این شکایت به دلیل نابودی آشکار سفره آبی Monturaqui-Negrillar-Tilopozo، منبع مهم آب‌های زیرزمینی منطقه اعلام شده است که به دلیل سرعت بالای استخراج شرکت‌های معدنی برای پشتیبانی از عملیات خود در منطقه به نابودی کشانده شده است. این سازمان دولتی استدلال می‌کند معادن نامبرده در این پرونده قوانین حفاظت و نگهداری از محیط زیست را نقض کرده‌اند.

این سفره آبی برای چندین دهه توسط شرکت Zaldívar در منطقه لا نگریار مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.  اسکوندیدا تا سال ۲۰۱۹  بالغ بر ۱۴۰۰ لیتر در ثانیه آب زیرزمینی از این سفره آبی استخراج می‌کرد و میزان برداشت شرکت زالدیوار نیز بالغ بر ۷۵/ ۲۱۲ لیتر در ثانیه با دبی مجاز ۵۰۰ لیتر در ثانیه تا سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی شده و شرکت آلبمرل، ۹/ ۱۶ لیتر در ثانیه تا سال ۲۰۴۱ برداشت خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: استحصال مقادیر مختلف آب توسط شرکت‌های معدنی تحت تعقیب می‌تواند خسارتی را به همراه داشته باشد که قابل پیش‌بینی است، زیرا آنها از میزان حداکثر حد برداشت از این سفره آبی آگاه بودند.

گابریل بوریک ۳۶ ساله از زمان روی کار آمدن خود در ماه مارس، حفاظت از محیط زیست را به برنامه اصلی مدیریت دولت خود تبدیل کرده است. از جمله این برنامه‌ها رسیدگی به حقوق آب است که پس از سال‌ها خشکسالی بر فعالیت معدنچیان و کشاورزان تاثیر گذاشته است. ماه گذشته، این کشور توافق‌نامه اسکازو سازمان ملل را امضا و سیاست دولت قبلی شیلی را لغو کرد که از حمایت از این معاهده خودداری کرده بود.

بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده مس جهان در ابتدا این قرارداد را که بر دسترسی به اطلاعات و عدالت زیست محیطی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب متمرکز است، تبلیغ کرد، اما بعدا به این دلیل که ممکن است باعث ایجاد ابهامات قانونی شود، از امضای آن خودداری کرد. شرکت‌های مس در سراسر شیلی در سال‌های اخیر مجبور به یافتن راه‌های جایگزین برای تغذیه آب معادن خود شده‌اند، زیرا خشکسالی و کاهش سفره‌های زیرزمینی فعالیت‌های آنها را با مشکل مواجه کرده است.

بسیاری از صنایع معدنی استفاده از آب شیرین قاره را به شدت کاهش داده‌اند یا به کارخانه‌های نمک‌زدایی روی آورده‌اند. آژانس مس شیلی، کوچیلکو، تخمین می‌زند که استفاده از آب دریا در معادن، خواه به‌طور مستقیم یا نمک‌زدایی، تا سال ۲۰۳۲ بالغ بر ۱۶۷ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که استفاده از آب شیرین ۴۵ درصد کاهش خواهد یافت. این آژانس اعلام کرده است تا پایان این دوره، ۶۸ درصد از آب مورد استفاده این صنعت از اقیانوس تامین خواهد شد.