افزایش حضور شرکت‌های ساختمانی در بازار سرمایه

ورود شرکت‌های گروه توسعه ساختمان تدبیر به بازار سرمایه همزمان با اوج کاهش اعتماد عمومی ‌نسبت به این بازار بود،   به عنوان کارشناس این حوزه چه اقداماتی از سوی مجموعه‌های توسعه ساختمان تدبیر انجام گرفت تا بخشی از اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار برگردد و چقدر توانستید در حفظ ارزش سهام دو شرکت بورسی موفق عمل کنید؟

در حال حاضر دو شرکت توسعه و عمران امید و بهساز کاشانه تهران به ترتیب دارای دو نماد بورسی ثامید و ثبهساز هستند و برنامه داریم به زودی یکی دیگر از شرکت‌های گروه توسعه ساختمان تدبیر یعنی رویا ساختمان آریا و شرکت‌های دیگری را هم که در حوزه طرح اقدام مسکن ملی فعالیت دارند وارد بورس کنیم. همان‌طور که اشاره کردید دو شرکت گروه در سال ۹۹ و در اوج رونق بورس به بازار سرمایه اضافه شدند و بعد از افزودن آنها به بورس، بازار دچار افت شدید و ناگهانی شد. از همین رو در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه بازارگردانی این دو نماد را پرداختیم که هزینه بی‌نظیری بود اما با وجود این نتوانستیم قیمت را حفظ کنیم. البته باز هم این دو شرکت از لحاظ عملکردی سود‌ده‌ترین شرکت‌ها در بازار ساختمان هستند و توانستند بالاترین سود‌دهی خالص را داشته باشند و عملکرد قابل توجهی را از خود نشان دهند که به هیچ عنوان در این نماد‌ها فروشنده نبودیم و خریدار بودیم. شرکت توسعه و عمران امید توانست ۳ برابر و شرکت بهساز کاشانه تهران ۸/ ۲ برابر سال گذشته سوددهی داشته باشد. با این حال می‌توان گفت در مجموع در سال ۱۴۰۰ در بازار بی‌اعتمادی شکل گرفت و حجم قابل توجهی از منابع از بازار خارج شد و این موضوع دومینویی ایجاد کرد تا بی‌اعتمادی باز هم در بازار سرمایه گسترش یابد. بنابراین زمانی که در بازار نقدینگی نباشد حتی ارزشمند‌ترین سهام هم خریداری ندارد. هرچند در حال حاضر نیز بازار سرمایه بستر مناسبی است و خیلی از سهم‌ها ارزنده هستند اما همچنان نیاز به صرف و ورود نقدینگی دارد.

با توجه به اینکه اشاره کردید سال‌های گذشته چندان برای بازار سرمایه خوب نبوده، پیش‌بینی‌تان از آینده شرکت‌های بورسی گروه توسعه ساختمان تدبیر به خصوص برای سال ۱۴۰۱ چیست؟

سال جاری برای بازار سرمایه سال خوبی می‌شود؛ چرا که بازار‌های موازی که در این حوزه وجود دارند سیگنال مثبتی ندارند اما در بازار مسکن برآورد‌ها برای سال آینده این است که یک روند متناسب با تورم عمومی ‌کشور خواهیم داشت و شاهد جهش قابل توجهی نخواهیم بود و در این رابطه نظر تحلیلگران هم مشابه یکدیگر است. همچنین در حوزه طلا و ارز هم تغییرات بیشتر متاثر از حوزه خارجی هستند و با توجه به اینکه به نظر می‌رسد توافقات در راه است و افزایش صادرات را شاهد خواهیم بود، بنابراین با توجه به افزایش قیمت جهانی انرژی متاثر از مسائل روسیه و اوکراین پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند فرصت خوبی برای ورود منابع ارزی به کشور باشد. از این رو به نظر می‌رسد قیمت ارز یا کاهشی شود یا حداقل افزایش پیدا نکند. بنابراین تقریبا بازار‌های موازی بورس رشد نخواهند داشت و پیش‌بینی می‌کنم سال آینده شرایط خوبی برای بازار سرمایه و ورود منابع جدید باشد. بنابراین نهاد‌های مسوول و دولت باید به سمتی حرکت کنند که بی‌اعتمادی ایجاد شده را با شفاف‌سازی از بین ببرند.

 کارنامه کلی این گروه را در سال ۱۴۰۰ چطور ارزیابی می‌کنید؟  و آیا این هلدینگ توانسته بر مشکلات متعدد عرصه ساخت‌وساز و بوروکراسی‌های پیچیده  فائق آید؟

طی ۱۰ سال گذشته، ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای درونی گروه توسعه و ساختمان تدبیر، بهترین سال بوده است؛ چرا که توانستیم در اواخر ۹۸ و در سال ۹۹ برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی داشته باشیم و چشم‌انداز مشخصی را ترسیم کنیم. صنعت ساختمان جزو صنایعی است که نیازمند برنامه‌ریزی بلند‌مدت است یعنی اگر نتوانید پیش‌بینی کنید، به موقع دست به تولید بزنید و محصول را در زمان مشخص به بازار برسانید در عمل از بازار حذف خواهید شد؛ دلیل این ماجرا هم این است که ماهیت فعالیت‌های صنعت ساختمان زمان‌بر و بر اساس برنامه‌ریزی بلندمدت انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۰ هر سه شرکت گروه که در بخش اقتصادی و شرکت دیگر که در بخش غیر‌اقتصادی است و در زمینه مسکن ملی اقدام می‌کند شرکت‌هایی بودند که به تمامی‌ برنامه‌های در نظر گرفته شده دست پیدا کردند. همچنین دو شرکت بورسی و غیر‌بورسی هم بودجه و درآمدی را که برای‌شان در نظر گرفته شده بود محقق کردند و شرکتی هم که در زمینه مسکن ملی فعالیت می‌کند حدود ۳۰هزار واحد مسکونی در حال ساخت را در نقاط مختلف کشور در دست دارد. پروژه‌های این شرکت در قالب تعهداتی است که با دولت تعیین شده، با این حال در زمینه اخذ پروانه در برخی موارد دچار مشکل هستیم. با وجود اینکه پروژه متعلق به دولت است به یک هماهنگی میان‌بخشی نیاز داریم تا در سال ۱۴۰۱ این مسائل نیز مرتفع شود.

در سال‌جاری چه چشم‌اندازی برای گروه توسعه ساختمان تدبیر  متصور می‌شوید؟

برای سال جاری  این برنامه را داریم که شرکت سوم را هم وارد بازار سرمایه کنیم؛ چرا که هم سودده است و هم بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ شرایط خوبی داشته باشد. همچنین شرایط سود‌آوری دو شرکت دیگر را نیز حفظ و کمک می‌کنیم که سهامداران آن در مجامع به سود قابل توجهی برسند. علاوه بر این در زمینه اقدام ملی مسکن هم پروژه‌های خوبی را تعریف کردیم و نقش گروه این است که به دولت در راستای ساخت مسکن برای اقشار متوسط و کم‌درآمد کمک کند که امیدواریم بخش قابل توجهی از آن را در سال ۱۴۰۱ به اتمام برسانیم. گروه توسعه ساختمان تدبیر که بیش از ۱۵ سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد توانسته طی این سال‌ها با چهار شرکت ساختمانی خود اعم از شرکت توسعه و عمران امید، شرکت بهساز کاشانه تهران، شرکت رویا ساختمان آریا و شرکت توسعه‌گران عمران ستاد طرح‌های بسیاری را در زمینه‌های ساخت و ساز پروژه‌‌های مسکونی، تجاری، اداری، اقامتی و... در نقاط مختلف کشور به سر‌انجام برساند.