نابسامانی بازار از چند‌قیمتی تخم مرغ فله

در حال حاضر چند قیمت در بازار تخم مرغ وجود دارد؛ یکی قیمت ۴۲ هزار تومانی برای هر شانه تخم مرغ وارداتی که قیمت تمام شده آن با ارز ترجیحی هنوز بر کسی آشکار نیست. یعنی مشخص نشده که وزارت جهاد کشاورزی این تخم مرغ را کیلویی چند سنت وارد می‌کند، چقدر سود برای هر شانه منظور کرده است و این سود در کجا ثبت و ضبط می‌شود، چه نهاد یا ارگانی ناظر بر این سود است و با احتساب ضایعات، حمل و نقل، سردخانه و ...، بالاخره قیمت تمام شده آن به ریال چقدر است و چقدر باید باشد؟

اگر از این ابهام که تاکنون هیچ مقامی از وزارت جهاد کشاورزی اعم از معاونت بازرگانی تا شرکت پشتیبانی امور دام یا مسوولان دیگر یا نمایندگان مجلس درباره آن توضیحی نداده‌اند بگذریم، باید سوال کرد قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ تولید داخل چقدر است و سود بازرگانی هر کیلو برای مرغدار و توزیع‌کننده چقدر باید باشد؟ تفاوت قیمت تخم مرغ فله و بسته‌بندی در یک بازار با ثبات نسبی تا چه رقمی منطقی است؟ آیا میان کیفیت، سلامت و بهداشت تخم مرغ بسته‌بندی شده با تخم مرغ فله سر باز شانه‌ای تفاوتی هست و جامعه مصرف برای سلامت بیشتر، الزاما باید چقدر هزینه کند؟ سیاست وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر که تخم مرغ به اندازه کافی وجود دارد در رابطه با عرضه تخم مرغ فله و بسته‌بندی شده چیست؟

تا چه زمانی قرار است قیمت کنونی مصوب تنظیم بازار با وجود افزایش هزینه‌های سربار باقی بماند که تولید زیان نبیند و همچنین، تا کی قرار است دولت برای تنظیم بازار متکی به واردات باشد؟ آیا اگر بازار با نوسان قیمت یا کمبود میزان عرضه تخم مرغ مواجه شود، وزارت جهاد کشاورزی باز هم اقدام به واردات تخم مرغ می‌کند و این واردات با چه نرخ ارزی صورت خواهد گرفت؟

بررسی‌های اولیه در واحدهای صنفی همچنین بر اساس اظهارنظر دست‌اندرکاران تخم مرغ بسته‌بندی شده از جمله انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار آشکار می‌سازد نرخ مصوب تنظیم بازار در تخم مرغ‌های فله که قیمتی روی آنها درج نشده است افزایش یافته، بعضا در حالی که قیمت یک دانه تخم مرغ تنظیم بازار ۱۴۵۰ تومان است، هر دانه تخم مرغ بسته‌بندی شده شناسنامه‌دار در واحدهای صنفی ۲۴۵۰ تومان و هر دانه تخم مرغ فله (داخل کیسه فریزر) بیش از ۲۷۰۰ تومان به خریدار عرضه می‌شود. این سیاست دوگانه در قیمت‌گذاری موجب آشفتگی می‌شود؛ یعنی قیمت تخم مرغ بسته‌بندی، مصوب است ولی قیمت تخم مرغ فله تعیین نشده است!

انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه‌دار بر این نظر است که تخم‌مرغ فله نیز همانند تخم مرغ بسته‌بندی شده شناسنامه‌دار، باید دارای قیمت مصوب شود تا مجددا شائبه و اتهام گرانی این محصول در بازار که پیش از این به گردن تخم مرغ بسته‌بندی شده افتاده بود پیش نیاید، زیرا در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از این کالا به صورت بسته‌بندی‌شده عرضه می‌شود و بقیه به صورت فله است. در نهایت، وزارت جهاد کشاورزی باید در حوزه تنظیم بازار تخم مرغ و تولید داخل بازبینی و تجدید نظر کند تا به این دوگانگی و یک بام و دو هوا پایان دهد.