ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این خصوص گفت: تغییر وضعیت از مدل‌های کسب و کار خطی به مدل‌های کسب و کار پلتفرمی، یک گزینه انتخابی نیست؛ بلکه یک تحول استراتژیک است. پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی‌بوم با هدف تغییر وضعیت کسب‌وکارهای لجستیکی از مدل‌ خطی به مدل‌ پلت‌فرمی و فعالیت یکپارچه ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی کشور رونمایی شده ‌است. مدل‌های پلتفرمی که اغلب به‌عنوان عامل جهش بعدی در صنایع تولیدی و خدماتی معرفی می‌شوند، یک اکوسیستم خلق می‌کنند که ترویج‌دهنده ارزش مشترک است و عامل تعیین‌کننده موفقیت یا عدم‌موفقیت این کسب‌وکارها، سطح اعتمادی است که از سایر ذی‌نفعان موجود در شبکه به‌ویژه مشتریان جلب می‌شود.

وی درنشستی افزود: سازمان مدیریت صنعتی در زمینه خدمات آموزشی و به‌هم‌رسانی نیاز‌های صنعتی به صاحب‌نظران و دانشگاهیان، از قابلیت‌های این پلتفرم بهره‌مند خواهد شد.

مجتبی نصیری، مدیرعامل اپراتور دوم پست نیز در این نشست افزود: در اکوسیستم زی‌بوم که بر مشارکت داده‌ها و استفاده از یک پلتفرم مشترک متکی است، تیم مدیریتی، شیوه چیدمان اعضا و تعیین روابط بین بازیگران، با حفظ منافع قانونی طرف‌های حاضر در زیست‌بوم، مهم‌ترین موضوع این پدیده است و فارغ از بعد تکنیکی کار، یک دانش، مهارت و تجربه خاص  برای مدیریت این کار نیاز است.

وی استفاده از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه،  جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، کاهش زمان اجرای پروژه‌ها و سود مناسب را مهم‌ترین دستاورد این همکاری و به اشتراک‌گذاری منابع دانست و افزود: یک رقیب خوب و یک رقابت خوب و سازنده باعث رشد و تعالی سازمان می‌شود و اعضا با فعالیت در یک اکوسیستم می‌توانند همدیگر را با رقابت درست توسعه دهند و از هدررفت سرمایه‌ها جلوگیری کنند.

مهرداد مهربد، مدیرعامل شرکت سریع ترابر ماهان (ماهکس) نیز گفت: به نظر من، این پلتفرم اگر قرار است به‌عنوان یک راهکار برای کاهش مشکلات ساختاری حوزه لجستیک عمل کند، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد؛ از آن جهت که همه ما به‌عنوان بازیگران این حوزه، هنوز بسیاری از تعاملات از جمله تعامل رقبا با هم در یک اکوسیستم منسجم را تمرین نکرده‌ایم. مهربد در بیان راهکار برای رفع این معضل افزود: اعتقاد من بر این است که ابتدا باید در ابعاد کوچک و کنترل‌شده‌ای به این سیستم ورود کرد و با ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی لازم، کم‌کم آن را توسعه داد.  پشوتن پورپزشک، مدیرعامل «پادرو» در پاسخ به این سوال که در این فرآیند، چگونه می‌توان برای ایجاد رفاقت در کنار رقابت، فرهنگ‌سازی کرد، گفت: پلتفر‌م‌ها، علاوه بر اینکه عرضه و تقاضا را تجمیع می‌کنند، وظیفه ذاتی دیگری نیز بر عهده دارند و آن، فرهنگ‌سازی در محدوده خدمات ارائه شده در آن پلتفرم است تا از این طریق، بتوان ارتباط میان اجزای پلتفرم را به‌صورت برد-برد تعریف کرد. ابراهیم درستی، مدیر تیم لجستیک «باسلام» با اشاره به اینکه پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی‌بوم قرار است بستر مناسب را برای فعالیت و تعاملات همه بازیگران اکوسیستم لجستیکی کشور ایجاد کند، گفت: نتیجه‌ای که از تجمیع این بازیگران حاصل می‌شود، بدون شک، ارائه سرویس‌های یکپارچه و استاندارد به مشتریان، توسعه و تسهیل تعاملات کسب‌وکارها و ارتقای دسترسی‌پذیری مشتریان به کالاها و خدمات مورد نیاز، با مناسب‌ترین کیفیت، زمان و قیمت خواهد بود.

درستی گفت: اگرچه ممکن است خدماتی که «هلدینگ فاخر» به عنوان توسعه‌دهنده اکوسیستم زی‌بوم در رابطه با این پلتفرم معرفی کرده‌است، اکنون همه نیازهای ما را پوشش ندهد، اما اکثر نیازها ازجمله ارسال درون‌شهری، بین‌شهری، انبارداری، سیستم‌های لاکر و ... در این پلتفرم پیش‌بینی شده است و مهم‌تر از آن، این است که همه سرویس‌های مورد نیاز می‌تواند روی این پلتفرم سوار شود. قطعا با یک مدیریت صحیح، سایر نیازها نیز تامین خواهد شد و این، برای همه فعالان حوزه تجارت الکترونیکی یک مزیت خواهد بود.

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون، با تاکید بر اینکه اینشورتک‌ها به عنوان خروجی تحول دیجیتال صنعت بیمه، اکنون درحال ارائه خدمات بیمه‌ای به فعالان صنعت لجستیک هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته میان بیمه تعاون با هلدینگ فاخر، درحال تدوین و پیاده‌سازی فرآیندی در چارچوب اکوسیستم زی‌بوم هستیم که بر اساس آن بتوان برای بازیگران اکوسیستم در حوزه بیمه، ارزش افزوده ایجاد کرد و براین اساس، به بازیگرانی که وارد اکوسیستم زی‌بوم می‌شوند این نوید را می‌دهیم که با برنامه‌های در دست تدوین، هزینه‌های بیمه‌ای آنها کاهش خواهد یافت.