فولاد هرمزگان به‌هر سهم 2400 ریال سود  می‌دهد

در ابتدای این جلسه مدیرعامل فولاد هرمزگان در این جلسه گزارش کاملی از عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ ارائه  کرد. عطاالله معروف‌خانی گفت: براساس گزارش«ایمیدرو» فولاد هرمزگان با داشتن سهم ۶/ ۶۵۸درصدی از تولید فولاد خام کشور در رتبه چهارم تولید این محصول قرار دارد. به گفته وی، شرکت در سال ۱۴۰۰ توانست ۸۰ هزار و ۲۳۶ میلیارد ریال سود خالص کسب کند. معروف‌خانی سود عملیاتی شرکت را ۸۹هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال اعلام کرد. به گفته وی، فروش کل فولاد هرمزگان د‌ر سال ۱۴۰۰ رشدی ۶۱درصدی را تجربه کرد تا به عدد ۲۱۶هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال برسد. بر همین اساس فروش داخلی این شرکت با رشدی ۷۰ درصدی به ۱۲۸ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال و فروش صادراتی آن با رشدی ۵۱ درصدی به ارزش ۸۷ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال رسید. وی با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی جدید شرکت در سال گذشته به مناطق اروپا، شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی گفت: فروش محصولات با ارزش افزوده این شرکت در سال مزبور با ۳ درصد رشد نسبت به سال قبل ۱۴۹ هزار و ۸۰۹ تن بود.

معروفخانی با اشاره به رکوردهای تولید شرکت اضافه کرد: طی سال گذشته در واحد احیای مستقیم به رکورد یک میلیون و  ۷۱۳هزار و ۳۴۸ تن دست یافتیم.

وی به دستیابی به دو رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی اشاره کرد و گفت: ۹۷درصد از محصول آهن اسفنجی شرکت با متالیزاسیون بالای ۹۲درصد تولید شد. وی همچنین از دستیابی به دو رکورد روزانه تخلیه ذوب و سه رکورد ماهانه تولید تختال و همچنین دستیابی به رکورد تولید روزانه تختال به میزان ۶ هزار و ۵۹۸تن در دی‌ ۱۴۰۰ خبر داد. مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه به افزایش راندمان کوره‌های قوس الکتریکی و افزایش راندمان ریخته‌گری اشاره کرد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه با اشاره به شرایط تحریم‌ها گفت: معاونت خرید فولاد هرمزگان در سال قبل اقدام به تهیه بسترهای تحریمی‌ در حوزه قطعات یدکی و افزایش میزان دو محصول استراتژیک و مواد اولیه کرد. وی افزود: این اقدام علاوه بر ایجاد شرایط تولید پایدار باعث افزایش سود عملیاتی شد.

وی در بخشی از گزارش خود با اشاره به شاخص‌های سودآوری نسبت سود ناخالص شرکت در سال ۱۴۰۰ را معادل ۴۳/ ۰، نسبت سود عملیاتی را ۴۱/ ۰ و نسبت سود خالص را ۳۶/ ۰ اعلام کرد. معروف‌خانی در ادامه پروژه‌های شرکت را معرفی کرد و گفت: اکنون چهار پروژه احداث تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی با ۶/ ۲۸ درصد پیشرفت و افزایش ظرفیت تولید کوره‌های قوس الکتریکی از طریق نصب Sidewall.ance با ۵/ ۹۷ درصد پیشرفت در حال اجرا است. وی افزود: پروژه افزایش نرخ شارژ مواد کوره‌های قوس الکتریکی نیز در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین پروژه  افزایش ظرفیت واحد ذوب، افزایش ظرفیت واحد ریخته‌گری، احداث مدول سوم واحد آهن‌سازی، احداث واحد تولید اکسیژن، افزایش ظرفیت سیلوهای آهن اسفنجی و توسعه ایستگاه‌ کاهش فشار گاز طبیعی را از پروژه‌هایی دانست که در بخش مطالعات مهندسی و انتخاب پیمانکار هستند.

مدیر عامل فولاد هرمزگان گفت: این شرکت پس از کسب رکورد کیفی تختال، رشد ۱/ ۷درصدی تولید این محصول در دو ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرد و نشان داد کیفیت و کمیت را توامان پیش می‌برد. وی  با تاکید بر تحقق رشد تولید در فولاد هرمزگان، از تولید ۲۹۵هزار و ۱۹۸ تن تختال در فروردین و اردیبهشت سال جاری خبر داد و افزود: تولید تختال در شرکت فولاد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۲۷۵هزار و ۵۸۵ تن بوده از رشد ۱/ ۷درصدی برخوردار بوده است.

معروفخانی درادامه بر تعهد فولاد هرمزگان به حمایت کمی ‌و کیفی از تولید داخل تاکید کرد و گفت: فولاد هرمزگان به عنوان یک شرکت مادر برای صنایع زیرمجموعه وظیفه سنگینی را در تحقق دستور مقام معظم رهبری در خصوص افزایش تولید داخل و ارتقای کیفیت محصولات ایرانی بر عهده دارد و در این راستا برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است. وی  تصریح کرد: هماهنگی صحیح واحدهای مختلف از طریق کمیته‌های هفت‌گانه استراتژیک، تکیه بر توان شرکت‌های تامین‌کننده داخلی، مدیریت صحیح و جهادی مدیران عالی و میانی شرکت، در کنار تهیه ماده اولیه با کیفیت، انجام پروژهای اصلاحی در خط تولید و کاهش توقفات اضطراری و کاهش پاور آن کوره‌های قوس الکتریک، افزایش سرعت ریخته‌گری و استفاده بهینه از زمان‌ها برای تولید و آماده به کاری تجهیزات، همچنین پشتیبانی و نیز حمل و نقل به موقع و سریع، همگی در افزایش تولید نقش داشته‌اند. ‎وی در ادامه ارتقای کیفیت تختال‌های تولیدی در فولاد هرمزگان را از استراتژی‌های اصلی این شرکت خواند و گفت در اسفند و فروردین دو رکورد پیاپی در ارتقای کیفیت تختال در فولاد هرمزگان به ثبت رسید.

‎مدیرعامل فولاد هرمزگان با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت تختال باعث تولید محصول نهایی با کیفیت در صنایع پایین‌دستی خواهد شد و رضایت جامعه را از کالای ایرانی در پی خواهد داشت، این افزایش کیفیت را ضامن بقا در بازارهای جهانی و حفظ مشتریان خارجی و افزایش صادرات خواند. ‎معروفخانی بر لزوم تامین انرژی تاکید کرد و گفت: تمامی ‌این برنامه‌ها و پروژه‌ها داخل سازمانی است، به نحوی که ما راه را برای افزایش تولید هموار کرده‌ایم اما  کفه دیگر ترازو، تامین انرژی است. وی در این خصوص یاری دستگاه‌های ذی‌ربط را برای تامین انرژی و جلوگیری از توقف تولید و خسران صنایع پایین‌دستی خواستار شد.

وی در مورد افزایش سرمایه هم گفت: این موضوع  درحال تدوین است و در این راستا  با سهامداران مذاکرات لازم صورت گرفته تا از محل سود انباشته و آورده نقدی و سایر مطالبات صورت بگیرد.