راه جلوگیری از قاچاق، واردات است

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اینکه کارخانه‌های ما افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواداولیه و حقوق و دستمزد را در سال جدید داشتند ولی عدم تقاضا از سوی مردم و ندادن مجوز افزایش قیمت از سوی وزارت صمت باعث شده تا این لحظه افزایش قیمت در لوازم اساسی و مطرح خود نداشته باشیم.

محمدحسین اسلامیان درباره کیفیت لوازم خانگی داخلی اظهار کرد: حدود چهار سال است که کالای لوازم خانگی وارد نشده و در این چهارسال برندهای داخلی ما توانسته‌اند، زیرساخت‌های لازم را انجام دهند و به حد مطلوبی از تولید برسند. اکنون با تولید در سطح کیفیت جهانی فاصله داریم، اما نیاز بازار تامین شده و تا حدودی کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب وجود دارد. سهم بسزایی از بازار را تولیدات ایرانی پوشش داده و می‌توان گفت حدود ۷۰درصد به خودکفایی در لوازم خانگی رسیده‌ایم.

وی افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته و افزایش قیمت را هم در سه سال اخیر شاهد بوده‌ایم که این موضوع تاثیر مستقیم در توزیع و خرید مردم دارد، ولی به نسبت کالاهای خارجی قیمت کالای داخلی مناسب‌تر است.

اسلامیان تصریح کرد: قدرت مقایسه و انتخاب برای مردم زمانی شکل می‌گیرد که کالای خارجی هم در بازار وجود داشته باشد، در حالی که چهار سال است کالایی به صورت قانونی وارد نشده و این قدرت انتخاب را از مردم می‌گیرد.

وی بیان کرد: در قسمت بعدی، قیمت کالا مطرح می‌شود که متاسفانه قدرت خرید آنقدر پایین آمده که حتی خرید کالای ایرانی هم برای مردم سخت شده است. برای مثال پایین‌ترین قیمت یک یخچال و فریزر ایرانی معمولی حدود ۱۰میلیون تومان است. یخچال و فریزر ایرانی هم داریم که حدود ۳۵میلیون تومان قیمت دارد، اما وقتی قدرت خرید مردم برای خرید این کالاها هم پایین آمده، تقاضا در بازار وجود ندارد.

اسلامیان گفت: آن قسمتی که ما توانمندی تولیدش را نداریم و در بازار نیاز آن احساس می‌شود قطعا باید وارداتش انجام شود، چون واردات هدفمند ایجاد رقابت و تا حدودی از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند. وی افزود: وقتی ورودی کالایی را ببندیم و نخواهیم به صورت قانونی وارد شود، اما نیازش در بازار وجود داشته باشد، این کالا به صورت قاچاق تامین می‌شود و وقتی کالای قاچاق خدمات پس از فروش ندارد، در نهایت این مصرف‌کننده است که ضرر می‌کند.

اسلامیان تاکید کرد: کالاهای خارجی که اکنون در بازار مشاهده می‌کنید، خدمات پس از فروش ندارند چون به صورت قانونی وارد نشده‌اند. در سه یا چهار سال اخیر روی کیفیت برندهای ایرانی و خدمات پس از فروش آنها کار شده و زیرساخت‌های لازم را در سراسر کشور برای آن ایجاد کرده‌ایم، ولی با خدمات مطلوب جهانی فعلا فاصله داریم.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه با ادامه این وضع در آینده هم تقاضا برای کالای خانگی به روال کنونی کم خواهد بود، افزود: افزایش قیمت‌ها، حقوق و دستمزد و… باعث می‌شود که تولید کالای خانگی کاهش یابد. وقتی توانمندی تولید کالایی را نداریم یا صرفه اقتصادی برای تولید آن وجود ندارد، باید کالایی را که به صورت قاچاق عرضه می‌شود بتوانیم به صورت هدفمند و قانونی وارد کنیم. در این صورت می‌توان از ورود کالای قاچاق جلوگیری کرد که در نهایت مصرف‌کننده منتفع شود.