آینده بازار صنعت عایق را به کدام سمت و سو می‌بینید؟

افزایش مصرف انرژی، کاهش سوخت‌های فسیلی و کمبود انرژی‌های تجدید‌پذیر از معضلات دنیای پیشرفته امروز است، این مشکلات باعث شده تا بهینه‌سازی مصرف انرژی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود. عایق‌کاری یکی از راه‌های اساسی جهت کاهش مصرف انرژی است. در طول ۲ دهه گذشته به دلیل آگاهی و توجه بیشتر نسبت به صرفه‌جویی انرژی، گرم شدن زمین، افزایش نرخ حامل‌های انرژی، تقاضا برای استفاده از عایق‌ها، خصوصا عایق‌های فوم الاستومری به شدت افزایش یافته است چرا که عایق‌های فوم الاستومری سلول بسته دارای مقاومت بالایی در برابر نفوذ بخار آب و جذب رطوبت به واسطه ماهیت ماده و ساختار سلول بسته هستند. این ویژگی به همراه سایر ویژگی‌ها از جمله ضریب هدایت حرارت پایین باعث شده است تا این محصول گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در سیستم‌های HVAC، سیستم‌های لوله‌‌کشی، تهویه مطبوع، خودروسازی، داروسازی، نفت و گاز و حمل‌ونقل دریایی و کاربردهای کانال کشی و به طور کلی تقریبا تمامی سیستم‌هایی که نیاز به صرفه‌جویی انرژی دارند باشد.

همه‌گیری ویروس کرونا از زمان گزارش اولین مورد در جهان، تاثیر بی‌‌سابقه‌‌ای بر اقتصاد جهانی داشته است، با این حال، پیش‌بینی می‌شود به دلیل افزایش تقاضا برای فیلترهای هوا و عرضه هوای تصفیه ‌‌شده و همچنین برای به حداقل رساندن هوای ناسالم در مناطق صنعتی، استفاده از سیستم‌های HVAC در ساختمان‌‌های مسکونی، تجاری و … افزایش یابد. همچنین سازمان غذا و دارو اروپا، سازمان ASHRAE  و دیگر اتحادیه‌‌ها در تلاشند تا میزان ویروس در فضا‌‌های بسته را به حداقل برسانند که منجر به افزایش استفاده از سیستم‌های HVAC خواهد شد. بر اساس جنس عایق‌های الاستومریNBR،  EPDMو بخش NBR  بیشترین سهم بازار را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص خواهد داد. رشد این بخش و افزایش استفاده آن در صنایع مختلف به دلیل ویژگی‌های فوق‌العاده آن‌‌ اعم از مقاومت در برابر تورم توسط اسیدها، عملکرد عالی در برابر آتش، مقاومت خوب در برابر نفوذ سوخت و هزینه متوسط آن در مقایسه با سایر لاستیک‌هاست.

اروپا با افزایش جمعیت و صنعتی شدن و به دنبال آن افزایش مصرف انرژی، بیشترین رشد تقاضا برای این محصولات الاستومری را داشته است. چرا که این مواد دوام بالایی داشته، پایداری طولانی‌مدت ایجاد می‌کنند و کاربرد عایق صوتی نیز دارند. مطالعات نشان داده‌‌اند که بیشترین نرخ رشد این بازار مربوط به منطقه آسیا خواهد بود. در چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی به دلیل وجود تولیدکنندگان بزرگ و صنعت رو به افزایش، فرصت رشد بسیار زیاد است. همچنین در این مناطق اعم از چین، هند و کشور‌‌های جنوب شرقی آسیا به دلیل وجود نیروی کار ارزان، تولید محصولات اولیه صنایع فوم الاستومری بسیار زیاد است.

ویژگی منحصر به فرد گروه صنعتی سانا عایق در چیست ؟

سانا تنها شرکت ایرانی در حوزه عایق هاست که ۲۰ سال است با برترین برند عایق دنیا K-FLEX همکاری دارد و بیش از ۱۰ سال است که این عایق‌ها را با استاندارد و کیفیت جهانی داخل ایران تولید می‌کند. با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور شرکت‌های معتبر و بزرگ دنیا، از ایران خارج شدند و متاسفانه به دلیل ضعف بخش عمده صنایع کشور بسیاری از کارخانه‌ها قادر به ارائه محصولات به‌روز و با کیفیت نیستند که نتیجه آن ورود محصولاتی بی‌کیفیت یا تقلبی به بازار شد. ولی با وجود این مشکلات، سانا عایق با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های قبلی همچنان تولید عایق‌های الاستومری را با مواد اولیه اروپایی و طبق استانداردهای روز دنیا تحت لیسانس شرکت K-FLEX در ایران ادامه داده است.

نگرش گروه صنعتی سانا عایق در رابطه با مشتری مداری و خدمات پس از فروش چگونه است ؟

یکی از مهم‌ترین رکن‌های اساسی عملکرد شرکت‌ها رضایت مشتری است، بر این اساس ما از ابتدا تا انتهای کار مشتری در کنارشان هستیم. به بیان واضح‌تر انتهای کار سانا عایق با مشتریانش انجام فروش نیست، بلکه انتهای کار ما، زمان اتمام کار و پروژه مشتری است. سانا عایق همواره قبل خرید (انتخاب درست محصول)، حین خرید (ارائه اطلاعات فنی محصولات و…) و بعد از خرید (ارائه کاتالوگ نصب، آموزش به افراد جهت نصب، نظارت بر نصب صحیح، برطرف کردن مشکلات محصول، ارائه راهکار‌های مفید، مرجوع کردن کالای اضافه) کنار مشتری حضور دارد. یادآور می‌شود گروه صنعتی سانا عایق از اواخر سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در زمینه مشاوره، فروش و نصب عایق‌های برودتی، حرارتی فوم الاستومری به صورت نمایندگی انحصاری شرکت K-FLEX در ایران آغاز کرد. این شرکت در دهه ۸۰ موفق به انجام بزرگ‌ترین پروژه‌های عایق‌کاری کشور مانند تاسیسات فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی، مخازن کروی، خطوط اتیلن و بوتن پتروشیمی جم، فاز‌های ۱و ۲ پتروشیمی پردیس، سکوی نفتی سلمان و … شد. همچنین گروه صنعتی سانا عایق سال هاست به صورت تخصصی در زمینه تامین و تولید انواع عایق‌های الاستومری K-FLEX از جنس NBR و EPDM فعالیت دارد و از سال گذشته با همکاری شرکت  MAPPY ایتالیا و K-FLEX  نیز به صورت تخصصی وارد فعالیت در حوزه عایق‌های صوتی شده است.