چهار اولویت مدیرعامل  جدید «هلدینگ خلیج‌فارس»

عبدالعلی علی‌عسکری همچنین با بیان اینکه امروز ۴ هزار محصول پتروشیمی در دنیا وجود دارد، گفت: ما باید با تلاش و جهاد در صنعت پتروشیمی و به‌ویژه هماهنگی و توسعه میان بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی به بازارهای جدیدی در این صنعت نفوذ کنیم.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به سهم بیش از ۱۲ درصدی این گروه از بورس اشاره و تصریح کرد: بورس یکی از مسائل مهم حیات اقتصادی کشور است که با حاکم شدن آرامش و بازگشت اعتماد مردم و همچنین حاکم شدن شفافیت و صداقت و البته اخلاق‌مداری در بازار سرمایه شاهد آن خواهیم بود که مردم سرمایه‌های خود را به بورس خواهند آورد، زیرا نتیجه آن رشد اقتصادی کشور است. وی تصریح کرد: البته مدتی است بورس متاثر از تحولات اجتماعی، اقتصاد و تحریم در شرایط مطلوبی نیست.

وی با بیان اینکه گروه محصولات شیمیایی یکی از محرک‌های اصلی در بورس است، اظهار کرد: اگر در این گروه که سرآمد آن نماد فارس و شرکت‌های تابعه آن است، خلق سود بیشتری صورت گیرد، طبیعتا به حرکت موثر و مثبت بورس و جلب اعتماد مردم کمک می‌کند و البته در این صنعت، مسائلی از جمله برخی قیمت‌گذاری‌ها به‌خصوص در نرخ خوراک وجود دارد که تاثیر مستقیمی روی سودآوری شرکت‌های پتروشیمی دارد و من معتقدم با توجه به جایگاه مهم صنعت پتروشیمی باید مقامات سطح بالای کشور در این قیمت‌گذاری‌ها دخیل باشند.

علی‌عسکری درباره سیاست‌های خود در اداره این گروه، اظهار کرد: افزایش سودآوری، اولین و یکی از مهم‌ترین اهداف ماست و سودآوری اقتصادی جز با افزایش بهره‌وری و بهبود مستمر فرآیندها افزایش نمی‌یابد.

وی ادامه داد: دومین سیاست ما، افزایش سهم گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از بازار سرمایه و ارتقای ارزش سهام گروه است که هم به نفع سهامداران از جمله چند ده میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت است و هم به نفع اقتصاد کشوراست؛ برای رسیدن به این مهم علاوه بر افزایش سودآوری، افزایش شفافیت در بورس، عرضه اولیه سهام شرکت‌های تابعه که هنوز بورسی نشدند و البته رفتار هوشمندانه، منصفانه و اخلاق‌مدارانه در بازار سرمایه در رئوس برنامه‌های ماست.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سومین اولویت فارس در دوره جدید مدیریت را تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: برای این طرح‌ها که بیش از ۱۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، تامین سرمایه از سیستم بانکی و همچنین بازار سرمایه از اولویت‌های ماست که باید به‌صورت جدی آنها را پیگیری کنیم.

وی چهارمین اولویت را تکمیل زنجیره ارزش و به‌ویژه صنایع پایین‌دستی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه صنایع پایین‌دستی برگ برنده صنعت پتروشیمی و هلدینگ خلیج‌فارس خواهد بود و در این راه از ظرفیت همه شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان اقتصادی، شرکت‌های متوسط و کوچک و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید استفاده کرد و از سوی دیگر همه ظرفیت‌ها را برای تامین مالی پروژه‌های پایین‌دستی از روش‌های مختلف باید به کار برد. علی‌عسکری از همه مدیران عامل، مدیران ستادی و کارشناسان هلدینگ دعوت کرد تا ایده‌های خود را برای توسعه این صنعت ارزش‌آفرین، تولید گریدهای جدید محصولات و همچنین توسعه صنایع پایین‌دستی ارائه دهند و تاکید کرد در صورت توجیه‌پذیر بودن این طرح‌ها، اجرای آنها بلافاصله آغاز می‌شود. مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین ابراز امیدواری کرد راه برای تامین مالی خارجی برای پروژه‌های گروه به‌زودی هموار شود.

وی تصریح کرد: کشورهای توسعه‌یافته دنیا را امروز با شرکت‌های بزرگ و نه با سیاستمداران و مسوولانش می‌شناسند و تغییر رویکرد در مقابل شرکت‌های بزرگ اتفاقی بود که باید در کشور ما هم می‌افتاد و خوشبختانه شاهد این تغییر رویکردها هستیم. عضو هیات‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیان اینکه صنعت پتروشیمی، صنعتی پر‌مزیت است که کامل‌ترین ذخایر آن را خداوند در ایران قرار داده، اظهار کرد: این صنعت ارزش‌افزوده فراوان ایجاد می‌کند و کاری که در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی در دوران تحریم شد، کار کوچکی نیست و خدمات بسیاری به اقتصاد و توسعه کشور شد.

مدیرعامل سابق گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ادامه داد: اگر روی صادرات محصولات پتروشیمی به‌عنوان صادرات محصولات خام و نیمه خام عوارض گمرکی ببندند و به بهانه تنظیم بازار، صادرات ما را محدود کنند یا قیمت‌گذاری‌های اشتباه انجام دهند، تبعات منفی‌ آن بیش از دستاوردهای موقتش است و امروز این صنعت که بیشترین خدمات را به دولت‌های مختلف کرده کاملا بی‌دفاع است و در دفاع از این صنعت توسط متولی‌های امر، خوب عمل نشده است.

ربیعی دلایل موفقیت‌ صنایع پتروشیمی خلیج فارس را اداره حرفه‌ای گروه و همدلی دانست.