به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، دیو آندریا، استراتژیست اصلی صنعت خودرو در پلنت موران، می‌گوید: بررسی نتایج در موقعیت‌های یکسان با سال گذشته، نشان می‌دهد کاهش اعتماد خودروسازان به قطعه‌سازان یک نتیجه قطعی نیست، این در حالی است که به طور معمول OEMها بالغ بر ۷۵درصد از ارزش یک وسیله نقلیه را به خود اختصاص می‌دهند. حفظ این همکاری می‌تواند شاخصی برای عبور از بحران‌های آینده باشد. او در ادامه افزود: نیازی به کاهش یا تضعیف روابط خودروسازان با تامین‌کنندگان قطعات در چنین شرایطی وجود ندارد. با نگاهی به هوندا و نیسان در‌می‌یابیم که آنها می‌توانند روابط کلی خود را در همان فضای گذشته، که با هر شش شرکت OEM تعامل می‌کردند، بهبود بخشند.

در این بررسی، هوندا با یک جهش ۱۸ امتیازی، پیشرفت قابل توجهی را در رابطه خود بین شرکت‌های سازنده قطعات اصلی ایجاد کرده و به امتیاز ۳۳۴ رسید و فاصله خود را با شرکت برتر یعنی تویوتا به ۱۱ امتیاز کاهش داد. شرکت نیسان موتور نیز با یک رشد ۸ واحدی در رتبه پنجم با ۲۱۹ امتیاز قرار گرفت. آندریا خاطرنشان کرد هوندا در حل به موقع مشکلات دسترسی به OEMها، توانایی خود را در این رابطه نشان داد و اخیرا یک معاون ارشد جدید در بخش خرید قطعات خود منصوب کرده است. این در حالی است که روابط با تامین‌کنندگان نیز یکی از نکات کلیدی استراتژی شرکت بعدی نیسان است.

به گفته پلانت موران، ارزیابی آن از اواسط فوریه تا اواسط آوریل صورت پذیرفته و بیش از ۶۷۳ بازخورد از ۴۳۶ شرکت بزرگ تامین‌کننده قطعات اصلی دریافت کرده که بیش از نیمی ‌از هزینه‌های ۶ خودروساز را به خود اختصاص می‌دهند. شرکت شماره ۳ جنرال موتورز با ۲۸۷ امتیاز پس از جهش چشمگیر امتیاز خود از سال ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱، دو امتیاز سقوط کرد و شرکت فورد موتور پشت سر آن با ۷ واحد کاهش، به امتیاز ۲۴۲ رسید. آندریا خاطرنشان کرد: این تغییر در روابط بین خودروسازان و قطعه‌سازان به موضوعات گوناگونی بازمی‌گردد، از جمله مشکلات در جبهه‌های مختلف که OEM‌ها باید با آنها مقابله کنند. به عنوان مثال یکی از زمینه‌هایی که شرکت فورد از آن ضربه خورد این بود که این غول خودروسازی منابع لازم برای حل به موقع مسائل مربوط به افزایش هزینه مواد اولیه یا اختلافات قیمتی را در اختیار نداشت، در حالی که به گفته وی شرکت جنرال موتورز، تحت تاثیر این مشکلات قرار نگرفت، اما این چالش مطمئنا امسال پرسنل و روند فعالیت آنها را تحت فشار قرار داده، به ویژه با عرضه عمده شاسی بلندهای تمام الکتریکی کادیلاک لیریک و پیکاپ GMC‌هامر.

جف موریسون، نایب رئیس زنجیره تامین و خرید جهانی جنرال موتورز، در بیانیه‌ای اظهار کرد نتایج این نظرسنجی، اهمیت اعتماد و شفافیت در رابطه با تامین‌کنندگان قطعات را در صنعت خودرو برجسته می‌کند. موریسون در ادامه افزود: حمایت و تعهد مداوم قطعه‌سازان، در مدیریت تعداد بی‌سابقه چالش‌هایی که صنعت جهانی را در سال گذشته تحت تاثیر قرار داده‌اند، همواره فاکتورهای کلیدی و مهمی‌ بوده است. این امر بسیار مفید خواهد بود زیرا ما یک زنجیره تامین انعطاف‌پذیر، ایمن، مقیاس‌پذیر و پایدار ایجاد می‌کنیم تا از رشد خودروهای الکتریکی در حرکت رو به جلوی خود اطمینان حاصل کنیم.

اما در این رده‌بندی شرکت استلانتیس با ۴۲ واحد کاهش به رتبه ۱۲۸ رسید. آندریا گفت یکی از عوامل اصلی این کاهش رتبه برای این شرکت، ارائه شرایط جدید و نامطلوب قرارداد با قطعه‌سازان بود که در آمریکای شمالی آنها را ملزم می‌کرد هر گونه صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید خود را به این خودروساز آن‌سوی اقیانوس اطلس منتقل کنند. اما پس از واکنش شدید OEM‌ها، هفته گذشته استلانتیس این درخواست را پس گرفت و آن را اصلاح کرد.  

آندریا گفت: این تصمیم استلانتیس قطعا در ایجاد این نتایج موثر بوده است. این یک مسیر دو‌طرفه برای خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات اصلی است. وی در ادامه افزود: سه عنصر کلیدی وجود دارد که ما در بررسی‌های خود حول انتظارات واقع‌بینانه، در مورد مسوولیت‌پذیری و اشتراک‌گذاری اطلاعات، آنها را می‌سنجیم. وی خاطرنشان کرد نگرانی‌های دیگری نیز در خصوص کوچک‌سازی گروه استلانتیس، به دنبال ایجاد این شرکت از ادغام فیات کرایسلر و خودروساز فرانسوی گروه PSA در سال گذشته، وجود دارد. از این رو تامین‌کنندگان قطعات اصلی نیز باید در تحمل هزینه‌های افزایش‌یافته تولید خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای معمولی سهیم شوند.