به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از بلومبرگ، در حالی که فعلا گلنکور تصمیمی ‌به خروج سرمایه‌های خود از روسیه ندارد، این شرکت اعلام کرد که در حال بررسی سهام خود در دو شرکت بزرگ روسیه و همچنین عملیات تجاری گسترده‌تر خود در این کشور است. این یک چرخش دراماتیک برای شرکتی است که مدت‌ها در سخت‌ترین حوزه‌های عملیاتی در این کشور فعالیت کرده و مدیر اجرایی سابق آن توسط رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین نشان دوستی دریافت کرده است.

از آخر هفته با تشدید تحریم‌های دولت‌های خارجی علیه روسیه و فشار بر شرکت‌ها برای قطع روابط، به تدریج بر تعداد شرکت‌هایی که روابط خود را با این کشور قطع یا در فعالیت‌های خود تجدیدنظر می‌کنند، افزوده شده است. پیش از این، شرکت‌های بزرگ نفتی مانند BP و شل نیز اعلام کرده‌اند که با توجه به اینکه تحت فشار فزاینده دولت بریتانیا قرار دارند، قصد دارند روابط خود را با شرکای روسی خود قطع کنند.گلنکور در حال حاضر دارای ۵۵/ ۱۰ درصد از سهام شرکت

 En+ Group International PJSC، سهامدار کنترل‌کننده غول آلومینیوم روسال اینترنشنال است. این شرکت همچنین دارای سهام اندکی کمتر از یک درصد در شرکت بزرگ نفتی روسیه یعنی PJSC است. گلنکور همچنین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما هیچ ردپای عملیاتی در روسیه نداریم و در حال بررسی تمام فعالیت‌های تجاری خود در این کشور از جمله سهام خود در En+ و روس‌نفت هستیم. این شرکت در ادامه افزود که اقدامات دولت روسیه علیه مردم اوکراین را محکوم می‌کند.

گلنکور با خرید آلومینیوم و نفت از یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان منابع طبیعی جهان، روابط تجاری سودآوری را در روسیه برای خود تضمین کرده بود. این شرکت پس از تلاش دولت روسیه در سال ۲۰۱۶ برای تکمیل فروش برنامه‌ریزی شده ۵/ ۱۹درصد از سهام روس نفت به منظور کمک به کاهش کسری بودجه، ادامه استخراج نفت را برای این شرکت تضمین کرد.

ایوان گلازنبرگ که همچنان دومین سهامدار بزرگ گلنکور است، تا سال ۲۰۱۸ در هیات‌مدیره روسال حضور داشت و بعد از آن این شرکت در بحبوحه موج قبلی تحریم‌های ایالات‌متحده شروع به کاهش روابط خود با این تولیدکننده آلومینیوم روس کرد. آلومینیوم یکی از معدود کالاهایی است که توسط گلنکور مبادله می‌شود و تولید در مقیاس بزرگ نیز متضمن پشتیبانی از دارایی‌های صنعتی این غول معدنی نیست. گلنکور و روسال شرکای دیرینه‌ای در این تجارت بوده‌اند و فعالیت‌های آن در روسیه و عرضه به سراسر جهان به تقویت موقعیت آن به عنوان بزرگ‌ترین تاجر فلزات دنیا کمک کرد.

روسال در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که یک قرارداد ۱۶ میلیارد دلاری برای فروش آلومینیوم به گلنکور دارد که به آن اجازه می‌دهد حدود یک سوم تولید خود را به این شرکت بفروشد. روسال در آن زمان گفت که این قرارداد تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و امکان تمدید آن تا سال ۲۰۲۵ نیز وجود دارد. این شرکت همچنین مقداری نفت از شرکت روس‌نفت خریداری می‌کند، هرچند هیچ‌گاه حجم مبادلات خود را به طور عمومی ‌اعلام نکرده است.

تجدیدنظر گلنکور در فعالیت‌های خود در روسیه احتمالا آشفتگی بیشتری را برای بازار آلومینیوم به همراه خواهد داشت، زیرا قیمت این فلز در حال حاضر به رکورد بالایی رسیده است. این در حالی است که شرکت کشتیرانی A.P. Moller-Maersk  نیز اعلام کرد که خدمات حمل‌ونقل خود به مقصد روسیه و از روسیه به مقاصد دیگر را متوقف می‌کند و این اتفاق آشفتگی عرضه را برای خریدارانی که در حال حاضر با کمبود بحرانی مواد اولیه مواجه هستند، عمیق‌تر می‌کند.