گزارش جدید مرکز آمار درباره اشتغال

بنا به آخرین آمار منتشر شده از مرکز آمار از وضعیت اشتغال در بهار ۱۴۰۱، نرخ بیکاری با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به ۹.۲ درصد رسیده است.

علی رغم اینکه نرخ بیکاری کل افزایش یافته است اما نرخ بیکاری برای فارغ التحصیلان آموزش عالی در بهار امسال نسبت به ۱۴۰۰ کمی کاهش یافته است. اما از سویی به تعداد بیکاران دانشگاه رفته کشور در همین بازه زمانی افزوده شده است، همین موضع تحلیل وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان آموزس عالی را کمی دشوار کرده است.

همچنین در بهار امسال تعدا زنان تحصیل کرده بیکار از تعداد مردان تحصیل کرده بیکار بالاتر بوده است، با توجه به سهم پایین بانوان در بازار کار کشور، این حجم از بیکاری بانوان اصلا خبر خوشایندی تلقی نمی شود. بررسی ها نشان می دهد نرخ بیکاری جوانان در بهار امسال به شکل قابل توجهی نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در این گزارش به بررسی دقیق تر وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان آموزش عالی پرداخته شده است.

 

افزایش 100 هزار نفری بیکاران در بهار

اکوایران در این باره نوشت: نرخ بیکاری از 8.8 درصد در بهار 1400 به 9.2 درصد در بهار سال جاری افزایش یافته است، بر این اساس تعداد کل بیکاران کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته از 2 میلیون و 291 هزار نفر به 2 میلیون و 399 هزار نفر افزایش یافته است. در علم اقتصاد کلان بررسی نرخ بیکاری به تنهایی نمی تواند اطلاعات سودمندی را به ماه ارائه دهد، چه بسا بررسی این شاخص به تنهایی ما را دچار خطای تحلیلی کند. برای فهم بهتر وضعیت بازار کار و اشتغال مناسب است که تغییرات نرخ بیکاری در کنار تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی  بررسی شود.

 
 

در بهار امسال نرخ مشارکت اقتصادی 40.9 درصد به ثبت رسیده است که نسبت به این عدد در بهار سال قبل نیم درصد کاهش داشته است. از منظر اقتصاد کلان همزمان شدن کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری به معنی بدتر شدن بازار کار و اشتغال است. به بیان دیگر در بهار امسال علاوه بر اینکه عده ای از پیدا کردن شغل نا امید شده اند و از بازار کار خارج شده اند، به تعداد بیکاران نیز نزدیک به 100 هزار نفر افزوده شده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «افزایش ۱۰۰ هزار نفری بیکاران در بهار ۱۴۰۱» در اقتصادنیوز بخوانید.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.