همکاری مشترک «پترول» با همسایه‌ها

مدیرعامل شرکت پترول افزود: اگر در پتروشیمی خراسان از هر ۵/ ۲ واحد اوره یک واحد کریستال ملامین و در پتروشیمی ارومیه از هر ۳واحد اوره یک واحد کریستال ملامین تولید می‌شود در پترو آرمند لردگان از هر ۵/ ۱ واحد اوره یک واحد کریستال ملامین تولید خواهد شد. قانعی تصریح کرد: سعی داریم تا اواسط سال آینده پترو آرمند لردگان به عنوان بزرگ‌ترین واحد در کشور با ۴۰ هزار تن ظرفیت در مدار قرار بگیرد. مدیرعامل پترول با تاکید براینکه پتروشیمی ارغوان گستر ایلام به عنوان واحد پلی پروپیلن تا اواخر سال آینده راه‌اندازی خواهد شد، گفت: خوراک این واحد آماده و ظرفیت آن ۱۵۰ هزار تن است. وی ادامه داد: در حال حاضر پروپیلن پتروشیمی ایلام به سایر متقاضیان فروخته می‌شود که با راه‌اندازی «ارغوان گستر ایلام»، همه پروپیلن ایلام به این واحد اختصاص می‌یابد. به گفته وی، پتروشیمی صدف نخستین واحد ESPR ایران خواهد بود که امیدواریم در نیمه دوم سال آینده با ظرفیت ۸۰ هزار تن در مدار تولید قرار گیرد. ظرفیت این واحد ۸۰ هزار تن خواهد بود. مدیرعامل شرکت پترول چهارمین طرح دارای اولویت در مجموعه پترول را واحد تولید سود پرک با گرید بهداشتی اعلام کرد که نخستین واحد در کشور برای تولید این محصول با ظرفیت ۴۰ هزار تن خواهد بود. به گفته وی پنجمین طرح نیز واحد پلی آلومینیوم کلراید است که با ظرفیت ۴۰هزار تن در صنایع آب و فاضلاب به کار می‌رود و از واردات این محصول جلوگیری می‌کند.

قانعی با بیان اینکه پترول پارک‌های پتروشیمیایی در نوار ساحلی جنوب کشور پیش‌بینی کرده است افزود: یکی از پارک‌ها در منطقه ویژه پارسیان نزدیک عسلویه برای زنجیره ارزش متانول در مساحت یک هزار هکتار و دارای ۶۰ طرح است. پس از آن پنج پارک دیگر در چهار سال آینده در نوار ساحلی جنوب کشور راه‌اندازی می‌شود.

تولید مشترک با ونزوئلا

وی با بیان اینکه افزایش سهم کشور در بازار کشورهای همسایه از اهداف ماست، افزود: سرمایه‌گذاری مشترک در مراحل اولیه است اما امیدواریم تا پایان سال با یکی از کشورها به تولید مشترک در سرزمین ایران برسیم.

وی تصریح کرد: تولید مشترک افزایش سهم بازارهای کشورهای همسایه را سرعت می‌بخشد و موجب اشتغال‌زایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت پترول افزود: با وجود پیشنهاد سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای خارجی، اعلام کرده‌ایم که هلدینگ خلیج فارس مشکل مالی ندارد و به صورت سرمایه‌گذاری مشترک، آماده همکاری هستیم. وی ادامه داد: پیشنهاد همکاری در زمینه تولید کود به‌شدت مورد تقاضا بوده است. قانعی با بیان اینکه مدیران هلدینگ خلیج فارس در سفری که دو هفته گذشته به ونزوئلا داشته‌اند راه‌های همکاری را بررسی کرده، افزود: هلدینگ قصد دارد در زمینه اورهال و تعمیر صنایع پتروشیمی و پالایشی و تولید مشترک با ونزوئلا همکاری داشته باشد. وی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از لایسنس‌های خارجی استفاده کنیم. در این زمینه‌ها با چین مذاکراتی داشته‌ایم. قانعی با تاکید براینکه در همه بخش‌های هلدینگ با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داریم، افزود: با ۷۰۰شرکت دانش‌بنیان قرارداد همکاری داریم. وی ادامه داد: درحال حاضر ۳هزار نفر نیرو داریم که امیدواریم این تعداد با تکمیل طرح‌ها به ۳هزار و ۵۰۰نفر افزایش یابد.