به گزارش وزارت صمت، رزم‌حسینی افزود: از ابتدای سال وزارت صمت با برگزاری جلسات متعدد، با مشارکت بخش خصوصی و با یک نگاه کارشناسانه اقدام به تدوین بسته پیشنهادی در زمینه مانع‌زدایی و حمایت از تولید کرد و با ارائه این بسته در سه سطح وزارتخانه، دولت و مجلس شورای اسلامی، نسبت به معرفی مانع‌ها و مشکلات حوزه تولید و پیشنهاد راه‌حل‌های کارشناسی برای رفع آنها ارائه داد که در صورت تصویب سریع این پیشنهادها در ستاد اقتصادی دولت، بسیاری از مشکلات حوزه تولید حل خواهد شد.

وی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در احصای مشکلات حوزه تولید گفت: با توجه به اینکه وزارت صمت یکی از متولیان حوزه تولید است بسته اول در رابطه با مقررات و اختیارات درون سازمانی وزارتخانه تدوین شد و در گام نخست موضوع تفویض اختیارات و حذف مقررات و بخشنامه‌های زائد اجرا شد.

وزیر صمت با اشاره به نقش سایر دستگاه‌ها در حوزه تولید، بسته دوم را مربوط به عملکرد و اختیارات سایر دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: بسته دوم مربوط به سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید است که دولت مستقیم تصویب می‌کند و بسته سوم مربوط به قوانین مزاحم و مربوط به مجلس شورای اسلامی است که هفته گذشته به صورت کتبی برای رئیس مجلس ارسال شده است.

وی در ادامه نشست از مدیران انجمن‌های حاضر در جلسه خواست تا با معرفی مشکلات و موانع تولید و ارائه پیشنهاد برای رفع آنها گفت: به عنوان نمایندگان بخش خصوصی و کسانی که در میدان هستید، پیشنهادهای خود را درخصوص اقداماتی که وزارت صمت راسا می‌تواند در رفع موانع تولید انجام دهد را ارائه دهید.

رزم‌حسینی در ادامه تاکید کرد: هدف ما این است که در داخل وزارت صمت مانع و مشکلی برای تولید‌کنندگان و صنعتگران وجود نداشته باشد و بتوانیم به مشکلات بر سر راه تولید‌کنندگان که مربوط به سایر دستگاه‌هاست، بپردازیم.

وی با استناد به مصوبات ۱۷۷ و ۲۱۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و با تاکید بر حمایت وزارت صمت از تولید، تصریح کرد: با پایمردی و پافشاری وزارت صمت و حمایت شخص آقای رئیس‌جمهور مصوبات خوبی در جهت تسهیل تولید تصویب شد که بر اساس آنها تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و ارز لازم برای واردات آنها از طریق واگذاری ارز حاصل از صادرات و ارز اشخاص به تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه امکان پذیر شد و مشکلات موجود در این بخش تا حد زیادی مرتفع شد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه وزارت صمت مدافع تولید کشور است و در این زمینه نیاز به همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌هاست گفت: شما متولی واحد تولید هستید که وزارت صمت نیز حامی تولید کننده و مسوول این بخش است؛ تشکل‌های و بخش خصوصی باید در زمینه رفع موانع تولید و اینکه چه اقداماتی را وزارت صمت می‌تواند انجام دهد که موانع رفع شده، بنگاه‌های لوازم خانگی حمایت شوند و تولید افزایش یابد را پیشنهاد بدهند.

رزم‌حسینی با تاکید بر اینکه تولید‌کنندگان باید مدافع مصرف‌کننده باشند، عزم و تلاش جدی بخش خصوصی و تولید را در کنار حمایت و همکاری سایر دستگاه‌ها در افزایش تولید و تحقق شعار سال ضروری دانست.

 عضویت تولیدکنندگان لوازم خانگی در سامانه گارانتی

معاون وزیر صمت نیز گفت: واحدهای تولیدی اگر در سامانه گارانتی عضو نباشند، محصولاتشان قاچاق محسوب می‌شود. به گزارش وزارت صمت، عباس تابش در نشست با انجمن‌های لوازم خانگی و قطعات مرتبط که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون امور صنایع برگزار شد، گفت: قیمت‌گذاری لوازم خانگی تابع ضوابطی است که تولید‌کنندگان موظف به رعایت آن هستند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه واحدهای تولیدی اگر در سامانه گارانتی عضو نباشند، محصولاتشان قاچاق محسوب می‌شود، تصریح کرد: سازمان حمایت در صورت تخلف تولید‌کنندگان از ضوابط قیمت‌گذاری طبق ضوابط قانونی با واحد متخلف برخورد خواهد کرد؛ ما به‌عنوان حامی مصرف‌کننده اگر شکایت و اعتراضی از سوی مصرف‌کننده صورت گرفت از طریق سامانه گارانتی قیمت خوداظهاری شده تولید‌کننده را بررسی می‌کنیم.

به گفته تابش هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها در سازمان حمایت ۹ عضو دارد که انجمن‌ها را هم شامل می‌شود و اگر ایرادی به ضوابط وجود داشته باشد می‌تواند با تعامل با انجمن‌ها نسبت به رفع آن اقدام کند.

در ادامه این نشست مهدی صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت، با اشاره به افزایش ظرفیت تولید یخچال و فریزر در سال ۹۹، از ۲ میلیون دستگاه به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه توسط چند شرکت اصلی داخلی گفت: شرکت‌های داخلی به سمت قطعه‌سازی و پلت فرم بومی حرکت کرده‌اند و استفاده از ظرفیت خالی بنگاه‌ها نکته مهم دیگری است که اتفاق افتاده و تولید‌کنندگان به سمت تکمیل سبد کالای تولیدی خود و پوشش ساخت چند وسیله می‌روند و از تولید تک‌محصولی خارج شده‌اند. همچنین در بخش دیگری از این نشست کیوان گردان، مدیر کل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی از تولید ۱۵میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: اعداد تولید حاکی از رشد ۷۸ درصدی تولید در این حوزه است و برای سال ۱۴۰۰ نیز تولید ۶/ ۱۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی و ۳۰۰میلیون دلار صادرات هدف‌گذاری شده است.

گردان گردش مالی این صنعت را ۶ میلیارد دلار برآورد کرد و از ایجاد اشتغال برای ۳/ ۱ میلیون نفر در این صنعت خبر داد.

براساس این گزارش، قیمت‌گذاری، ثبت سفارش مواد اولیه لوازم خانگی که بیش از یک ماه از تشکیل پرونده‌اش گذشته است، قاچاق و لزوم برخورد با این پدیده در حوزه لوازم خانگی، اصلاح تعرفه قطعات ساخت داخل و نیز تمدید ممنوعیت واردات لوازم خانگی در برنامه هفتم توسعه از مواردی بود که از سوی انجمن‌ها و تشکل‌های حوزه لوازم خانگی در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت بحث و بررسی شد.