زندگی من به طور کامل

28- (2)

کتاب« زندگی من» به طور کامل، زندگینامه اثرگذار ایندرا‌نویی، کارآفرین و مدیرعامل پیشین شرکت پپسی است که با قلمی صمیمانه نوشته شده و اسرار زندگی خانوادگی و کاری او را افشا کرده است. این کتاب یکی از کتاب‌‌‌های فهرست پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌های نیویورک‌تایمز است. ایندرا نویی به عنوان یکی از تحسین‌‌‌برانگیزترین مدیران عامل جهان، طی چند دهه فعالیت کارآفرینی و مدیریتی خود، به رهبران سازمانی خارق‌‌‌العاده معنایی جدید بخشید. او در سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از 100 زن اثرگذار و قدرتمند جهان به شمار رفته است. همچنین نخستین زن رنگین‌‌‌پوست و مهاجر آمریکاست که یکی از 50 شرکت برتر جهان از نگاه مجله فورچون را هدایت کرده است. او به عنوان یکی از برجسته‌‌‌ترین متفکران استراتژیک عصر ما، شرکت پپسی را با چشم‌‌‌اندازی منحصربه فرد، جست‌وجوی مصرانه تعالی و حس عمیقی از هدفمندی متحول ساخت.

اکنون کتاب جدید نویی، به عنوان زندگینامه‌‌‌ای غنی از کلام گیرا که شجاعت و شوخ‌‌‌طبعی هم به طور همزمان در آن دیده می‌شود، اطلاعاتی دست‌‌‌اول از اطلاعات دوران فعالیت او و فداکاری‌‌‌های مختلفی که مجبور به آن بوده است، را به خواننده می‌دهد. نویی به ما یک‌‌‌یک اتفاقاتی را نشان می‌دهد که منجر به ساخته شدن او شد؛ از کودکی گرفته تا دوران تحصیلات ابتدایی دهه 1960 در هند، تا رفتن به مدرسه مدیریت ییل، ظهورش به عنوان یک مشاور و استراتژیست شرکتی و در نهایت ارتقای زودهنگام او به عالی‌‌‌ترین درجات مدیریت ارشد. این کتاب نگاهی به مسائل داخلی و اغلب محرمانه انگاشته شده شرکت پپسی ارائه می‌دهد. همچنین تفکرات او را تشریح می‌کند که باعث شدند شرکت افسانه‌‌‌ای آمریکا را به سمت محصولات سالم‌‌‌تر هدایت کند و برخلاف مقاومت‌‌‌های اولیه در مقابل هر اقدام او، این شرکت را به سمت احترام به محیط‌‌‌زیست پیش ببرد.

مدیرعامل پیشین پپسی برای نخستین بار و با جزئیات فراوان درباره مشکلاتی صحبت می‌کند که ناشی از داشتن شغلی پرمسوولیت و خانواده‌‌‌ای در حال گسترش بود. درس‌‌‌هایی که او از این اتفاقات و تحولات زندگی گرفته است، می‌تواند مخاطبانش را در شرایط مشابه به ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی کمک کند. او همچنین درباره دغدغه‌‌‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌‌‌محیطی خود به بحث می‌‌‌پردازد و به نوعی آینده‌‌‌نگری روی می‌‌‌آورد. خواهان توجه شفاف و اقدام عملی کسب و کارها و دولت در اولویت‌‌‌دهی به اکوسیستم، مرخصی با حقوق و انعطاف‌‌‌پذیری شغلی می‌شود. همچنین از نگاه اقتصاد کلان بحث می‌کند که چگونه بهبود سیاست‌های شرکتی و حمایت‌‌‌های اجتماعی آنها از جوانان خانواده‌‌‌دار به شکوفایی اقتصاد و دستیابی به پتانسیل‌‌‌های کامل آن می‌‌‌انجامد.

کتاب زندگی من به طور کامل، با اطلاعاتی سخاوتمندانه، لحنی متقاعدکننده و استدلال‌‌‌هایی موجه و مبتنی بر تجربیات عملی نویسنده آن، داستان زندگی یکی از رهبران سازمانی خارق‌‌‌العاده عصر معاصر را تشریح می‌کند، به قدردانی از روابط و مناسبات منجر به این کامیابی بپردازد و در نهایت نقشه‌‌‌راهی برای شکوفایی اقتصاد خرد و کلان در قرن 21 ارائه می‌دهد که در آن مسوولیت‌‌‌های اجتماعی و زیست‌‌‌محیطی کسب و کارها نادیده گرفته نشده است. زندگینامه 320 صفحه‌‌‌ای مدیرعامل پیشین پپسی به زبان انگلیسی و در آخر سپتامبر سال گذشته میلادی منتشر شده و نسخه‌‌‌های چاپی و دیجیتال آن در وب‌سایت آمازون موجود است.

 

استعداد

28- (1)

استعدادیابی یکی از مهم‌ترین حوزه‌‌‌های مدیریت و مدیریت منابع انسانی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. جذب استعدادهای درست به همراه نگهداشت و فراهم‌‌‌سازی محیطی برای شکوفایی آنها می‌تواند یکی از کلیدهای نوآوری، رشد کسب و کار و دستیابی به توان تخریب خلاق باشد. تایلر کاون در کتاب استعداد خویش، آن را هنر و علمی مدون می‌‌‌داند و شیوه شناسایی استعدادها، دسترسی به آنها، جلب و جذبشان و در نهایت حفظ آنها را آموزش می‌دهد. شما چگونه استعدادهای خلاق بازار کار را پیدا می‌‌‌کنید؟ تا چه اندازه می‌توانید توان خلاقیت افراد را پیش‌بینی کنید؟ آیا خلاقیت انسانی منبعی نامحدود دارد و به عنوان مثال از شهود سرچشمه می‌گیرد و هر بار که ظهور می‌کند، به شکلی منحصربه فرد دیده می‌شود؟

تایلر کاون، اقتصاددان سرشناس به همراه دنیل گراس، کارآفرین و سرمایه‌گذار ریسک‌‌‌پذیر درگیر چنین سوالاتی بوده‌‌‌اند که خود را وقف مطالعه هنر و علم استعدادیابی کرده‌‌‌اند. آنها به تشریح این موضوع می‌‌‌پردازند که چگونه می‌توان با بهترین اثربخشی به جست‌وجوی افراد خلاق و دارای انگیزه و بینش پرداخت تا بتوان یک سازمان را دگرگون کرد و مشوق همه افراد آن برای بهتر شدن بود. کاون و گراس، خواننده کتاب را با پژوهش‌‌‌های علمی مختلف در موضوع استعدادیابی آشنا می‌کنند. همچنین به حوزه‌‌‌های مختلف و مسائل گوناگون استعدادیابی سرک می‌‌‌کشند: چگونه یک مصاحبه استخدامی ترتیب داد؟ چه اندازه باید به هوش بها داد؟ چطور شخصیت افراد را‌ سنجید و ویژگی‌‌‌های فردی را با شغل آنها هماهنگ کرد؟ چگونه می‌توان استعدادها را در تعاملات آنلاین مانند تماس‌‌‌های تصویری ارزیابی کرد؟ چرا هنوز زنان مستعد مورد کم‌‌‌توجهی هستند و چطور می‌توان آنها را شناسایی کرد؟ چگونه می‌توان استعدادهای خاص افراد دارای معلولیت یا ناتوانایی‌‌‌های فرضی را درک کرد؟ و روش استفاده از دیده‌‌‌بان‌‌‌ها و مامورهای استعدادیابی چیست؟ استعدادیابی و قدردانی از استعدادها یک هنر است ولی هنری آمیخته به علم است که می‌توانید از طریق مطالعه و تجربه آن را بهبود دهید.

شناسایی استعدادهای برجسته و مورد بی‌‌‌مهری قرار گرفته بازار، یکی از ساده‌‌‌ترین راه‌‌‌ها برای کسب مزیت رقابتی و توانایی دستیابی به نوآوری‌‌‌های تحول‌‌‌آفرین است. این کتاب، شیوه انجام چنین کاری را به شما نشان می‌دهد. استعداد کتابی است برای هر دو دسته افرادی که به دنبال برترین استعدادهای بازار کار می‌‌‌گردند و کسانی که آرزو داشتند دیگران به جست‌وجو و کشف آنها برآیند.