فعالان و فروشندگان این بازار اظهار می‎کنند بخش اعظمی از قطعات موجود در بازار، آنچه به عنوان قطعات بدون شناسنامه از آنها نام برده می‎شود از مبادی رسمی و گمرک وارد کشور و بازار می‎شود. یکی از فروشندگان بازار چراغ برق می‎گوید این روزها اقلامی که برای بازار لوازم یدکی می‌آید از طریق قاچاق به معنی ورود از راه‌های غیرمتعارف نیست، بلکه ممکن است جنس از گمرک و از مجرای رسمی به گونه‌ای ترخیص شود. در واقع قاچاقی که امروز برای کالاهای یدکی خودرو وجود دارد تنها از گمرک است و از مسیر دیگری نمی‌تواند وارد شود. شاید درصد بسیار پایینی که ارزش پیگیری ندارد از طریق آنچه گفته می‌شود مخفیانه و از راهی غیر از گمرک وارد بازار شود. کالاهای دیگر مانند لوازم‎‎خانگی شاید به شکل کولبری قاچاق شود اما قاچاق قطعات خودرو صرفه‎اقتصادی ندارد. در بین قطعات خودرو تایر تنها قطعه‌ای است که ممکن است به شکل قاچاق وارد شود.

رهگیری اصالت قطعات

«این روزها یکی از اخبار پر‌بحث صنعت قطعه، کددار شدن قطعات تولیدی و وارداتی است؛ طرحی که از سال گذشته به ‌شکل آزمایشی کار خود را آغاز کرد و قرار است از پایان مهر سال ۹۶ به مرحله اجرای کامل برسد. این پروژه در راستای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت به بازار لوازم یدکی خودرو در حال انجام است که برخی عنوان می‌کنند ممکن است همچون طرح ایران‎کد (شبنم) سرانجام مورد انتظار را نداشته باشد.» این جملات از گزارشی است که گزارشگر در سال ۹۶ نوشته، زمانی که بحث شناسنامه‎دار کردن قطعات یدکی داغ شده بود؛ طرحی که در دولت دهم آغاز شد، اما در نهایت بدون نتیجه نیمه‎کاره رها شد. نظام شناسه‎گذاری یکتای کالا در قالب طرح «شبنم» در وزارت صنعت سابق در سال ۸۹ و طرح «اصالت و سلامت» در وزارت بهداشت در سال ۸۸ شکل گرفت. اجرای این امر همچون کد ملی برای افراد و شناسه ملی برای شرکت‎ها و همچنین کدپستی برای مکان بوده تا بتوان اطلاعات دقیق و بهنگامی را برای پایش تولید، واردات توزیع و مصرف در اختیار متولیان اقتصادی قرار داد. اما طرح در بخش قطعات یدکی بی‎نتیجه باقی ماند.

پس از تحریم کشور در مرداد ۹۷ واردات قطعات مشابه تولید داخل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع شد؛ بنابراین حجم واردات بخشی از قطعات، طی سه سال گذشته بسیار کاهش یافت. کلید خوردن چندباره شناسنامه‎دار کردن قطعات این بار با دو قلم کالا بوده و تهیه کد رهگیری برای باتری و کمک ‎فنر الزامی شده است؛ قطعاتی که به دلیل بزرگی، قاچاق‎پذیر نیستند. دلیل انتخاب این قطعات ردیابی سهل‎تر آنها بوده و اینکه بخش زیادی از آنها مربوط به تولیدات داخل است. وزارت صنعت، معدن و تجارت کد شناسا را از این دو قلم به طور جدی آغاز کرده تا به تدریج به قطعات پرمصرف و فوق‎ایمنی برسد. در حال حاضر ۵۳ قلم از قطعات یدکی خودرو در فهرست شناسنامه‎دار شدن قرار دارند که در مقابل حجم قطعات به‎کار رفته در خودرو (۳ تا ۳۰ هزار قطعه ریز و درشت) عدد بسیار کوچکی است.

هدف این است، طرح به‌گونه‌ای تنظیم شود که هر کس محصولی را وارد بازار می‌کند اگر روی کالا نوشته شده ساخت رومانی یا آلمان به‌طور حقیقی تولید همین کشورها باشد و کالای کپی‌شده در کشورهای دیگر نباشد. به طور مثال بلبرینگ کره‌ به نام ساخت آلمان به مصرف‌کننده فروخته نشود. آیا این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رهگیری قطعات در بازار یدکی خودرو راه به‎جایی خواهد برد یا دوباره پرونده کد شناسا نیمه‎کاره رها می‎شود؟ احمدرضا رعنایی، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی استان مرکزی و مدیرعامل قطعه‎سازی «مهارت» درباره طرح شناسنامه‎دار کردن قطعات یدکی در بازار عنوان کرد: اگر جدیتی که امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این طرح دارد ادامه پیدا کند به نتیجه پیش‎بینی شده دست خواهیم یافت. در حال حاضر تمام گروه‎های درگیر موضوع مانند اتحادیه قطعات یدکی خودرو، اتحادیه تعمیرکاران خودرو، اصناف و... در سطوح مختلف در جلسات حضور دارند و پیگیری‎ها از طریق تعزیرات، پلیس جرائم اقتصادی و... در حال انجام است. این فعال صنعت قطعه با بیان اینکه تا امروز ۵۳ قلم در فهرست کد شناسا قرار گرفته‎اند، گفت: این قطعات باید از خرداد دارای کد رهگیری باشند و از این تاریخ نیز در سطح کشوری قابل رصد خواهند شد. در واقع با دریافت کد رهگیری، از قاچاق این قطعات جلوگیری خواهد شد.

وی درباره سرنوشت قطعاتی که در حال حاضر در بازار موجود و جزو این ۵۳ قلم هستند هم گفت: این مهلت یک و نیم ماه برای این است که آنها مصرف شوند به ویژه در بخش محصولات پرمصرف یا اینکه صاحبان این اقلام برای دریافت کد شناسا اقدام کنند. سازوکاری تدوین شده که فروشگاه‎داران وجود این اقلام را اظهار کنند. اگر پس از شناسایی مشخص شود کالای مورد نظر قاچاق است از سطح بازار جمع‎آوری خواهد شد.

رعنایی در پاسخ به این پرسش که با جمع‌آوری قطعات به‎اصطلاح قاچاق آیا بازار دچار مشکل در تامین قطعات مورد نیاز نخواهد شد، گفت: این موضوع زمانی جای نگرانی دارد که آنها به یکباره جمع‎آوری شوند اما در حال حاضر برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت حرکت تدریجی و با اقلام محدود است که جزو پرمصرف‎ها نیستند. در ادامه وقتی طرح، مسیر خودش را پیدا کرد کارگاه‎ها و واحدهای صنعتی شناسنامه‎دار تشویق شده و با همراهی تولیدکنندگان و توزیع‎کنندگان طرح به سرانجام مورد انتظار می‎رسد و بازار استحاله شده و کالاهای شناسنامه‎دار جایگزین قطعات بدون شناسنامه می‎شود.

کالای قاچاق با کد شناسا

اما علی‎اکبر جوانروح، مدیرعامل شرکت طراحی و تولید جوانروح درباره طرح کد شناسا خیلی خوش‎بین نبوده و در این باره اظهار کرد:  در بین کالاهایی غیر از قطعات یدکی شاهد محصولات تقلبی هستیم  در حالی که کد شناسا هم دارند. امروز کالاهای زیادی از چین وارد کشور شده کدام یک از این کالاها تاییدیه استاندارد را دریافت کرده‎اند؟

وی افزود: ممکن است یک قطعه را ۴ یا ۵ سازنده در داخل تولید کنند. برخی از این تولیدکنندگان کسانی هستند که به هر دلیلی از سیستم تامین قطعات برای خدمات پس از فروش خودروسازان حذف شده‎اند و امروز برای بازار قطعات یدکی تامین قطعه می‎کنند. نمی‎توان محصولات این گروه از قطعه‎سازان را جزو دسته بی‎کیفیت‎ها گذاشت. موضوع قطعات زیرپله‎ای هم که در کنار قاچاق از آنها نام برده می‎شود موضوعی دیگر است. یکسری کارگاه‎ها در واقع قطعات کارکرده و دست دوم را پس از تعمیر دوباره وارد چرخه مصرف می‎کنند که در تمام جهان هم رواج دارد. اما این قطعات تحت عنوان قطعات تعمیری عرضه می‎شوند.

او با بیان اینکه خریداری آگاه است که قطعه کارکرده تعمیری را خریداری می‎کند، ادامه داد: در کشورهای اروپایی از جمله آلمان این قطعات دارای سایت جداگانه بوده و به عنوان قطعات تعمیری عرضه می‎شوند چون برخی صاحبان خودرو توان مالی خرید قطعه نو را ندارند یا اینکه خودرو قدیمی بوده و قطعه جدید برای این خودرو کارآیی ندارد. یا حتی گاهی خرید قطعه اصلی یک خودروی قدیمی از خود خودرو در این کشورها گران‎تر است بنابراین صاحبان خودرو ترجیح می‎دهند قطعه تعمیری خریداری کنند. این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: در ایران هم برای این قطعات باید اجازه فروش داده شود، اما روی کارتن ذکر شود قطعه کارکرده و تعمیری است. اگر در ادامه فروشنده قطعه دست دوم را به نام نو فروخت مشمول جریمه سنگین شود، اما مانع فروش قطعات کارکرده تعمیری نباید شد.

تاییدیه ارفاقی

برخی از صاحبان خودرو به ویژه در بخش خودروهای سنگین معتقدند قطعات کارکرده اروپایی عملکرد خیلی بهتری از قطعات نو تولید داخل دارند. از این‎رو گاهی شاهد هستیم بازار بعضی از قطعات دست دوم داغ‎تر از نو آنها است. جوانروح با بیان اینکه نباید کیفیت خودرو را با قطعات نو یا کارکرده سنجید، گفت: گاهی خودروهای نو هم دارای عیب‎هایی هستند که نیاز به تعمیر دارند.

او تصریح کرد: در برخی از شرکت‎های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش مواردی به عنوان تاییدیه‎های ارفاقی دیده می‎شود که اگر این مساله حل‎وفصل شود بخشی از مشکلات قطعات یدکی بی‎کیفیت رفع می‌شود.

جوانروح در پایان یادآور شد: در حال حاضر با توجه به سطح درآمد جامعه صاحبان خودرو به دنبال قطعه ارزان‎قیمت هستند. در تامین نیاز بازار باید تمام موارد فوق دیده شود. تعداد معدودی دنبال قطعات گران هستند. از این‎رو معتقدم  اگر قطعات فقط دارای کد رهگیری باشند و شماره سریال آنها مشخص باشد معضلات قطعات یدکی حل می‎شود. با کد رهگیری کل مشخصات قطعه، اینکه نو است یا دست دوم و برای کدام سازنده است، اعلام می‎شود.