نشست استارت آپ‌‌های بیمه در اتاق بازرگانی برگزار شد

 در این نشست، محمد‌رضا فرحی هم‌‌بنیان‌گذار «بیمه بازار» گفت: شرکت‌های بیمه سابقه بیش از ۵۰ سال فعالیت را در این صنعت دارند و اکنون روال‌‌ کار فعالان هنوز به همان شیوه گذشته است. وی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی استارت‌‌آپ‌های نوآور این حوزه را مکلف کرده تا در یکی از قالب‌‌های موجود این صنعت فعالیت خود را انجام دهند افزود: پس از کش و قوس‌‌های زیاد، دستور داده شد تا فعالیت شرکت‌های استارت‌‌آپی در قالب «کارگزاران آنلاین» انجام شود، اما چارچوب‌های تعریف‌شده برای این بخش تناسب چندانی با مدل فعالیتی شرکت‌های استارت‌آپی ندارد و محدودیت‌های تعریف شده دست ما را برای کوچک‌ترین تغییراتی می‌‌بندد. به اعتقاد وی با چنین شرایطی نمی‌توان طرح‌های جدید و نوآورانه را در صنعت پیاده‌سازی کرد و مدام باید درگیر حواشی این عدم تناسب بود.

حامد ولی‌پور مدیرعامل ازکی نیز با اشاره به اینکه بیمه مرکزی قبل از راه‌اندازی سوئیچ بیمه از همکاری و کمک به استارت‌‌آپ‌ها صحبت کرد اما الان بحث دخالت در قیمت‌گذاری و مدل کسب‌وکار شرکت‌ها مطرح است گفت: بیمه مرکزی مشخصا با نوآوری مشکل دارد. ما نگرانیم؛ زیرا وقتی نهاد دولتی که هسته اصلی فعالیت آن نظارت است وارد تصدی‌گری می‌شود نمی‌توان انتظار بهبود در شرایط را داشت. وی افزود: بیمه مرکزی گلوگاه تمامی فعالیت‌‌ها را در دست گرفته و همین امکان هر تغییر کوچکی را از ما سلب می‌کند. به اعتقاد مدیرعامل ازکی، بیمه مرکزی می‌خواهد با ایجاد شرکت آمیتیس، وارد هسته اصلی و گلوگاه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان شود و این خوب نیست. طبق آنچه ولی‌‌پور عنوان کرد، سهام شرکت آمیتیس در اختیار صندوق کارکنان و بازنشستگان بیمه مرکزی قرار گرفته و همین امر باعث می‌شود افراد حاضر در بیمه مرکزی به انتقادات فعالان استارت‌آپی از راه‌‌اندازی این شرکت و تلاش برای کنار گذاشتن این ایده، ترتیب اثر چندانی ندهند.

مصطفی نقی‌پورفر، دبیر انجمن فین تک نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌‌رسد شعار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به گوش برخی افراد نرسیده است. اکنون سختگیری‌‌ها به حدی رسیده است که ما از مدیران انتظار هیچ حمایتی نداریم و صرف اینکه سنگ جدیدی در راه فعالیت ما نیندازند باعث خوشحالی خواهد بود.

محمدمهدی شریعتمدار رئیس انجمن فین‌تک نیز در انتقاد از عملکرد سیاستگذار این حوزه برای مدیریت کسب‌‌وکارهای ایجاد شده گفت: نابازار جایی است که نهاد تنظیم‌گر وارد بازار می‌شود و در روابط تجاری بین بازیگران اعم از خرده‌فروش و کلان‌فروش دخالت می‌کند تا خودش ذی‌نفع شود. به گفته وی نابازار قابلیت مذاکره و تفاهم ندارد و شرکت‌هایی که از سهامداری کارکنان رگولاتور تشکیل می‌شوند سودهای کلانی را می‌‌برند. وی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی در رویکرد خود برای تنظیم‌‌گری در حوزه بیمه، شرکت شاپرک در حوزه بانکداری را مدل خود قرار داده گفت هر دوی این شرکت‌ها مثال بارز نابازار هستند و پیشنهاد کرد این نهاد در الگوبرداری خود تجدیدنظر کند.

بهاره شریفیون، مدیرعامل بیمه دات کام نیز در این جلسه تصریح کرد: بسیاری از فرآیندهای فعلی و نوآوری‌‌های تکنولوژی و فروش در بیمه با راه‌‌اندازی سوئیچ آمیتیس دچار مشکل می‌شوند. وی گفت: ما نمی‌گوییم آمیتیس رقیب ماست و مشکلی با حضور این شرکت نداریم اما اجبار بیمه مرکزی برای کار کردن ما با آن شائبه انحصار را ایجاد می‌کند. مدیران استارت‌‌آپ‌های دیگری مانند «آی تول» نیز که از دیگر حاضران در این جلسه بودند، اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های اخیر بیمه مرکزی در راه‌‌اندازی سوئیچ اعلام کردند.

بیمه مرکزی: ایجاد شرکت بدون مناقصه و مزایده

در همین حال عصر پنج‌شنبه بیمه مرکزی نیز پاسخی را به انتقادهای استارت‌‌آپ‌ها منتشر کرد که در آن آمده تاسیس شرکت «‌سامانه نگار» در راستای وظایف حاکمیتی و نظارتی بیمه مرکزی و با هدف کمک به تحول دیجیتال در بیمه کشور انجام گرفته است. بیمه مرکزی در این اطلاعیه درباره سوئیچ بیمه توضیح داده که این سوئیچ مبتنی بر ارتباط مستقیم با سامانه سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) ایجاد شده و این سوئیچ فقط نقش نظارتی و تسهیل‌گری دارد. بیمه مرکزی در توضیح اینکه چرا برای شرکت آمیتیس مناقصه‌ای برگزار نکرده آورده است که با توجه به حساسیت‌‌های خاص در انتخاب شرکت موضوعاتی نظیر مناقصه یا مزایده منتفی بوده است. البته شرکت سامانه نگار حامی بیمه و شرکت‌های وابسته به آن مطابق با قوانین و مقررات حاکم و با اخذ مجوزها و تاییدیه‌های امنیتی لازم تاسیس شده‌اند و به همین خاطر برای اتصال به سامانه سنهاب و نگهداری و ارائه سوئیچ از صلاحیت کافی برخوردارند.

در پایان تاکید می‌شود که تخطی از چارچوب‌های قانونی و آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه و قوانین بالادستی از خطوط قرمز نهاد ناظر صنعت بیمه به شمار می‌رود که این اصل در ارتباط با تاسیس و فعالیت شرکت «سامانه نگار»  و سایر شرکت‌های وابسته به آن نیز با دقت و حساسیت بالا رعایت شده است.