تضمین سودآوری با راه‌اندازی کلینیک زیبایی

هم‌اکنون شرکت‌هایی در زمینه راه‌اندازی کلینیک‌های زیبایی از صفر تا صد و تا سوددهی کامل با افراد همراه خواهند بود و سود‌آوری را در این زمینه تضمین می‌کنند. مدیر عامل شرکت «پیکاپ سرمایه» به عنوان یکی از شرکت‌های صاحب‌نام در زمینه مشاوره و راه‌اندازی کلینیک‌های زیبایی در گفت وگو با«دنیای اقتصاد» می‌گوید: «ما در مجموعه یک رویکرد کاملا متفاوت را نسبت به مفهوم کار ایجاد کرده‌ایم. در این رویکرد، مفهوم رشد مستمر علمی، پایبندی به اصول اخلاقی و همدلی نسبت به تمام مجموعه را در صدر اندیشه و عمل خویش قرار داده‌ایم. برای مجموعه خویش از مدیر راهبردی و استراتژیست کمک می‌گیریم که اتفاقا نسبت به رشد تک‌تک نیروها با حداکثر دقت و وسواس ورود می‌شود. هیچ یک از پرسنل را به دلایل صرفا اقتصادی و از این قبیل، هرگز اخراج نکرده و نمی‌کنیم. »

 آرمان خسروی در خصوص نحوه ارائه خدمات، میزان اشتغال‌زایی و همچنین مشکلات و چالش‌های موجود این شرکت می‌افزاید:‌ به طور کلی راه‌اندازی کلینیک‌های زیبایی در تهران از ۶۰۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود. در قراردادی که با اشخاص منعقد می‌کنیم، یک دوره سه ماهه را اصطلاحا به عنوان دوره خاک‌خوری در  قرارداد می‌آوریم و دو ماه را به عنوان تولرانس در نظر می‌گیریم و از ماه ششم سرمایه‌گذار باید حداقل ۱۰ درصد رقم سرمایه‌گذاری را برداشت کند و بعد از ۱۵ ماه از فعالیت باید تمام سرمایه‌گذاری اولیه برگشت کند. حتی این تضمین را داده‌ایم که اگر این اتفاق نیفتد تمام سرمایه‌گذاری را به آنها عودت می‌دهیم. وی می‌افزاید: ما در کشور چندین مجوز از جمله مجوز وزارت بهداشت، مجوز گمرک و انرژی اتمی ‌نیاز داریم در حالی که هر کدام یک سیر اداری طولانی‌مدت دارند که باید هر سال تکرار شود اما در کشوری مانند ترکیه صرفا یک مجوز گمرک وجود دارد و تاییدیه‌ها بسیار راحت صادر می‌شود. اگر دولت این روند را تسریع کند، قطعا کارها تسریع می‌شود.  

در مورد راه‌اندازی شرکت توضیح دهید؟

شرکت ما از سال ۹۸ به حوزه زیبایی ورود کرد. سال ۹۹ تصمیم گرفتیم تعداد زیادی مطب زیبایی با یک اسم واحد ایجاد کنیم، اما برای تامین مدیران این واحد‌ها دچار مشکل شدیم. بنابراین کار را متوقف کردیم تا مدیرانی را برای این دفاتر پرورش دهیم. در ادامه شکل کار را تغییر دادیم و تصمیم گرفتیم به جای اینکه ۵۰ مطب راه‌اندازی کنیم،  ۵۰۰ مطب را با مشاوره و تجهیز و با سرمایه‌گذاری مردم برای کسانی که خواهان راه‌اندازی این کسب و کار هستند، راه‌اندازی کنیم و با شراکت ۱۰ درصدی در سود، ضمن ایجاد اشتغال بالا، همان میزان سود را به دست بیاوریم. هم اکنون در زمینه مشاوره راه‌اندازی کلینیک زیبایی فعالیت می‌کنیم. گرایش به سمت ایجاد سالن‌های زیبایی روزبه‌روز در حال افزایش است و از طرفی بسیاری از مردم سرمایه‌های اندکی دارند که راه تجارت با آن را بلد نیستند. شرکت ما در زمینه راه‌اندازی این کسب‌وکار به آنها مشاوره و آموزش می‌دهد و حتی ملکی که باید در آن مستقر شوند، به آنها معرفی می‌شود. در واقع ما از صفر تا صد در کنار آنها هستیم.

چه تضمینی برای سوددهی وجود دارد؟

ما حدود ۵۰۰ کلینیک را در ایران تجهیز کرده‌ایم و به جزئی‌ترین امور برای سوددهی در یک مجموعه زیبایی تسلط داریم. ما علاوه بر آموزش حتی دستگاه‌ها را به صورت اقساطی در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم و تا ۱۸ ماه در کنار آنها هستیم. نکته دیگر اینکه ما ۱۰درصد سودآوری ماهانه را به عنوان حق مشاوره و سایر خدمات دریافت می‌کنیم.  

دستگاه‌های مورد استفاده را از کدام کشور وارد می‌کنید؟

به دلیل افزایش قیمت دلار طی چند سال اخیر دستگاه‌های اروپایی و آمریکایی از بازار کنار زده شد، اما خوشبختانه در این حوزه تا دو سال پیش دستگاه‌های چینی با کیفیت بالا وارد بازار ایران شد. در ادامه با توجه به حمایت‌های دولت و فعالیت شرکت‌های داخلی هم اکنون ۸۰ درصد دستگاه‌ها داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۲۰ درصد واردات را شاهدیم. خوشبختانه ما در این زمینه هم ورود کرده‌ایم و هلدینگ ما تحت عنوان «بهین جهش داتیس» تولید این دستگاه‌ها را در کشور انجام می‌دهد و بیش از ۱۰ نوع دستگاه را تولید می‌کند.

به طور کلی دستگاه‌های تولیدی داخلی آیا از نظر کیفی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند؟ چنانچه پاسخ‌تان مثبت است چه برنامه‌ای برای صادرات دارید؟

به جرات می‌توان گفت در بسیاری موارد تولیدات شرکت‌های داخلی کیفیتی بالاتر از دستگاه‌های وارداتی دارند. شرکت ما  نیز در بخش‌های مختلف کیفیت را همواره ارتقا می‌دهد چرا که با این کار کاهش فعالیت در بخش گارانتی و پشتیبانی اتفاق می‌افتد که نتیجه آن کاهش هزینه‌هاست. ما کیفیت  دستگاه‌ها را تا حدی ارتقا داده‌ایم که در یک سال آینده فقط یک نفر برای ارائه خدمات گارانتی کافی است. ما در حال راه‌اندازی شرکتی برای صادرات در ترکیه هستیم که بتوانیم به این کشور و همچنین کشورهایی نظیر عراق و عمان هم صادرات داشته باشیم.

‌اشتغال‌زایی شرکت «پیکاپ سرمایه» به چه میزان است؟

حدود ۷۵ نفر پرسنل به صورت مستقیم در شرکت ما مشغول به کار هستند، اما هر مطب زیبایی که راه‌اندازی می‌کنیم، ۶ تا ۱۰ نفر اشتغال‌زایی اتفاق می‌افتد و در زمینه کارآفرینی بسیار موفق عمل کرده‌ایم. ما طی این دو سال ۵۰۰ کلینیک تجهیز کرده‌ایم. در شرایط کنونی کشور، ایجاد اشتغال بیشتر برای هم‌میهنان خودمان یکی از قطعی‌ترین اصول ما و بسیار پراهمیت است.

عمده‌ترین مشکل شما در زمینه راه‌اندازی کلینیک‌های زیبایی چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل ما مساله طولانی شدن اخذ مجوز است که طاقت‌فرساست و گاهی چند ماه راه‌اندازی کلینیک‌ها طول می‌کشد. در حالی که بیش از ۵ هزار نفر تاکنون با فعالیت شرکت ما در کلینیک‌های زیبایی مشغول به کار شده‌اند. در سایر بخش‌ها مشکل خاصی وجود ندارد. ما در ترکیه هم مجوزهای لازم را می‌گیریم که ارزآوری برای کشور اتفاق بیفتد.

با توجه به مشکلات موجود برای تامین مالی با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

ما ۶۰ درصد مبلغ دستگاه‌ها را برای مشتریان به صورت اقساط در نظر می‌گیریم و این موضوع قطعا به شرکت آسیب می‌زند. به طور نمونه دستگاهی که با دلار ۱۴ هزار تومانی فروخته شده امروز ۳۲ هزار تومان است و شرکت در بسیاری موارد متضرر می‌شود. در این میان پیشنهادهای بانک‌ها برای اعطای تسهیلات بسیار اتفاق می‌افتد، اما وقتی وارد پروسه می‌شویم، با انواع و اقسام مشکلات مواجه می‌شویم. بنابراین ما تاکنون با بانک‌ها وارد کار نشده‌ایم.

تحریم‌ها چه مشکلاتی برای شما ایجاد کرده است؟

با توجه به اینکه در این حوزه تحریمی ‌وجود نداشته، آسیب مستقیمی ‌به ما وارد نکرده، اما با توجه به ایجاد فشارهای اقتصادی و نوسانات نرخ ارز تاثیرات زیادی روی تمامی ‌مشاغل داشته است.

چه انتظاراتی از دولت دارید؟

ما در کشور چندین مجوز از جمله مجوز وزارت بهداشت، مجوز گمرک و انرژی اتمی ‌داریم در حالی که هر کدام یک سیر اداری طولانی‌مدت دارند که باید هر سال تکرار شود، اما در کشوری مانند ترکیه صرفا یک مجوز گمرک وجود دارد و تاییدیه‌ها بسیار راحت صادر می‌شود.

اگر دولت این روند را تسریع کند، قطعا کارها تسریع می‌شود. تنها مانعی که می‌تواند در این مسیر ما را دچار مشکل کند، طولانی شدن زمان صدور مجوز‌هاست که امیدوارم دولت برای تسهیل صدور مجوزها در تمامی ‌صنایع اقدام عاجلی در دستور کار قرار دهد.

تا چه اندازه بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بزرگ از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند؟

بیمارستان‌ها بخشی از فعالیت‌شان را به حوزه زیبایی تخصیص می‌دهند و چندین بیمارستان جزو مشتریان ما هستند، البته بخش زیبایی بیمارستان‌ها عمدتا به صورت شراکتی کار می‌کند. در واقع اغلب در این حوزه مطب‌های کوچک و خصوصی مشتریان ما هستند.

چه برنامه‌ای در بخش خدمات مشاوره و راه‌اندازی کلینیک‌های زیبایی دارید؟

چشم‌انداز ما در «پیکاپ سرمایه» این است که تا پایان سال جاری میزان راه‌اندازی کلینیک‌های زیبایی به حدود ۳۰۰ واحد برسد و با این کار برای بیش از ۳ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کنیم. همچنین چشم‌انداز ما این است که تا سال آینده بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل به صورت مستقیم فعالیت کنند. علاوه بر این ما برنامه داریم که تا ۵ سال آینده این میزان اشتغال را به ۸۰۰ نفر برسانیم.

29- (2)