکت در تاریخ ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ به پیشنهاد هیات‌مدیره درخواست افزایش سرمایه را از مبلغ ۶۵ میلیارد تومان به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان به حسابرس و بازرس قانونی ارسال و پس از تایید جهت اخذ مجوز به سازمان بورس ارجاع داده بود.

«شنفت»

مجوز افزایش سرمایه شرکت نفت پارس با نماد معاملاتی «شنفت» مبنی بر افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌پذیر و اجرای طرح بهسازی واحدهای عملیاتی که در ۱۳/ ۱۲/ ۱۳۹۹ به تصویب هیات‌مدیره رسیده بود، پس از تایید حسابرس و بازرس قانونی در نهایت توسط سازمان بورس صادر شد. بر این اساس به شرکت مجوز داده شد تا سرمایه خود را از مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان به ۱۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد.

«قهکمت»

شرکت قند هکمتان با نماد معاملاتی «قهکمت» نیز مجوز افزایش سرمایه خود که در ۲۶/ ۱۱/ ۱۳۹۹ به تصویب هیات‌مدیره رسیده بود، از مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به ۵۲۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و سرمایه شرکت را پس از تایید حسابرس و بازرس قانونی، روز گذشته از سوی سازمان بورس اخذ کرد.

«زقیام»

مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها که به منظور اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت مالکانه شرکت کشت و دام قیام اصفهان با نماد معاملاتی «زقیام» بود و پیشنهاد آن در ۲۴/ ۹/ ۱۳۹۹ به تصویب هیات‌مدیره رسید، پس از تایید حسابرس و بازرس قانونی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شد. بر این اساس با اخذ این مجوز سرمایه شرکت از مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به ۶۸۹ میلیارد تومان افزایش یافت.

«اتکای»

به موجب پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت بیمه اتکایی ایرانیان و تصویب آن در ۲۳/ ۳/ ۱۴۰۰، مجوز افزایش سرمایه «اتکای» از محل سود انباشته، سایر اندوخته‌ها به منظور حفظ و ارتقای جایگاه شرکت در بازار بیمه اتکایی و تقویت توان مالی جهت ورود به بازار اتکایی بین‌المللی و همچنین رعایت الزامات قانونی برای حداقل سرمایه مورد نیاز از مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال به ۸ هزار میلیارد ریال پس از تایید حسابرس و بازرس قانونی، دیروز توسط سازمان بورس اوراق بهادار صادر شد.

 دو ناشر به راند پایانی رسیدند

«ملت»

افزایش سرمایه شرکت بیمه ملت با نماد معاملاتی «ملت» از مبلغ ۲۸۵ میلیارد تومان به ۳ هزار میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها روز گذشته (۱۶/ ۵/ ۱۴۰۰) در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

«غنیلی»

اطلاعیه پذیره‌نویسی عمومی مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان روز شنبه در تارنمای کدال منتشر شد. به موجب این اطلاعیه و با توجه به مجوز افزایش سرمایه در ۱۱/ ۱۲/ ۱۳۹۹ و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۵/ ۱۲/ ۱۳۹۹ با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به ۴۰ میلیارد تومان، تعداد ۲۷۶.۵۰۷.۷۱۴ حق تقدم سهم توسط سهامداران فعلی استفاده و با توجه به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه تعداد ۲۳.۴۹۲.۲۸۶ سهم هزار ریالی برای پذیره‌نویسی عمومی از تاریخ ۱۶/ ۰۵/ ۱۴۰۰ تا تاریخ ۳۰/ ۰۵/ ۱۴۰۰عرضه خواهد شد.