4 میلیون مسکن با صنعتی‌سازی

در برخی موارد، انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی از یکدیگر تفکیک نمی‌شود و زمانی که صحبت از صنعتی‌سازی است، تصور ساخت و ساز با تعداد بالا وجود دارد؛ اما ممکن است در یک پروژه انبوه‌سازی، از روش‌های معمول و ابتدایی در ساخت استفاده شده باشد.  در همین راستا مدیر عامل «شرکت بازار تهاتر ایرانیان» معتقد است صنعتی‌سازی به دلیل تولید پیشرفته مکانیزه و فرآیند نصب ساده، می‌تواند موجب تکمیل سریع و باکیفیت پروژه‌ها شود علاوه بر این، در فرآیند تولید صنعتی از آنجا که برخی از مراحل تولید در کارخانه و به صورت موازی انجام می‌شود، نیازی به رعایت سلسله زنجیره‌های تولیدی در ساخت ساختمان نیست. «علاءالدین ختایی» یک راهکار پیشگیری از بروز حوادثی نظیر متروپل را در نهادینه کردن صنعتی‌سازی در ساخت‌وسازها ارزیابی کرد و خواستار تعامل همه دستگاه‌های ذی مدخل در صنعت ساختمان برای عبور از سنتی‌سازی به سمت صنعتی‌سازی شد.

وی با اشاره به ضرورت ترویج روش‌های نوین اجرایی در صنعت ساخت‌و‌ساز و مدل‌سازی آنها توسط تولید‌کنندگان برای احداث بنا در شهرها گفت: وقتی تمامی روش‌ها و مراحل اجرای ساخت مسکن نظیر جوشکاری، بتن‌ریزی، اسلکت و... به روش سنتی باشد در چنین شرایطی احتمال بروز خطاهای فنی و انسانی به شدت بالا می‌رود و سبب احداث ابنیه و راه‌های ناایمن می‌شود و این مساله زمینه‌ساز بروز فجایعی نظیر پلاسکو و متروپل می‌شود. با این حال مقاومت عده‌ای در برابر روش‌های صنعتی ساخت مشهود است. این فعال حوزه عمران و مسکن یکی از دلایل مقاومت در برابر اجرای روش‌های صنعتی را ناشی از تعارض منافع قلمداد کرد و اذعان داشت: متاسفانه تعارض منافع عده‌ای سبب شده که در برابر اجرای روش‌های صنعتی ساخت، مقاومت شدیدی ایجاد شود، این در حالی است که جامعه بشری با شتاب روزافزون به سمت صنعتی‌سازی روی آورده است و سه نسل را سپری کرده است.

وی برنامه دولت برای ساخت  ۴ میلیون  واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن  طی ۴ سال را فرصت مغتنمی برای اصلاح الگوی ساخت‌و‌ساز قلمداد کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت بر اساس قانون مصوب مجلس به دنبال تولید مسکن در تیراژ انبوه است در چنین شرایطی یکی از الزامات تحقق این هدف اجرای روش‌های صنعتی است، چرا که صنعتی‌سازی همراه با سریع‌سازی و صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید مسکن همراه است. ختایی یکی دیگر از راهکارهای صنعتی‌سازی که سبب افزایش استانداردسازی و تولید مسکن بر اساس دانش فنی می‌شود در همکاری تشکل‌ها و انجمن‌های وابسته به صنعت ساختمان دانست و تاکید کرد: علاوه بر اینکه دستگاه‌های اجرایی مکلف به ترویج روش‌های صنعتی مسکن هستند، تشکل‌ها هم باید در این زمینه پابه‌پای دولت برای تغییر الگوی ساخت مسکن از سنتی‌سازی به سمت صنعتی‌سازی اقدام کنند.  مدیر عامل شرکت بازار تهاتر ایرانیان افزود: انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط با صنعتی‌سازی باید شرایط ترویج استفاده از ساختمان‌های مدولار را در فرهنگ ساخت‌و‌ساز ما ایجاد و با تضامین لازم زمینه تغییر فرهنگ ساخت‌و‌ساز را در کشورمان فراهم کنند.

 مهندسان مشاور پازل ترویج صنعتی‌سازی

وی با اشاره به اینکه در صنایع مختلف مردم به آسانی به سمت استفاده از روش‌های صنعتی اقبال پیدا کرده‌اند خاطرنشان کرد: در حوزه ساخت‌و‌ساز نیز اگر مدولارسازی به بهترین روش ممکن اجرایی شود و مردم بدانند که این روش با چه محاسنی همراه است قطعا به سمت صنعتی‌سازی گرایش پیدا خواهند کرد. مدیر عامل شرکت بازار تهاتر ایرانیان همچنین یکی دیگر از پازل‌های ترویج صنعتی‌سازی را در فعالیت مهندسان مشاور دانست و اظهار کرد: مهندسان مشاور باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند و ضمن تبیین زیرساخت‌های صنعتی‌سازی و تسهیل شرایط صدور مجوزهای صنعتی‌سازی در شهرداری‌ها، زمینه گرایش مردم به سمت اجرای روش‌های صنعتی را مهیا کنند.

 ضرورت تقویت توسعه‌گرها

ختایی در بخش دیگری از اظهارات خود به مصوبه هیات وزیران که به گفته وی در راستای حمایت و تقویت صادرات خدمات فنی- مهندسی تهیه شده اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت بازار تهاترایرانیان بیش از ۱۵ سال در حوزه تهاتر فعالیت کرده است. این شیوه مکانیزمی بسیار کارآمد برای برون‌رفت از شرایط ناشی از تحریم است و در حال حاضر ما در کشورهای منطقه نظیر ارمنستان، اربیل عراق و... نسبت به بازاریابی برای اجرای تهاتر در حوزه‌های مختلف اقدام می‌کنیم. وی همچنین با اشاره به اینکه «بازار تهاترایرانیان» در دولت قبل قرارداد ساخت صد هزار واحدمسکونی را در قالب طرح اقدام ملی مسکن امضا کرده است گفت: متاسفانه در عمل حمایتی صورت نگرفت و شرایط برای عملیاتی کردن این قرارداد مهیا نشد و حتی یک قطعه زمین آماده و دارای مجوز از طرف مسوولان وقت وزارت راه و شهرسازی برای احداث به این پروژه تخصیص نیافت. در چنین شرایطی با توجه به اینکه دولت به بخش‌خصوصی نگاه فعالی ندارد ما باید توسعه‌ گرها را تقویت کنیم تا بتوانند به عنوان توسعه‌دهنده وارد صنعت ساختمان شوند و این صنعت را رشد و ارتقا دهند.