اهمیت اندیشه نوآورانه در   کسب‌ وکار

در ابتدای جلسه گیاهی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ سی جلسه نشست‌های تعاملی در مسیر کارآفرینی برگزار شد گفت: هدف از سری نشست‌ها آموزش مفاهیم پایه کارآفرینی، ایجاد فرهنگ و تفکر کارآفرینی و آشنایی افراد با اکوسیستم نوآوری و استارت‌آپی بود. گیاهی تجدید نظر در نگاه‌ها و اضافه کردن اندیشه نوآورانه، در زندگی و کسب‌وکار را از ارکان مهم دانست.

  فقدان آموزشی در حیطه‌ مهارت‌های نرم مشهود است

در ادامه زهره شریفیان بنیان‌گذار آکادمی یادگیری فن‌آفرین، پیرامون تاسیس این آکادمی بیان کرد: در دو سال گذشته، با تمرکز بیشتری که بر شهر کیش برای شناخت ضعف‌ها و بسترهایش داشتیم، متوجه فقدان آموزشی در حیطه‌ مهارت‌های نرم شدیم و فن‌کافه را محلی امن برای یادگیری افراد قرار دادیم. در این مدت ایونت‌ها و کارگاه‌هایی برگزار کردیم.

 تغییر روند زندگی با کسب‌وکارهای آنلاین

امیر غیاثی‌فرد درباره‌ اهمیت کسب‌وکارهای آنلاین و تغییر روند زندگی انسان‌ها بعد از کرونا گفت: شاید قبل از کرونا داشتن یک کسب‌وکار آنلاین نیاز محسوب نمی‌شد، ولی این بیماری علاوه‌بر تاثیر بسیار زیادی که روی تفکر و روند زندگی ما داشت، بیشترین تاثیر را روی نوع کسب‌وکارها گذاشت. امروزه داشتن کسب‌وکار آنلاین یک نیاز اساسی است و این روند رو به رشد است. ما امروزه باید خود و کسب‌وکارهایمان را با تکنولوژی گره بزنیم. دنیای امروزی دنیای اطلاعات و داده است. شما باید حداقل یک مدیا و مکان برای ارائه‌ خود و کسب‌وکار خود داشته باشید. حال توانایی معرفی خود از توانایی‌هایتان مهم‌تر است.

 مهارت  الفبای  موفقیت  در صنعت

در این مراسم هدایت‌نژاد، بنیان‌گذار «دامونان‌کیش» از مسیر سخت و پرتلاطم زندگی کارآفرینی خود گفت: از دوران کودکی که مادرم نان می‌پخت، این فرآیند برای من بسیار جذاب بود. ورود من به صنعت نان، در واحد بسته‌بندی نان بود. در آن سال‌ها با شرکت‌های بزرگ نان سحر و بهنان، با تمام سختی‌های موجود همکاری کردم. ولی عشق و علاقه دیرینه‌ من به این صنعت باعث شد تا پا به عرصه‌ یادگیری بگذارم و تا امروز مهارت‌های بسیاری را برای پخت نان مخصوصا نوآوری در پخت نان به کار ببرم. اکنون با توجه به مشکلاتی که این استارت‌آپ در کیش با آن مواجه است، نیازمند حمایت بیشتر مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش هستیم. عطایی معاون «اداره نوآوری کیش» اظهار کرد: تاکنون تلاش‌های بسیاری برای روند رشد و رونق این شرکت‌ها صورت گرفته است که نیازمند توجه و حمایت بیشتر از سمت سازمان منطقه آزاد کیش هستیم. حلقه‌های گمشده بین دانش، ارزش و صنعت باید پیدا شوند تا عامل نگهدارنده‌ رشد اکوسیستم کارآفرینی و استارت‌آپی کیش برطرف شود.

  کیش پایگاهی برای ارائه‌ یک شهر نوآوری

خسروی هم‌بنیان‌گذار «ویکست»، کیش را شهر فرصت‌ها نام برد و تشریح کرد: «تلاش‌های بسیاری برای شناخت بسترها و زیرساخت‌های موجود در جهت راه‌اندازی یک ‌هاب بزرگ نوآوری و تولید محتوا در کیش انجام داده‌ایم. این شهر می‌تواند پایگاهی برای ارائه‌ یک شهر نوآوری باشد. ما در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ایم و از این پس نیازمند حمایت‌ها و همکاری تمامی دوستان هستیم.»  

در ادامه کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: عنصر علم، بسیار راهگشا است. همواره سعی کنید با تاکید بر علم، توجه به قوانین کلان و واقعی قدم بردارید. بر مثلث دانش یا هرم دانش تاکید کنید. این هرم بر داده‌ها و اطلاعات در گذشته و خرد و دانش حال و آینده پایه‌گذاری شده‌است.

کشاورز گفت: ما در تلاش هستیم تا چرخه‌ (PDCA(Plan، Do، Check، Act را اصل و اساس کار گروهی خود در سازمان قرار دهیم و از افراد توانمند در این چرخه در جایگاه‌های تخصصی استفاده کنیم. از سری برنامه‌های تیم ما، تغییر آداب و اصلاح ساختار و رفتار سازمانی در جهت بهبود فرآیند انجام کار‌ها و تسریع بخشیدن به آنها است.  وی اظهار کرد: برای رسیدن به موفقیت نسلی تلاشگر توجه به سه مولفه اصلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رئیس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به موفقیت‌های برخی کشورها، «تلاش، خلاقیت و پشتکار» را عامل رسیدن به موفقیت دانست و گفت: برای رسیدن به نقطه‌ مطلوب و طلایی باید نسلی تلاشگر بوده و از سه مولفه «علم و خرد» که از داده‌ها و اطلاعات حاصل می‌شود، «آداب هر کاری» و «تفکر و خلاقیت» غافل نشد. وی بر اصلاح فرآیندها برای رسیدن به موفقیت در هر حوزه‌ای اشاره و بیان کرد: حلقه‌های طلایی بین دانش و ارزش باید بررسی شوند.

کشاورز اظهار کرد: «نظم و ساماندهی»، «اصلاح ساختارهای سازمانی»، «تعیین‌تکلیف پرونده‌های معطل» و «ایجاد گرو‌ه‌های تخصصی» از اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد کیش هستند. به گفته کشاورز مناطق آزاد در تمام دنیا کمتر از ۱۰ هزار هکتار و در مناطق غیرمسکونی با دراختیار داشتن زیرساخت‌های لازم از جمله زمین توسط دولت در حال فعالیت هستند، اما در جزیره کیش که از جمله بهترین مناطق آزاد در ایران به‌شمار می‌رود با چنین شرایطی مواجه نیستیم.

وی با بیان این مطلب که تعدد قوانین و تغییرات مداوم مسوولان در ایران مانع پیشرفت و رسیدن به کمال است، بر محدودیت اختیارات و ابلاغ بخشنامه‌های سلیقه‌ای تاکید کرد و ادامه داد: مناطق آزاد بدون مزایا و قوانین خود، تفاوتی با سرزمین اصلی ندارد. کشاورز افزود: هر تغییری نیازمند مطالعه است و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد. لازم به ذکر است این سری رویدادها هر سه‌شنبه با حمایت شتاب‌دهنده‌ رادمان کیش در محل مرکز نوآوری کیش برگزار می‌شود.