کیمیاتک

شرکت دارویی آرایشی بهداشتی آریان کیمیاتک در اطلاعیه‌ای با موضوع «شفاف‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشرشده» اعلام کرد: به استناد ماده «۲» مکرر «۳» دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو شایعه منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر افزایش نرخ محصولات به استحضار می‌رساند شایعه مذکور تکذیب می‌شود. در این اطلاعیه گفته شده، در صورت وقوع هرگونه رویداد بااهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده «۱۳» دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان افشا می‌شود.

حگهر

شرکت حمل‌ونقل ترکیبی موادمعدنی گهرترابر سیرجان روز گذشته در بخش اطلاعات بااهمیت وب‌سایت کدال توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده خود ارائه داد. در این اطلاعیه شرکت یادشده به نامه سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر الزام ناشران به افشای دلایل تغییر سود عملیاتی بیش از ۳۰‌درصد نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل به شرح ذیل پاسخ داده است.

۱) دلایل افزایش ۲۰۲درصدی سود عملیاتی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹:

جوابیه: با توجه به افزایش درآمدهای عملیاتی که ناشی از عقد قراردادهای جدید و همچنین تعدیلات قراردادهای قبل است و از طرفی مدیریت و استفاده بهینه از ماشین‌آلات موجب کاهش هزینه‌ها نسبت به سال قبل شد که این امر سبب افزایش ۲۰۲درصدی سود عملیاتی شده است.

۲) علت شناسایی مبلغ ۲۰۷میلیارد ریال زیان پرونده جوپار در اطلاعات حسابرسی‌شده سال ۱۴۰۰ نسبت به حسابرسی‌نشده:

جوابیه: با توجه به اینکه قبل از حسابرسی هزینه‌های ایجادشده به بهای تمام‌شده دارایی‌ها ثبت شده بود؛ اما با توجه به نظر حسابرس اسناد اصلاح شد و هزینه دوره شناسایی شده است.

۳) کاهش ۲۵۹میلیارد ریال وجوه نقد پرداختی برای تحصیل دارایی‌های ثابت نامشهود در اطلاعات حسابرسی‌شده سال ۱۴۰۰ نسبت به حسابرسی‌نشده:

جوابیه: مبلغ ۲۰۷میلیارد ریال مربوط به خارج‌کردن هزینه‌های پرونده جوپار و مابقی مربوط به اصلاح و طبقه‌بندی در پیش‌پرداخت‌های سرمایه‌ای است.

افق

فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش هم در یک اطلاعیه گروه «ب» از اصلاحیه افزایش سرمایه این شرکت خبر داد. در شرح این رویداد آمده است: «نظر به زمان‌بر شدن فرآیند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مصوب مورخ ۰۶/ ۱۱/ ۱۳۹۹ و متعاقبا شفاف‌سازی مورخ ۲۱/ ۰۷/ ۱۴۰۰ در خصوص آخرین وضعیت و دلایل زمان‌برشدن آن، مقرر شد با توجه به امکان بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مقرر در بند «ف» تبصره «۲» قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در این مقطع کن‌لم‌یکن تلقی شده و در خصوص استفاده از این امکان در زمان مقتضی بررسی‌های لازم صورت پذیرد. همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته متعاقبا اعلام خواهد شد.»

سمایه

بانک‌سرمایه هم در یک اطلاعیه گروه «ب» موضوع برگزاری مزایده خود را اطلاع‌رسانی کرد. در زمینه فرآیند این مزایده توضیح داده شده است: «در راستای رعایت مواد «۱۶» و «۱۷» قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور این بانک در نظر دارد تعداد ۳میلیارد سهم متعلق به خود (معادل ۲۰درصد) را در شرکت تامین سرمایه سپهر از طریق مزایده عمومی واگذار کند. متقاضیان خرید سهام برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید اسناد مزایده می‌توانند از تاریخ درج آگهی تا روز دوشنبه مورخ ۱۳/ ۰۴/ ۱۴۰۱ به‌جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ به اداره تدارکات و خدمات بانک‌سرمایه واقع در تهران، خیابان سپهبد مراجعه کنند.»

فسبزوار

شرکت پارس‌فولاد سبزوار هم یک اطلاعیه گروه «الف» منتشر کرده و در آن از توقف تمام فعالیت‌های شرکت خبر داده است. در خصوص علت این توقف گفته شده است: «مطابق زمان‌بندی رعایت سهمیه‌های اعلامی در پیک سال ۱۴۰۱ از طرف شرکت برق منطقه‌ای خراسان‌رضوی، خط تولید شرکت پارس فولاد سبزوار نیازمند روزانه حداقل ۱۰مگاوات - ساعت برق است که بیش از سهمیه اعلامی است، به همین سبب شرکت مجبور به توقف خط تولید در زمان‌بندی ابلاغی در فصل گرم سال می‌شود. همچنین به‌رغم پیگیری و مکاتبات به عمل آمده با شرکت برق منطقه‌ای خراسان‌رضوی، امکان مصرف برق موردنیاز میسر نیست. بنابراین پیش‌بینی می‌شود پیرو دستورالعمل ذکرشده در فصل گرم سال و همچنین قطعی گاز اتفاق‌افتاده در بهمن سال۱۴۰۰ که طی اطلاعیه‌های قبلی افشا شده بود، به کاهش تقریبی تولید ۱۵۰هزار تن از محصولات نسبت به مقدار برآوردشده در بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت پارس فولاد سبزوار منجر شود.»

کماسه

شرکت تامین ماسه ریخته‌گری هم اعلام کرده که نسبت به خرید یک‌ساختمان اداری واقع در تهران در چهار طبقه، به مبلغ ۴۸۵میلیارد ریال اقدام کرده است. گفته شده است، پس از تکمیل مراحل تسویه کل ثمن معامله، تحویل ملک و تنظیم سند رسمی، در مهرماه ۱۴۰۱ ملک خریداری‌شده آماده بهره‌برداری خواهد بود.