ضرورت افزایش سرمایه‌گذارى در حوزه اکتشافات

امیر‌حسین نادری گفت: طبق آمار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ذخیره قطعی سنگ‌آهن در کشور حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن برآورد شده است و با توجه به اینکه سالانه بین ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون تن برداشت سنگ‌آهن در کشور داریم در صورت ثابت ماندن این روند، ذخایر کشف‌شده تا دو دهه آینده به اتمام می‌رسد.

 به گفته وی، بر این اساس شرکت «ومعادن» برای تامین نهاده شرکت‌های فولادی متناسب با پتانسیل معدنی غرب کشور، فعالیت در ۸ معدن سنگ‌آهن در مناطق کردستان و همدان را آغاز کرده است، ضمن آنکه در زمینه احداث یک واحد احیا در استان اردبیل و فعالیت در زمینه سایر عناصر فلزی و پلی‌متال، مس و طلا اقدام به سرمایه‌گذاری نیز کرده است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با تاکید بر استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی و منابع مالی در زنجیره ارزش صنایع که دارای مزیت رقابتی هستند، خلق ارزش در قالب ترکیب سود یا افزایش ارزش سرمایه‌گذاری، رضایتمندی سهامداران و ذی‌نفعان را  برنامه کلی شرکت عنوان کرد و در مورد فعالیت‌های اخیر این شرکت افزود: شرکت «ومعادن» به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی براساس اسناد بالادستی، نیاز کشور و در راستای منافع سهامداران اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف در منطقه غرب کشور کرده است. در این پروژه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سرمایه‌گذاری در کل زنجیره از عملیات اکتشاف شامل مراحل شناسایی، پی‌جویی، اکتشاف تفصیلی تا تعیین محدوده‌های معدنی، عملیات معدن‌کاری و تامین خوراک مورد نیاز صنایع معدنی زمینه افزایش درآمد و سودآوری  را برای شرکت فراهم کرده است.

وی به چالش‌های تامین تجهیزات و ماشین‌آلات حفاری متاثر از نوسانات ارزی اشاره کرد و از تاسیس یک شرکت تخصصی در حوزه اکتشاف برای تامین و واردات تجهیزات معدنی خبر داد و گفت: اکتشاف معادن یک حوزه تخصصی است و نیاز به دانش، تخصص و تجهیزات دارد و باتوجه به اهمیتی که در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری دارد تاسیس یک شرکت تخصصی در این بخش در حل چالش‌ها و تسریع اجرای برنامه‌ها کمک خواهد کرد.

نادری با اشاره به چالش تامین زغال‌سنگ مورد نیاز صنعت فولاد افزود: میزان زغال‌سنگ مورد نیاز برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری‌شده در افق ۱۴۰۴، حدود ۸ میلیون تن زغال‌سنگ خام، نزدیک به ۶ میلیون تن کنسانتره زغال و حدود ۴ میلیون تن کک مورد نیاز است، در حالی‌که میزان تولید فعلی زغال‌سنگ در کشور کمتر از ۲میلیون تن است.

به گفته وی، شرط دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد، افزایش پنج برابری تولید زغال‌سنگ است که با توجه به ذخایر یک میلیارد تنی زغال‌سنگ کشور در منطقه طبس تامین ۸ میلیون تن زغال‌سنگ از ذخایر داخلی امکان‌پذیر است و با توجه به تقاضای بازار برای این ماده معدنی، سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه اقتصادی دارد. ضمن‌آنکه توسعه معادن و فلزات آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری و استخراج و بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ طبس را دارد و به صورت جدی این موضوع را از طریق ایمیدرو و معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت پیگیری می‌کند.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در‌باره سرمایه‌گذاری «ومعادن» در بخش عناصر کمیاب و خاکی، نقش این عناصر در صنایع مختلف به‌ویژه در صنایع فناوری پیشرفته را یادآور شد و تصریح کرد: این عناصر معمولا  by product  هستند و در زمان استخراج دیگر عناصر استخراج می‌شوند.

وی  از اجرای طرح استحصال عناصر فوق در باطله‌های معادن سرب و روی خبر داد و گفت: باتوجه به اهمیت این عناصر در صنایع مختلف، طرح‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری و استخراج این عناصر در دستور کار شرکت قرار گرفته است، همچنین در خصوص لیتیوم، فاز مطالعه و بررسی شورآبه‌ها در استان‌های مختلف آغاز شده است که پس از اتمام این فاز و در صورت تایید، سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز انجام می‌شود.

نادری راهبردهای سرمایه‎‌گذاری و فعالیت شرکت را در راستای تبدیل «ومعادن» به یک شرکت پیشرو در حوزه معدن و بخش فرآوری و همچنین تولید و واردات دانش و فناوری عنوان کرد که علاوه‌بر صیانت از منافع سهامداران به تحقق اهداف کلان اقتصادی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمرکز برکل زنجیره معدن یک تحول بزرگ در استراتژی شرکت است، گفت: از این رو علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف (هم در فاز مطالعاتی و هم تامین تجهیزات) و تاسیس یک شرکت تخصصی در این حوزه، طرح جدیدی برای فعالیت در حوزه بهره‌برداری در قالب یک شرکت تخصصی دیگر در حال بررسی است تا به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت، برنامه‌های بهره‌برداری را به بهترین شکل اجرا و دنبال کند.

به گفته مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، این شرکت با استفاده از توان تخصصی شرکت و نیز همکاری با مشاوران خبره ملی و بین‌المللی درصدد است با استفاده از روش‌های نوین و به‌روز به‌عنوان یک شرکت پیشرو در حوزه معدن و صنایع معدنی، حداکثر استفاده را از ذخایر معدنی کشور در راستای منافع سرمایه‌گذاران و همچنین تحقق اهداف معدنی کشور داشته باشد و دستاوردها و نتایج این اقدامات که مبتنی برتوجه به کل زنجیره است در ماه‌های آتی مشخص می‌شود و این اطمینان وجود دارد که علاوه‌بر حفظ و ارتقای منافع شرکت، رونق و شکوفایی در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور را به‌دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه به امضای تفاهم‌نامه تکمیل فاز دوم نیروگاه سمنان برای تامین برق مورد نیاز صنایع معدنی اشاره کرد و افزود: به‌دنبال توافق وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و وزارت «نیرو» برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی، اواخر آذرماه این تفاهم‌نامه بین شرکت «ومعادن» به عنوان سرمایه‌گذار و گروه مپنا به‌عنوان کارفرما به امضا رسید.

نادری تصریح کرد: در زمان انعقاد تفاهم‌نامه میزان پیشرفت فاز دوم نیروگاه سمنان از نظر حجمی حدود ۷۵درصد و از نظر مالی حدود ۴۵درصد بود و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات حدود ۷۹ میلیون یورو برای تکمیل این پروژه در قالب تامین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته MGT۷۰ (۳) به ظرفیت نامی ۳۶۶ مگاوات، سرمایه‌گذاری کرده است و با توجه به توان، تخصص و تجربه گروه مپنا امیدواریم این پروژه بدون هیچ چالش و در بازه زمانی تعیین‌شده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور است افزود: این شرکت از سال ۱۳۷۴ در حوزه تاسیس، خرید، مشارکت در تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در انواع شرکت‌ها، موسسات و واحدهای صنعتی و معدنی، ساختمانی، کشاورزی، خدماتی و انجام فعالیت‌های مالی و اعتباری در داخل کشور و همچنین انجام کلیه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های تولید، سرمایه‌گذاری، توسعه و تکمیل، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی، تامین منابع مالی، بازاریابی و طراحی سیستم‌های مدیریتی و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور به‌صورت مشارکتی فعالیت دارد و تلاش می‌کند در کنار نقش‌آفرینی در رشد تولید ناخالص داخلی کشور، با سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش صنایع واجد مزیت رقابتی موجب تنوع‌سازی منابع درآمدی و افزایش وفاداری سهامداران خود شود.

۸۰درصد دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مرکب از سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و بیشترین سرمایه‌گذاری آن در زنجیره سنگ‌آهن و فولاد متمرکز است. این شرکت از سهامداران عمده مجموعه‌های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، چادرملو، سنگ‌آهن گهرزمین، شرکت ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی، کارخانجات کابل سازی شهید قندی، تجلی توسعه معادن و فلزات، گسترش کاتالیست ایرانیان، پرتو تابان معادن و فلزات و شرکت کک طبس است.

27-01