افزایش 106درصدی سود خالص پتروشیمی کرمانشاه

کاهش تولید   

در بازه زمانی مورد گزارش، محصولات تولید پتروشیمی کرمانشاه شامل آمونیاک و اوره بوده است. میزان تولید آمونیاک این شرکت در این بازه زمانی به میزان ۳۱۹ هزار و ۱۲۴ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته و این حجم تولید آمونیاک حدود ۸۰ درصد از ظرفیت اسمی تولید آمونیاک شرکت بوده است.

اوره، دیگر محصول پتروشیمی کرمانشاه است که در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۵۵۶ هزار و ۷۵۳ تن از این محصول توسط شرکت تولید شده است. میزان تولید اوره این شرکت نیز مانند میزان تولید آمونیاک نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی ۱۸درصدی داشته است و همچنین میزان تولید این محصول ۸۴درصد ظرفیت اسمی شرکت را برای تولید این محصول پوشش می‌دهد. مهم‌ترین رقبای داخلی شرکت در تولید این محصول شامل پتروشیمی پردیس، شیراز،  خراسان و لردگان هستند که با توجه به اطلاعات منتشر شده مربوط به  این شرکت‌ها، پتروشیمی کرمانشاه در بازه زمانی مذکور در رده سوم بیشترین میزان تولید اوره پس از پتروشیمی پردیس و شیراز قرار دارد.

افزایش قابل توجه صادرات آمونیاک

پتروشیمی کرمانشاه در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۲۳۹هزار و ۷۳۸تن اوره و ۲,۰۵۲ تن آمونیاک را در بازارهای داخلی به فروش رسانده  و با توجه به حجم فروش داخلی این دو محصول، مجموع فروش داخلی شرکت به میزان  ۲۴۱هزار و ۷۹۰  تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبلی افزایشی ۲ درصدی داشته است. درآمد حاصل از فروش داخلی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۱۶ هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی ۱۴۰درصدی به همراه داشته است.در مورد فروش صادراتی، حجم فروش آمونیاک شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی ۳۰۰درصدی و حجم فروش صادراتی اوره با کاهشی ۱۶درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است. لازم به ذکر است که با توجه به افزایش ۳۰۰درصدی حجم فروش صادراتی آمونیاک، درآمد حاصل از فروش صادراتی این محصول در بازه زمانی مورد گزارش افزایشی ۷۹۱درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است. در نهایت درآمدهای حاصل از فروش صادراتی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۱۴هزار و ۷۵۶میلیارد ریال بوده که افزایشی ۴۴درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است.

با توجه به موارد ذکر شده، درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی ۸۳درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۳۰ هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال بوده است.

افزایش سود عملیاتی

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی کرمانشاه در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۱۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۴ هزار و ۶۰۵میلیارد ریال) افزایشی ۱۵۹درصدی داشته است. شرکت دلیل عمده این افزایش را بالا رفتن نرخ گاز خوراک اعلام کرده است. میانگین نرخ گاز خوراک برای هر نرمال متر مکعب در بازه زمانی مورد گزارش به میزان  ۴۴ هزار و ۲۳۰ ریال بوده که نسبت به میانگین دوره مشابه سال گذشته (۱۲ هزار و ۷۶۰ ریال) افزایشی ۲۴۷ درصدی داشته است.

هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى شرکت نیز در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی ۵۴درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان یک هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال بوده و شرکت عمده دلیل افزایش این هزینه‌ها را افزایش نرخ تورم بیان کرده است. عمده‌ترین عناوین تشکیل‌دهنده هزینه‌های  فروش، ادارى و عمومى شامل ۵۶۲ میلیارد ریال هزینه خدمات پس از فروش و ۴۶۵ میلیارد ریال هزینه حمل و نقل و انتقال بوده است.

در مورد سایر درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی شرکت باید بیان کرد که سایر درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی ۱۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۳۹۸ میلیارد ریال بوده که از ۳۷۱ میلیارد ریال درآمد حاصل از سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی عملیاتی و ۲۷ میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش ضایعات اوره و ازت تشکیل شده است. از سوی دیگر سایر هزینه‌های عملیاتی شرکت که تنها شامل  زیان ناشی از تسعیر بدهی‌های ارزی عملیاتی بوده است با بهبود ۹۵ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۰میلیارد ریال بوده است.

با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۱۷هزار و ۵۸۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۱۰ هزار و ۹۱۷ میلیارد ریال) افزایشی ۶۱درصدی داشته است.

افزایش سایر درآمد‌های غیرعملیاتی

پتروشیمی کرمانشاه در بازه زمانی ۹ ماهه سال‌جاری توانسته است به میزان ۲۰۳میلیارد ریال از محل سود حاصل از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی و یک هزار و ۵۸۵ میلیارد ریال از محل سایر اقلام غیر عملیاتی درآمد کسب کند. این دو مورد تشکیل‌دهنده یک هزار و ۷۸۹ میلیارد ریال درآمدهای غیرعملیاتی شرکت بوده‌اند. این موضوع در حالی رخ داده است که شرکت در بازه زمانی مشابه سال گذشته از محل موارد غیر عملیاتی متحمل یک هزار و ۵۱۷ میلیارد ریال هزینه‌های غیرعملیاتی شده است.

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده، در نظر گرفتن ۲۰۹ میلیارد ریال هزینه‌های مالی و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی منتشر شده مرتبط با عملکرد ۹ ماهه سال‌جاری پتروشیمی کرمانشاه، حاصل عملکرد این شرکت در این بازه زمانی سود خالص ۱۹هزار و ۱۶۵میلیاردی بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایشی ۱۰۶درصدی را نشان می‌دهد.