اما همیشه این طور نیست. ربکا بروکس، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تحقیقات بازاریابی Alter Agents مستقر در لس آنجلس، می‌گوید «وقتی کووید-۱۹ شیوع پیدا کرد، او  و ۲۳ کارمند تیمش به دورکاری رفتند و بعدا تصمیم گرفتند کاملا دورکار باقی بمانند.» بروکس می‌گوید: مانند بسیاری از شرکت‌ها، کارکردن از خانه یک سازگاری بود. او می‌گوید: «موارد استرس‌‌زای زیادی وجود داشت. کارمندان مسائل شخصی داشتند و هرج و مرج زیادی وجود داشت. ما سعی کردیم به کارمندانمان درباره حفاظت از حدود و مرزها‌یشان کمک کنیم.  بروکس شروع به مطالعه تجارب چهار روز کاری در هفته کرد. کسب‌‌وکار او مستلزم آن است که تیمش بر اساس فرصت‌هایی که مشتریان تعیین کرده‌‌اند در دسترس باشد، بنابراین تعطیل کردن محل کار در روز جمعه کارساز نخواهد بود.

در عوض، شرکت تصمیم گرفت یک هفته کاری چهار‌روزه را به مدت ۱۰ هفته آزمایش کند و به کارمندان اجازه دهد یک روز را برای مرخصی گرفتن انتخاب کنند. این شرکت از ۵ روز کاری در هفته ۴۰ ساعته به ۴ روز کاری در هفته ۳۲ ساعته تغییر پیدا کرد. بروکس می‌گوید: دو نفر در یک تیم نمی‌توانستند در یک روز به مرخصی بروند. سیستم موفق بود، زیرا مشتریان ما متوجه این تغییر نشدند. در واقع، ما به مشتریان خود نگفتیم که چه کار می‌کنیم. در حالی که کارمندان برای آزمایش برنامه جدید هیجان‌زده بودند، با وجود این نتایج متناقض بود. برخی کارمندان همچنان وظایف کاری کوچک را در روز تعطیل خود انجام می‌‌دادند و برخی دیگر به ایمیل‌‌ها پاسخ می‌‌دادند، با اینکه شرکت به صراحت اعلام کرده بود که این کار ضروری نیست.

بروکس می‌گوید: «این واقعا به تیپ شخصیتی مربوط می‌شود، چون کم‌کاری و عملکر‌د برخی از کارمندان اجازه می‌‌داد روزهای مرخصی‌‌شان شروع به تباه شدن کند.»  ازآنجا که بین کارمندان سازگاری وجود نداشت، موجب ایجاد سردرگمی و ناامیدی شد و بر پویایی بین کارمندان ما تاثیرگذاشت علاوه براین، تیم بروکس مجبور بود برای پیگیری کار در هر هفته نقش خود را ایفا کند. بروکس در پایان ۱۰ هفته، یک نظرسنجی انجام داد و دریافت رضایت کارکنان کاهش یافته است. زیرا این توافق‌نامه بیشتر از آنچه برای کاهش استرس در نظر گرفته شده بود، استرس را افزایش داد.

بروکس گفت:  «کارکنان نمی‌توانستند در آن روز تعطیل استراحت کامل داشته باشند. حتی اگر آنها مرزبندی سختی داشتند، باز هم تنش و استرس درباره آنچه از دست داده بودند یا قرار بود به چه چیزی بازگردند وجود داشت.» در نهایت، Alter Agents به یک هفته کاری ۵ روزه و ۴۰ ساعته بازگشت. در کمال تعجب بروکس می‌گوید «او هیچ فشاری برای بازگشت به افزودن هشت ساعت به برنامه نداشت. من فکر می‌کنم در برنامه آزمایشی هم همه احساس می‌کردند هنوز ۴۰ ساعت کار می‌کنند، حتی اگر قرار بود ۳۲ ساعت باشد.» او می‌گوید برخی از افراد با ایده ناخوشایند وارد آزمایش شدند و نگران بودند که کارشان سخت‌‌تر شود، در حالی که برخی دیگر برای مرخصی هیجان بیشتری داشتند. بنابراین اگر یک آزمایش چهار روز کاری در هفته را امتحان کنید و در نهایت به پنج روز کاری در هفته بازگردید، بهتر است درباره دلیل عقب‌‌نشینی تصمیم خود شفاف باشید و مزایای دیگری چون ساعات انعطاف‌پذیر یا مرخصی‌های تشویقی جایگزین را در نظر بگیرید.