در حال حاضر برخی مصالح ساختمانی نظیر بتن، ملات و بلوکه سیمانی ارتباط مستقیمی با سیمان دارند و تحت تاثیر شدید نوسانات آن هستند. یعنی قیمت، کیفیت و موجودیت آنها، وابسته به سیمان بوده و هست و بنابراین حالا که سیمان ۸۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است، قیمت مصالح وابسته نتوانسته این رشد را در پیش بگیرد و بنابراین تولیدکنندگان بلوکه‌های سیمانی مدعی هستند که ضرر می‌دهند. متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با «زهرا رستگارتیزآبی» تولید‌کننده بلوکه‌های سیمانی در شهرستان خواف است.

 با چه مشکلاتی در این کارگاه روبه‌رو هستید؟

عدم ثبات نرخ‌‌ها به‌‌ویژه قیمت مواد اولیه مانند نخودی شکسته، شن شسته و سیمان موجب شده تا بر فروش و سود این کار تاثیر بسزایی بگذارد و تولید مقرون به صرفه نباشد. از آنجاکه سرمایه بسیاری از کارگاه‌ها مانند ما محدود است، بنابراین نمی‌توانیم خریدهای کلی انجام داده و نسبت به تناژ بالا نسبت به ذخیره‌‌سازی سیمان اقدام کنیم و این موضوع ما را در بازار بی‌‌ثبات‌‌تر می‌‌سازد.

هزینه‌ها چقدر افزایش داشته است؟

سابق بر این سیمان کیسه‌‌ای ۳۶ هزار تومان بود اما در حال حاضر افزون بر ۷۵ هزار تومان است و این در حالی است که متاسفانه به دلیل افزایش نرخ هزینه حمل‌‌ونقل این موضوع نیز بر محصول تولیدی و قیمت مواد اولیه تاثیر گذاشته است.‌‌ برای مثال هزینه حمل‌‌ونقل از تربت تا محل کارگاه در شهرستان خواف برای مسیر دو ساعته تا پیش از این فقط ۶۰۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر این رقم به بیش از دو میلیون تومان رسیده است!

برای تهیه شن نیز آن را از شن‌شویی‌ها خریداری می‌کنیم‌‌ که در حال حاضر قیمت یک ماشین حامل شن شسته و نخودی به ۷۰۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که تا قبل از گرانی‌ها همین بار ۲۵۰ هزار تومان بیشتر قیمت نداشت.

 قیمت یک بلوکه سیمانی در حال حاضر چقدر است؟

در حال حاضر قیمت هر بلوکه تولیدی حدود۲ هزار تا ۲۵۰۰ یا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان نسبت به افزایش و کاهش مصالح و هزینه‌های جانبی متغیر است.

 آیا افزایش قیمت بلوکه‌های تولیدی با گرانی سیمان تناسب دارد؟

بتن به‌‌اندازه خود سیمان، اصولا افزایش قیمت را تجربه می‌کند و ملات نیز نصف افزایش قیمت سیمان را می‌تواند ببیند اما درباره بلوکه‌‌‌های سیمانی، مخصوصا بلوکه سبک سیمان این افزایش قیمت چندان زیاد نیست. تولیدکنندگان بلوکه، تا به امروز حدودا ۳۰ درصد افزایش قیمت را توانسته‌‌اند اعمال کنند و از این بابت کلی متضرر شده‌‌اند و از همین رو تولید به صرفه نیست.

با این شرایط چقدر باید قیمت بلوکه افزایش می‌یافت؟

اگر قرار بود قیمت بلوکه متناسب با قیمت سیمان و حمل و نقل و حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند باید بیش از ۷۰ درصد گران می‌شد، اما متاسفانه این موضوع امکان‌‌پذیر نیست چون در این صورت دیگر خریدار حاضر به پرداخت چنین هزینه سنگینی برای بلوکه سیمانی نخواهد شد و تولید متوقف خواهد شد. متاسفانه سیمان حدود ۸۰ درصد گران شده است و دستمزد کارگر بنا به مصوبه‌های دولت، افزایش ۵۷ درصدی در سال ۱۴۰۱ داشته است و تجهیزات و لوازم فنی جانبی نیز ۱۰۰ درصد گران شده‌‌اند، اما قیمت بلوکه‌های سیمانی چنین رشدی نداشته و کمتر از ۳۰ درصد گران شده است.

با این تفاسیر چرا تولید را ادامه می‌دهید؟

با افزایش مصالح کار تولید برای ما و بسیاری از تولیدکنندگان خرد توجیه اقتصادی ندارد. از طرفی نمی‌توان بیکار بود و کار را تعطیل کرد، اما گاهی درآمدمان به‌‌اندازه یک حقوق کارگری است. نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم چون درآمد خودمان و کارگران همین است و بنابراین به همین سود اندک به امید رونق گرفتن بازار ادامه می‌‌دهیم.

 آیا از سوی دستگاه دولتی حمایتی داشته‌اید؟

متاسفانه ما مشکل نقدینگی داریم و این موضوع سبب می‌شود امکان خرید کلی و قیمت مناسب‌‌تر را نداشته باشیم. تاکنون هیچ تسهیلات دولتی برای رفع مشکلات کارگاه تولیدی‌‌ به ما اعطا نشده و این در حالی است که حتی تاکنون امتیاز وام هم به ما تعلق نگرفته است! متاسفانه آن‌قدر شرایط و قانون برای دریافت تسهیلات می‌‌گذارند که نمی‌توانیم از عهده آن بربیاییم زیرا برای گرفتن تسهیلات باید از هفت‌‌خوان رستم گذشت و تولیدکنندگان خرد مانند ما عملا امکان تامین خواسته‌های بانک‌ها را ندارند و بنابراین عطای دریافت تسهیلات را به لقایش بخشیده‌ایم.

روزانه چند بلوکه تولید می‌کنید؟

روزانه حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ عدد بلوکه در دست تولید داریم که در صورت ثبت سفارش خرید این رقم را افزایش می‌‌دهیم. تولید این تعداد بلوکه در یک کارگاه با فضای ۷۰۰ متر در شهرک صنعتی «خرگرد» و با نام بلوکه‌زنی سپهر انجام می‌شود.

در حال حاضر بازار فروش چگونه است؟

خریداران تولید ما بیشتر افرادی هستند که بلوکه‌ها را برای ساخت دیوارچینی خانه‌های ویلایی و باغ‌شان نیاز دارند. همچنین در روستا نیز برای ساخت انبار علوفه و فضای نگهداری دام‌ها از بلوکه استفاده می‌کنند. ویژگی بلوکه‌های سیمانی این است که نسبت به آجر باصرفه‌‌تر و سرعت ساخت‌‌وساز آن سریع‌تر است. عرض آجرها حدود ۵ سانتی‌متر اما عرض بلوکه‌ها ۲۰ سانتی‌متر است و به جهت استحکام سیمان مقاوم‌‌تر است و داخل حفره‌های آن نیز در هنگام دیوارچینی مجددا از مصالح ملات سیمان استفاده می‌شود که بسیار مستحکم و مقاوم‌‌تر می‌شود، ازاین‌‌رو بلوکه‌های سیمانی همیشه بازار دارد اما به دلیل سود اندک و بی‌ثباتی بازار درآمد چندانی متوجه کارگاه‌های تولید نمی‌کند.