ارزش ۳۰میلیارد دلاری فناوری در بازار کشاورزی

از جمله ابزارها و تجهیزات نوینی که به کمک صنعت کشاورزی جهان آمده است، انواع هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها است که غالبا برای انجام اموری همچون سم‌پاشی مزارع و باغات و بازبینی باغات استفاده می‌شود. توجه صنعت کشاورزی جهان به استفاده از پهپادهای کشاورزی یکی از عواملی است که موجب رونق این ابزار شده است و رشد بازار آن دور از انتظار نیست. به طوری که بر اساس تحلیل‌های منتشر شده، کارشناسان جهانی می‌گویند: پیش‌‌بینی می‌شود ارزش بازار جهانی هواپیماهای بدون سرنشین تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

رشد ۲۵ درصدی ارزش بازار جهانی هواپیماهای بدون سرنشین تا ۱۰ سال آینده

از سوی دیگر کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش بازار هواپیماهای بدون سرنشین در یک بازه ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ سالانه بیش از ۲۵ درصد رشد داشته باشد که بسیار قابل توجه و چشمگیر است. به این ترتیب براساس پیش‌بینی صورت گرفته می‌توان یک بازار به ارزش بیش از ۲۷۹ میلیارد دلار برای هواپیماهای بدون سرنشین تا سال ۲۰۳۰ متصور شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده جهانی، تقاضا برای پهپادها از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به طور میانگین  ۲۳ درصد رشد داشته است که به گفته کارشناسان گسترش گسترده صنایع، افزایش اقدامات نظارتی و امنیتی به خصوص در مناطق مرزی، بر افزایش تقاضا برای انواع پهپادها اثرگذار بوده است. از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند: در طول همه‌ گیری  کووید-۱۹، بازار پهپادها با نوسانات متعددی روبه‌رو شده است به طوری که از یکطرف با اعمال قرنطینه‌ها، در صنایعی خاص کاهش تقاضا مشاهده شده و از طرف دیگر هواپیماهای بدون سرنشین برای اهداف نظارت عمومی، به ویژه برای اطمینان از حفظ پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، ضروری شدند و افزایش تقاضا را در پی داشت.

کارشناسان معتقدند: استقبال روزافزون از استقرار پهپادها در عملیات‌های نظامی، تامین‌کنندگان را بر آن داشته تا پهپادهایی تولید کنند که ممکن است در کاربردهای تجاری مختلف مورد استفاده قرار گیرند. پهپادها همچنین برای اهداف مختلفی مانند دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی، عکسبرداری هوایی و فیلمبرداری، بررسی و مستندسازی از حیوانات و ماموریت‌های خدمات عمومی ‌مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین چندین شرکت عمدتا پهپادهای کوچکی را برای اهداف کشاورزی، عکاسی هوایی و جمع‌آوری داده به خصوص از مزارع و باغات ارائه می‌کنند. در نتیجه تلاش‌‌های سازمان‌‌های تدارکات و خرده‌ فروشی مانند آمازون و UPS برای پیاده‌‌سازی این فناوری، تحویل‌‌های خانگی با کمک هواپیماهای بدون سرنشین به واقعیت تبدیل شده‌ است. از آنجا که پهپادهای تجاری می‌توانند با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت حرکت کنند و محصولاتی با وزن کمتر از ۵ پوند حمل کنند، پیش‌بینی می‌شود مکانیزم تحویل،زمان تحویل و هزینه‌های مربوطه را کاهش دهد. همچنین انتظار می‌رود افزایش سرمایه‌‌گذاری در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و به خصوص برای صنعت کشاورزی جهان، باعث رشد بلند‌مدت صنعت شود.

کشاورزان غالبا از هواپیماهای بدون سرنشین برای افزایش بهره‌وری کشاورزی و به حداقل رساندن هزینه‌های کشاورزی استفاده می‌کنند. استفاده از پهپادهای کشاورزی افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها را رقم می‌زند. کارشناسان و متخصصان جهانی اظهار می‌کنند: کشاورزان از هواپیماهای بدون سرنشین برای افزایش بهره‌وری کشاورزی و به حداقل رساندن هزینه‌های کشاورزی استفاده می‌کنند. به این معنا که کشاورزان می‌توانند عملیات‌های تکراری را حذف کرده و با کمک پهپادها، آنها را از نظر عملیاتی عملی‌تر و کارآمدتر کنند.

از سوی دیگر پهپادهای کشاورزی که از روباتیک استفاده می‌کنند می‌توانند عملیات یکنواخت، تکراری و زمان‌‌بر برداشت را کارآمدتر کنند و همچنین روش‌‌هایی را برای جمع‌آوری محصول یا گرده‌ افشانی محصولات با استفاده از پهپادهای هوایی ارائه دهند. به طوری که کارشناسان می‌گویند: قابلیت‌های تصویربرداری پیچیده پهپادها می‌تواند به نظارت بر زمان واقعی تغییرات آب و هوا کمک کند. در نتیجه، الگوهای آب و هوا ممکن است در حین تکامل ردیابی شوند. به عنوان مثال، قایق‌های بادبانی خودگردان که به عنوان هواپیماهای بدون سرنشین عمل می‌کنند ممکن است داده‌های اقیانوسی و جوی را از سطح اقیانوس جمع‌آوری کرده و از آن برای پیش‌بینی روندها و الگوهای آب و هوا استفاده کنند.

چین ۷۰ درصد از صنعت پهپادهای غیرنظامی‌جهان را به خود اختصاص داده است

بر اساس این گزارش، با تاکید جهانی بر تغییرات آب و هوایی، ذی‌نفعان از انواع نرم‌افزارها و فناوری‌های نوظهور(موتورهای بدون سرنشین، باتری‌های هواپیماهای بدون سرنشین و...) استفاده می‌کنند تا در هواپیماهای بدون سرنشین به کار گرفته شوند که باعث تغییر اساسی در تجارت هواپیماهای بدون سرنشین می‌شود.

داده‌های آماری منتشر شده همچنین بیانگر این است که ایالات متحده بزرگ‌ترین سهم بازار هواپیماهای بدون سرنشین را از نظر حجم در سال ۲۰۲۰ با حدود ۳۷ درصد در اختیار داشته و انتظار می‌رود در ۱۰ سال آینده پیشرفت در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و تقاضای فزاینده کسب‌و‌کارهای مختلف رشد قابل توجهی داشته باشد. این آمارها همچنین بیانگر این است که طی ۶ سال گذشته، چین به عنوان مرکز تولید پهپاد در سراسر جهان ظاهر شده است و بیش از ۷۰ درصد از صنعت هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی ‌در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.