دستگاه‌های مختلفی بر عملیات کشت این توت‌‌‌فرنگی‌‌‌ها نظارت می‌کنند و از آنجا که شاهد صحنه‌‌‌ای از طبیعت هستید که با تکنولوژی احاطه شده، برای شما هم تاثیرگذار است و هم کمی عجیب و غیرعادی. اروین فین، مغز متفکر این عملیات می‌‌‌گوید: مثل این است که در یک پارک ژوراسیک هستید و روبه‌‌‌روی آینده ایستاده‌‌‌اید.» فین‌بنیان‌گذار و مدیر «باوری‌فارمینگ»Bowery)   (Farming  است؛ شرکت نوپایی که سعی می‌کند با روش کشاورزی عمودی انقلابی در عرضه مواد غذایی دنیا ایجاد کند. کار آنها کشت میوه و سبزیجات در محیط‌‌‌های سربسته با شرایط کنترل شده است که از اتوماسیون، به‌‌‌روزترین علوم کشاورزی و پردازش داده در سطح گسترده استفاده می‌کنند. بعد از چند سال کار آزمایشگاهی، باوری و چند شرکت دیگر حالا تولید تجاری خود را افزایش داده و وارد رقابت جدی در بازار شده‌‌‌اند.

یکی از این شرکت‌ها به نام «گرند ویو» می‌‌‌گوید فروش سال گذشته آن به ۳/۴‌میلیارد دلار رسیده که این رقم در سال ۲۰۱۹ کمی بیشتر از یک ‌میلیارد دلار بوده است. آمریکای شمالی، قطب این صنعت محسوب می‌شود، اما برخی دولت‌‌‌ها در خاورمیانه که شرایط چندان مناسبی برای کشت محصول ندارد، قدم در این مسیر گذاشته‌‌‌اند. کشاورزی عمودی مزایای متعددی دارد. متخصصان باوری بدون داشتن نگرانی در مورد حوادثی مثل آفات، سیل یا خشکسالی، می‌توانند انواع گسترده‌‌‌تر و خوش‌‌‌طعم‌‌‌تر محصولات زراعی را انتخاب کنند. محیط داخلی به آنها امکان می‌دهد محصولات را بدون آفت‌‌‌کش‌‌‌ها یا علف‌‌‌کش‌‌‌ها کشت کنند، در حالی که مصرف آب هم در مقایسه با کشاورزی سنتی ۹۰‌درصد کاهش می‌‌‌یابد. در یک حلقه بسته، رطوبتی که گیاهان منتشر می‌کنند، از طریق دستگاه جذب می‌شود و برای آبیاری مجدد بازیافت می‌شود.

مزارع عمودی به دلیل اینکه طبقات روی هم قرار می‌‌‌گیرند، چند برابر بیشتر از گلخانه‌‌‌ای با همان مساحت محصول تولید می‌کنند؛ چه برسد به یک زمین کشاورزی معمولی. و می‌توان زمین‌‌‌های کشاورزی عمودی را در هر جایی با هر شرایط آب و هوایی بنا کرد. فین معتقد است باوری نه تنها یک استارت‌آپ‌‌‌ موفق است، بلکه در شیوه تغذیه بشر تحول ایجاد می‌کند. او که قبل از تبدیل شدن به یک کارآفرین تکنولوژی در حوزه بانک و سرمایه‌گذاری کار می‌کرد، باوری را در سال ۲۰۱۵ تاسیس کرد. از آن زمان او توانسته ۶۴۷‌میلیون دلار سرمایه جذب کند. مثل بیشتر مزارع عمودی، محصولات باوری را عمدتا سبزیجات سبزبرگ مثل کاهوپیچ و ریحان تشکیل می‌دهند که آنها را در بیش از‌هزار فروشگاه آمریکا می‌‌‌فروشد. با همه اینها، برنده شدن در کشاورزی عمودی، مستلزم تامین انرژی ارزان است و این مهم‌ترین چالش این صنعت است. برخلاف کشاورزی سنتی یا پرورش در گلخانه، کشاورزی عمودی از مزیت نور رایگان آفتاب محروم است. بنابراین مساله انرژی و تامین نور با لامپ‌‌‌های LED یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌‌‌ها در این صنعت است. علاوه بر این، دستگاه‌های اتوماتیک که دما و رطوبت فضا را تنظیم می‌کنند، به انرژی نیاز دارند. باوری برای تامین انرژی مزارع خود ۱۰۰‌درصد از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند.