در زمینه مقاوم سازی سازه‌ها، پیشرفت انقلابی کسب کرده‌ایم

 از سوی دیگر چنین تحولاتی موجب گسترش سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و اصولی در بخش مسکن به‌خصوص توسط بخش خصوصی خواهد شد. این امر دولت را نیز در رسیدن به اهداف خود در بخش مسکن یاری خواهد کرد. پس از اعلام ساخت مسکن به تعداد قابل توجه و پس از انتشار اخبار غیررسمی از عدم تمایل چین و ترکیه برای اجرای پروژه‌های ساختمانی، بار دیگر صنعتی‌سازی و استفاده از توان متخصصان داخلی به تدریج جای نگاه به بیرون را گرفته است. بر این اساس به تدریج موضع وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد حال این وزارت اعلام کرده موضوع صنعتی‌سازی به فراخوان گذاشته شده و از ۵۸۶ شرکت داخلی که تاییدیه فنی دارند خواسته شده تا در طرح نهضت ملی مسکن سه مشخصه کیفیت، سرعت اجرا و کاهش قیمت تمام شده را در دستور کار قرار دهند، بنابراین مسوولان وزارت راه و شهرسازی جلسات مشترکی را با برخی شرکت‌های داخلی برگزار و یکی از مهم‌ترین دستورکارهای این وزارتخانه در سال جدید را ارتقای فناوری ساخت عنوان کرده‌اند.

در همین راستا برای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ساختمانی تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با گروه سرمایه‌گذاری مسکن منعقد شد. این در حالی است که اواخر سال گذشته مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن از مذاکره با یک شرکت ترکیه‌ای به منظور ارتقای تکنولوژی ساخت سخن گفته بود.

کارگروه قوانین، مقررات و رفع محدودیت‌های نظام مهندسی تشکیل شود

29 (1)

مجتبی عزیزیان، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این مراسم با اشاره به اینکه مسکن و ساختمان حوزه‌ای است که از نظر استفاده از فناوری‌های روز از تمامی صنایع عقب‌تر است، گفت: اقتصاد ما از نظر وزنی ۱۰ برابر سنگین‌تر از اقتصادهای بزرگ دنیاست چرا که عمده تمرکز ما بر استفاده از منابع جاری بوده است. وی افزود: یکی از نکات بسیار مهم در اقتصاد امروز، موضوع اقتصاد اشتراکی است که تمرکز آن روی مدیریت است. در اقتصاد نوین جهانی باید بتوانید از مدیریت ظرفیت‌های موجود ارزش‌افزوده ایجاد کنید.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث مسکن و ساختمان، ‌صرفا تکنولوژی ساخت نقش بازی نمی‌کند و مباحث تامین مصالح ساختمانی، انتخاب پیمانکار و نظارت بر آنها و مباحث لجستیکی محورهای بسیار مهمی هستند که توجه لازم و کافی به آنها صورت نگرفته است. وی با اشاره به اینکه برای پیشرو بودن نیاز به اجماع داریم، ادامه داد: ضرورت دارد تا در ابتدا مساله را به درستی تعریف کرده و در ادامه از طریق زیرساخت‌های مناسب آن را به اجماع بگذاریم تا از این طریق از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که می‌توانند در موضوعات تعریف شده کاری انجام دهند استفاده کنیم. عزیزیان با اشاره به این نکته که ضرورت دارد تا با همکاری مرکز تحقیقات الگوهای داخلی را شناسایی کنیم، گفت: قوانین و مقررات و استانداردها چالش بسیار مهمی در حوزه تولید تکنولوژی است. اگر بخواهیم توسعه‌دهنده یک الگو باشیم، هرکس نمی‌تواند قواعد جاری خودش را داشته باشد و نیاز به تمرکز و یکپارچگی در این حوزه است.

وی ادامه داد: انتظار ما از مرکز تحقیقات این است که ببینیم چگونه می‌توانیم نظامات، قوانین و مقررات در حوزه نظام مهندسی را تغییر دهیم که در صورت استفاده جامع از تکنولوژی‌ها در کشور، با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این جلسه همچنین خواستار تشکیل کارگروهی در خصوص قوانین و مقررات و محدودیت‌های نظام مهندسی در حوزه تکنولوژی‌های جدید و کارگروهی برای بررسی توسعه از طریق اجماع شد.

وی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود کشور برای توسعه صنعت ساختمان، آمادگی کامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن را برای همکاری در این حوزه‌ها اعلام کرد.

وی در ادامه مسائل موجود در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور را چالش جدی برای توسعه عنوان کرد و با بیان اینکه هرکسی نمی‌تواند برای خودش قانون خاص داشته باشد گفت: قطعا ساخت بیمارستان هزار تخت‌خوابی چین در ایران به لحاظ استاندارد هیچ وقت مجوز نمی‌گرفت.

عزیزیان یادآور شد: باید از همه پتانسیل‌های کشور در همه حوزه‌ها استفاده کنیم. برای محاسبه سود بین دو زنجیره تامین ۳ ماه مطالعه کردم، ولی به جایی نرسیدم. برای این کار یک جایزه ۵ میلیون تومانی گذاشتیم که ۲۶ الگوریتم به ما ارائه شد که از این تعداد سه الگوریتم انقلابی بود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تاکید کرد: اگر برای این الگوریتم محقق می‌گرفتیم هزینه ما کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان نمی‌شد.

وی در ادامه با بیان اینکه نیازمند ایجاد کارگروه قوانین و مقررات برای توسعه فناوری‌های جدید هستیم، گفت: در حوزه دانش کربن ما پس از آمریکا و روسیه سومین کشور پیشرفته هستیم که در این زمینه پیشرفت‌های انقلابی کسب کرده‌ایم. به عنوان مثال با مقاوم‌سازی سازه هتل استقلال این هتل در برابر زلزله ۱۱ ریشتری مقاوم است.

تحقق نهضت ملی مسکن در گرو صنعتی‌سازی

29 (3)

 رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در این مراسم گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی باید بتواند به بهترین شکل و با دقت و سرعت، فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را برای بهره‌مندی در فعالیت‌های مختلف مسکن جمع‌بندی کرده و به مجریان اجرای طرح‌های کلان از جمله طرح نهضت ملی مسکن ارائه بدهد.

به گفته علیرضا قاری‌قرآن  در حوزه دانش، مراکز علمی و تحقیقاتی کارهای مناسبی انجام داده‌اند، اما مشکلی که وجود دارد ارتباط ناکافی مراکز دانشگاهی با صنعت است که این همکاری مستمر ایجاد نشده است. نگاه ما این است که بتوانیم به عنوان عامل چهارم عمل کرده و در کنار مجموعه‌های علمی توانمند قرار بگیریم.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید نقش نظارت عالیه خود را روی فعالیت‌ها و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد. قاری‌قرآن با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن فرصتی برای ارائه خدمات نوین ساختمانی و ارتقای کیفیت ساخت‌و‌ساز و کاهش هزینه‌های تمام شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون در حوزه بتن، انرژی و سایر مباحث کارها در حال انجام است، اما در حوزه ساخت و اجرا متاسفانه کار به روش‌های سنتی در حال انجام است و صنعتی‌سازی در ساخت به مفهوم مناسب آن اجرایی نشده است.

وی افزود: صنعتی‌سازی که از جمله موضوعات مهم است در کشور وجود ندارد و هم‌اکنون بالای ۹۰ درصد ساخت‌وساز به شکل سنتی در حال اجراست.

29 (2)