به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از کره تایمز، به گفته مقامات این شرکت و تحلیلگران صنعت در روز یکشنبه گذشته، این در حالی است که کنسرسیومی به رهبری ادیسون موتورز قرار بود ۳/ ۲۷۴ میلیارد وون (۸/ ۲۲۳ میلیون دلار) برای خرید سانگ‌یانگ‌موتور تا ۲۵ مارس پرداخت کند که این اتفاق صورت نپذیرفت. ادیسون موتورز یک شرکت تولید‌کننده اتوبوس و کامیون‌‌های الکتریکی است که جاه‌‌طلبانه به دنبال پیشی گرفتن از شرکت‌‌هایی مانند تسلا و اپل در صنعت خودروهای الکتریکی است.

دادگاه ورشکستگی سئول به ادیسون موتورز دستور داد تمام مبلغ باقی‌مانده را تا روز مهلت تعیین شده، یعنی پنج روز کاری قبل از جلسه طلبکاران در اول ماه آوریل، پرداخت کند. در این جلسه، طلبکاران و سایر افراد مرتبط با فرآیند خرید قرار است درباره طرح بازسازی سانگ یانگ موتور تصمیم‌گیری کنند. با این حال، از آنجا که ادیسون موتورز هزینه خرید را در مدت تعیین شده پرداخت نکرده است، جلسه نمی‌تواند برگزار شود.

یکی از مقامات صنعتی مطلع، در این خصوص اظهار کرد: سانگ‌یانگ اکنون این اختیار را دارد که قرارداد ادغام و تملیک امضا شده با ادیسون موتورز را فسخ کند زیرا ادیسون مابقی قیمت خرید را پرداخت نکرده است. ادیسون موتورز قبلا ۵/ ۳۰ میلیارد وون به‌سانگ یانگ موتور پرداخت کرده است که حدود ۱۰ درصد از کل مبلغ خرید است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، در ادامه گفت: اگر سانگ یانگ موتور تصمیم به فسخ قرارداد بگیرد، طرح خرید ادیسون موتورز لغو خواهد شد.

وی با بیان اینکه ادیسون موتورز برای به تعویق انداختن مهلت پرداخت به دادگاه ورشکستگی سئول مراجعه کرد، افزود: باید دید آیا دادگاه این درخواست را می‌پذیرد یا خیر. سانگ یانگ در دسامبر ۲۰۲۰ درخواست وصول دادگاه را ارائه کرد، زیرا این شرکت نتوانست بدهی‌های حدود ۱۶۰ میلیارد وونی خود را بازپرداخت کند و مالک هندی آن، ماهیندرا، سانگ یانگ را برای فروش قرار داد. در نوامبر ۲۰۲۱، ادیسون موتورز و سانگ یانگ یادداشت تفاهمی را برای خرید امضا کردند و دادگاه ورشکستگی سئول تشکیل کنسرسیوم تحت رهبری ادیسون را برای تصاحب سانگ یانگ در ژانویه تایید کرد. در ابتدا، ادیسون قصد داشت سرمایه‌‌گذاران مالی را برای جمع‌آوری سرمایه جذب کند، اما این شرکت با تامین منابع مالی کافی برای خرید دست و پنجه نرم می‌کرد. سرمایه‌‌گذاری خصوصی Keystone، یک صندوق سهام خصوصی محلی، قبلا از کنسرسیوم خارج شده است و یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی دیگر، عضو KCGI، نیز تاکنون برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را درباره خرید تایید نکرده است. در این زمان که ادیسون موتورز در تامین منابع مالی با مشکل مواجه است، طلبکاران و اتحادیه کارگران سانگ یانگ، با طرح خرید ادیسون مخالفت می‌کنند.

طلبکاران اخیرا اعلامیه‌‌ای صادر و اعلام کردند: قابلیت‌‌های مالی و طرح‌های تجاری ادیسون موتورز غیرقابل اعتماد است. آنها همچنین افزودند: ما برای افزایش ارزش شرکتی سانگ یانگ موتور برای یافتن خریداران جدید، درخواست ارائه پیشنهادهای ادغام و تملک بیشتری را داریم. این اتحادیه همچنین با خرید ادیسون مخالفت کرد و گفت برنامه ادیسون برای ایجاد یک خط تولید انبوه برای خودروهای الکتریکی تنها در عرض چند ماه، غیرواقعی است. آنها همچنین امکان‌‌پذیری طرح ادیسون برای جمع‌آوری بودجه مورد نیاز برای بهره‌‌برداری از طرح‌های احیای سانگ یانگ پس از خرید را زیر سوال بردند.

دیدگاه کارشناسان صنعت خودروی کره جنوبی این است که تصمیم ادیسون برای سرمایه‌‌گذاری در سانگ یانگ، به‌‌جای نگاه کردن به قابلیت‌‌های تکنولوژیک این خودروساز، با هدف ساخت یک مجتمع آپارتمانی در پیونگ‌‌تک، استان گیونگگی جنوبی، جایی که کارخانه خودروسازی سانگ یانگ در آن قرار دارد، اتخاذ شد. با این حال، کانگ یانگ کوون، مدیرعامل ادیسون این دیدگاه را رد کرد و گفت: ادیسون با این گمانه‌زنی که به‌طور مشترک یک مجتمع آپارتمانی در سایت کارخانه در شهر پیونگ تاک بسازد، موافقت نکرده است. کیم دائه جونگ، استاد دانشکده بازرگانی در دانشگاه سجونگ، معتقد است در صورتی که ادیسون موتورز نتواند این خرید را به دلیل فقدان منابع مالی کافی تکمیل کند، جست‌وجوی سانگ‌یانگ برای یافتن مالک جدید به چالشی برای رئیس‌جمهور منتخب یون سوک یول تبدیل خواهد شد. مشکل اینجاست که ادیسون موتورز در حالی به فرآیند مناقصه برای خرید سانگ یانگ موتور پیوست که این شرکت بودجه کافی برای تصاحب آن را نداشت.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: سانگ یانگ باید توسط شرکتی تصاحب می‌شد که بتواند به‌طور مناسب این خودروساز را مدیریت کند. حیف است که این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که سانگ یانگ موتور قصد دارد ساختار تجاری خود را به یک خودروساز الکتریکی تغییر دهد و با توجه به سنگینی تاثیر سانگ یانگ بر خودروسازی کشور، این موضوع نگرانی بزرگی برای رئیس‌جمهور منتخب کره جنوبی، یون سوک یول خواهد بود. کیم افزود: او باید راه‌حلی هوشمندانه در این خصوص ارائه دهد.

با سرمایه‌‌گذار جدید، سانگ یانگ موتور می‌توانست برای تغییر تمرکز خود از تولید خودروهای شاسی‌‌بلند به سمت خودروهای سازگار با محیط زیست، شتاب بیشتری بگیرد. شرکت سانگ‌‌یانگ در سال ۱۹۵۴ تاسیس شد، در ۱۹۸۶ توسط گروه سانگ‌‌یانگ خریداری شد.این گروه در سال ۱۹۹۷ سانگ‌‌یانگ را به دوو موتورز واگذار کرد. شرکت SAIC Motor مستقر در چین در سال ۲۰۰۴ بالغ بر ۵۱ درصد از سهام سانگ یانگ را به دست آورد اما در سال ۲۰۰۹ در پی بحران مالی جهانی از کنترل خود بر این خودروساز صرف نظر کرد. در سال ۲۰۱۱ نیز شرکت ماهیندرا ۷۰ درصد از سهام سانگ یانگ را به مبلغ ۵۲۳ میلیارد وون خریداری کرد و اکنون ۶۵/ ۷۴ درصد از سهام این خودروساز را در اختیار دارد.

در کل سال ۲۰۲۱، فروش خودروهای این شرکت با ۲۲ درصد کاهش به ۸۴۱۰۶ دستگاه از ۱۰۷۳۲۴ دستگاه در سال گذشته در بحبوحه پاندمی کرونا و کمبود تراشه کاهش یافت. خط تولید سانگ یانگ متشکل از تیوولی، کوراندو، رکستون و SUV رکستون اسپرت است. سانگ‌‌یانگ در زبان کره‌‌ای به معنی دو اژدها است که تلفظ اصلی آن سنگ یون است. این شرکت در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان نیز کارخانه‌هایی برای  تولید برخی از خودروهای خویش دایر کرده است.