امپراتور بازار رمزارزها

این سرمایه‌گذار ۵۸ ساله که برخلاف ایلان ماسک، میانه‌‌‌ای با رسانه‌‌‌ها ندارد و در تمام این سال‌ها، فعالیت خود را به صورت چراغ‌‌‌خاموش پیش برده، به مرور در حال تبدیل شدن به امپراتور دارایی‌‌‌های دیجیتال است. به باور برخی کارشناسان و فعالان حوزه رمزارزها، سرمایه‌گذاری‌‌‌های اخیر او و چند تن دیگر از چهره‌‌‌های مطرح، نویدبخش پایان بحرانی‌ است که بسیاری آن را «زمستان رمزارزها» نامیده‌‌‌اند.  سال ۲۰۲۱، سال پر فراز و نشیبی برای سرمایه‌گذاران بوده، به‌خصوص کسانی که در بازار رمزارزها فعال هستند. ارزش بیت‌کوین حدود ۷۰‌درصد نسبت به بالاترین قیمت تاریخی‌‌‌اش افت کرده و در کمتر از ۱۸ ماه به کمترین سطح رسیده. تقریبا همه رمزارزها در این مدت، دنباله‌‌‌رو بیت‌کوین بوده‌‌‌اند، از جمله اتریوم که پس از بیت‌‌‌کوین، محبوب‌‌‌ترین و معتبرترین ارز دیجیتال است.

طی ماه‌‌‌های اخیر در پی افزایش نرخ تورم، جنگ اوکراین و تغییر سیاست‌های پولی آمریکا، بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌‌‌هایی ریسکی، اقدام به فروش سرمایه‌‌‌های خود کرده‌‌‌اند و بازار رمزارزها که اخیرا همان الگوی رفتاری بازار سهام را پیش گرفته، قربانی اصلی این شرایط بحرانی است. شرایط در حوزه رمزارزها به قدری بغرنج شده که برخی نام این دوران را «زمستان رمزارزها» گذاشته‌‌‌اند. اما در دل همین سوز و سرمای زمستانی، هستند افراد با نفوذی که با سرمایه‌گذاری‌‌‌های هنگفت در این بازار، کورسوی امیدی برای سرمایه‌گذاران «یخ‌‌‌زده» ایجاد کرده‌‌‌اند، از «مایکل سیلور» بنیان‌گذار مایکرواستراتژی گرفته تا «ساموئل بنکمن فراید» کارآفرین و‌میلیاردر آمریکایی. اما در این میان، کمتر کسی نام «آلن‌هوارد» را شنیده است. این‌میلیاردر بریتانیایی به لطف موفقیت شرکتش به نام «بروان هوارد» (BH) یکی از چهره‌‌‌های بانفوذ حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. ارزش شرکت او بالغ بر ۲۳‌میلیارد دلار است. طی سال‌های اخیر او از بعضی فعالیت‌هایش در شرکت دست کشیده تا به امپراتور دارایی‌‌‌های دیجیتال و یکی از نیروهای تاثیرگذار در عرصه رمزارزها در اروپا و آمریکا تبدیل شود.

فعال در اغلب حوزه‌‌‌ها

روزنامه فایننشال تایمز براساس اخبار رسمی و اطلاعات برگرفته از وب‌سایت‌‌‌های کرانچ‌‌‌بیس، پیچ‌بوک و دیل‌‌‌روم، لیستی از سرمایه‌گذاری‌‌‌های هوارد در شرکت‌ها و پروژه‌‌‌های رمزارزی منتشر کرده که طیف گسترده‌‌‌ای را شامل می‌شود، از بیزینس‌‌‌های معروفی مثل صرافی FTX گرفته تا پروژه‌‌‌های کوچک NFT. او این سرمایه‌گذاری‌‌‌ها را طی پنج سال اخیر انجام داده، گاهی به تنهایی و گاهی همراه با افراد و شرکت‌هایی مثل «تایگر گلوبال»، گروه تکنولوژی ژاپنی «سافت‌‌‌بنک» و «پیتر تیل» کارآفرین و سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی.  وب‌سایت «د بلاک» در گزارشی درباره فعالیت‌های هوارد در حوزه رمزارزها نوشته: «وقتی در سال ۲۰۲۰، این‌میلیاردر بریتانیایی برای نخستین بار سرمایه‌گذاری هنگفتی در حوزه رمزارزها کرد، تمام نگاه‌‌‌ها به سمت او معطوف شد. گرچه پس از مدت کوتاهی معلوم شد که او زمان زیادی را صرف این حوزه کرده، کمتر کسی می‌‌‌دانست عمق فعالیت‌هایش تا چه حد است».

هوارد که به ندرت با رسانه‌‌‌ها مصاحبه می‌کند، اخیرا در ماه می، در گفت‌وگویی ایمیلی که در وب‌سایت «کریپتو نیوز» منتشر شد، اظهارنظرهایی در این رابطه داشته. او گفته «بازار رمزارزها، یک ترند بزرگ و مهم است. دارایی‌‌‌های دیجیتال در حال شکوفایی هستند اما از آنجا که این حوزه، هنوز نوپا و جوان است، احتیاط حکم می‌کند که در کل اکوسیستم کریپتو و در طیف متنوعی از شاخه‌‌‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشیم.»  از قرار معلوم، او خودش نیز در طیف وسیعی از عملیات‌‌‌ها نقش دارد: تامین زیرساخت‌‌‌های رمزارزی، مدیریت سرمایه، سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی، سهام و توکن، اکوسیستم‌های متمرکز و غیرمتمرکز و حتی ان. اف. تی. در حال حاضر، تعداد حوزه‌‌‌هایی که او به آنها وارد نشده، کمتر از انگشتان دست است.

چشم‌‌‌انداز ۱۵ ساله

هوارد درباره درک اکوسیستم رمزارزها می‌‌‌گوید: «باید در دل و معرض دنیای رمزارزها باشید تا درک کنید که آنجا چه خبر است، چالش‌ها و فرصت‌‌‌های پیش رویتان چیستند و زیرساخت‌‌‌های لازم برای رفع نیازها و بهره‌‌‌مندی از فرصت‌‌‌ها کدامند». او در ادامه می‌‌‌گوید: «بازار رمزارزها یک روند رو به رشد و بزرگ است که می‌تواند انقلاب تکنولوژی و اقتصاد را برای سالیان سال و به شکلی گسترده تحت‌تاثیر قرار دهد».  مدیر یکی از شرکت‌های رمزارزی که با هوارد همکاری داشته به فایننشال تایمز گفته: «این اقدامات او ابتدا به شدت رندوم و حساب‌‌‌نشده به نظر می‌‌‌رسند. ولی وقتی آنها را روی یک نقشه قرار می‌‌‌دهی، می‌‌‌بینی که اتفاقا به شدت استراتژیک و برنامه‌‌‌ریزی شده هستند. او می‌‌‌خواهد در تمامی وجوه این بازار دخیل باشد».

او با اشاره به اینکه هوارد حتی در دوران رکود بازار رمزارزها در سال ۲۰۱۸ نیز دست از سرمایه‌گذاری برنداشت، می‌‌‌گوید: «او یک چشم‌‌‌انداز ۱۰ تا ۱۵ ساله دارد. در حالی که همه داشتند خارج می‌‌‌شدند او با قدرت به سرمایه‌گذاری ادامه می‌‌‌داد.» سرمایه‌گذاری‌‌‌های او طی دو سال اخیر روند تندتری گرفته و او به‌رغم افت بی‌‌‌رحمانه قیمت‌ها طی چند ماه اخیر، کماکان به سرمایه‌گذاری ادامه داده است.  او همراه با گلکسی دیجیتال در چند پروژه نقش داشته که یکی از آنها، «دربی استارز» است؛ «یک مسابقه اسب‌‌‌سواری در فضای متاورس که می‌توانید در آن، اسب پرورش دهید، مسابقه دهید، جایزه ببرید و در یک کلام، تجارت کنید». مدیران فعال در حوزه رمزارزها می‌‌‌گویند وسعت سرمایه‌گذاری‌‌‌های هوارد باعث شده او به یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این بازار تبدیل شود و در رده شرکت‌های بزرگی مثل گلکسی و گروه دیجیتال کارنسی قرار گیرد.

روی‌آوری صندوق‌های سرمایه‌گذاری به رمزارزها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر، گرایش فزاینده‌‌‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری‌‌‌های رمزارزی پیدا کرده‌‌‌اند. برای صنعتی که در ۱۰ سال اخیر به سختی پول درآورده، رشد و بازگشت عظیم سرمایه در حوزه رمزارزها بسیار جذاب و جالب توجه است. به همین علت، بسیاری از این صندوق‌ها حالا اقدام به تجارت رمزارزها کرده‌‌‌اند. «کوئنتین تام»، از مدیران شرکت خدمات ارزیابی «پرفورم» می‌‌‌گوید: «در سال‌های اخیر، شاهد این بوده‌‌‌ایم که چند نفر از مدیران سرمایه‌گذاری کلان، در حال راه‌‌‌اندازی صندوق‌های رمزارزی هستند یا چنین برنامه‌‌‌ای را در دست بررسی دارند، اما سرمایه‌گذاری هوارد، گسترده‌‌‌تر، علنی‌‌‌تر و مستقیما در اکوسیستم دارایی‌‌‌های دیجیتال بوده، از جمله خدمات پشتیبانی و مالی و پلتفرم‌‌‌های سرمایه‌های دیجیتال».

کناره‌‌‌گیری از مدیرعاملی

هوارد  از سال ۲۰۱۹ تاکنون، چند سمت خود در صندوق سرمایه‌گذاری BH را کنار گذاشته. نخستین اقدام او در این راستا، کناره‌‌‌گیری از مدیرعاملی شرکت و سپردن آن به مدیر ارشد ریسک شرکت، «آرون لندی» بود. البته پرونده‌‌‌های نظارتی حاکی از آن هستند که او کماکان کنترل شرکت را در دست دارد.

سال گذشته نیز، او شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی‌‌‌ای را که مدیریتشان را شخصا بر عهده داشت بازخرید کرد. ولی در شاخه دیجیتال شرکت که نامش BH Digital است، کماکان نقش فعال دارد. یکی از سرمایه‌گذاران می‌‌‌گوید: «آلن بیشتر تمرکزش را روی سرمایه‌‌‌های دیجیتال گذاشته است». خود هوارد نیز گفته که هرچند از فعالیت‌هایش کاسته اما از طریق BH Digital، در طیف گسترده‌‌‌ای از فعالیت‌ها، «به شدت دخیل» است، از جمله سرمایه‌گذاری‌‌‌های مشترک، تخصیص استراتژیک دارایی‌‌‌ها و رمزارزها.  BH Digital که اوایل امسال راه‌‌‌اندازی شد بازوی فعالیت‌های رمزارزی شرکت است و ارزشی بالغ بر یک‌میلیارد دلار دارد.  هوارد با تاکید بر باورش به حوزه رمزارزها و اعتماد به مدیریت شرکتش گفته: «شاخه دیجیتال شرکت من، نشان‌‌‌دهنده اعتقادم به اهمیت سرمایه‌گذاری در کل اکوسیستم، صرف نظر از نوع ابزار و به شکلی کاملا متنوع و مدیریت‌‌‌شده از نظر ریسک است.»  او علاوه بر این، چند شرکت دیگر را نیز ساپورت می‌کند که به طرق مختلف، راه را برای کارآفرینان و فعالان حوزه رمزارزها هموار می‌کنند، از جمله WebnGroup که به کارآفرینان تازه‌‌‌کار که قصد فعالیت حرفه‌‌‌ای در حوزه رمزارزها را دارند، کمک می‌کند که با تکنولوژی‌‌‌ها، عملیات‌‌‌ها و امور حقوقی آشنا شوند.

پیشبرد همزمان سرمایه‌گذاری خطرپذیر و رمزارزها

اشتیاق هوارد به خرید مستقیم رمزارز با رویه برخی از سرمایه‌گذاران در تضاد است که ترجیح می‌دهند به جای خرید رمزارز، سهام شرکت‌هایی را بخرند که در بخش رمزارز فعالیت می‌کنند. او گفته که تامین مالی سرمایه‌گذاری‌‌‌های خطرپذیر و سرمایه‌گذاری مستقیم در توکن‌‌‌ها و ارزهای دیجیتال باید هر دو با هم در نظر گرفته شوند چون پروژه‌‌‌های رمزارزی معمولا به سرعت و در همان مراحل اولیه و از طریق فروش توکن به سرمایه‌گذارها، به شرکت‌های سهامی عام تبدیل می‌‌‌شوند.  نگاهی به لیست قراردادهای او نشان می‌دهد که او در هر یک از حوزه‌‌‌های رمزارزی که سرمایه‌گذاری داشته، از بیش از یک شرکت حمایت کرده است. به عنوان مثال، او دست کم در سه صرافی و سه شرکت حضانتی (که دارایی‌‌‌های دیجیتال را برای مشتریان حفظ می‌کنند) سرمایه‌گذاری کرده. او همچنین از چند شرکت سازنده نرم‌‌‌افزارهای تجارت رمزارز و مدیریت پرتفولیو و چند صندوق سرمایه‌گذاری که در حوزه دارایی‌‌‌های دیجیتال فعالند حمایت کرده. هوارد، علاوه بر شرکت‌هایی که زیرساخت‌‌‌های بازار رمزارزها را فراهم می‌کنند، سرمایه‌گذاری‌‌‌های خاص‌‌‌تری هم داشته، مثل شرکت در جمع‌‌‌آوری سرمایه توسط Iron Fish؛ یک شرکت نرم‌‌‌افزار که در حال ساخت تکنولوژی‌‌‌هایی است تا امکان تراکنش‌‌‌های کاملا خصوصی رمزارزها فراهم شود.

پایان زمستان سخت؟

در روزهایی که سرمایه‌گذاران رمزارزها از بهبود شرایط این بازار ناامید شده‌‌‌اند، حمایت غول‌‌‌هایی مثل هوارد از پروژه‌‌‌های رمزارزی، برای بسیاری از افراد مانند کورسوی امید است که شاید بتوانند سرمایه‌‌‌های از دست رفته خود را در آینده‌‌‌ای نه چندان دور، بازیابی کنند و پس از عبور از یک زمستان طولانی، بار دیگر هوای بهاری را تجربه کنند.  یکی از سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها که مستقیما با هوارد همکاری داشته می‌‌‌گوید: «آنها جاه‌طلبی‌‌‌ها و آرزوهای بزرگی را در حوزه رمزارزها دنبال می‌کنند. به نظر من، او می‌‌‌داند دارد چه کار می‌کند. او با باهوش‌‌‌ترین افراد در صنعت رمزارزها همکاری دارد و از افراد شایسته، توصیه می‌گیرد. اگر یک روز ببینم که او از آن سوی این بازار خرسی به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار، مثل گلکسی، بیرون آمد، اصلا تعجب نمی‌‌‌کنم. او دارد جایگاه خودش را محکم  می‌کند تا از ارزش‌‌‌گذاری‌ها نفع ببرد».