13

گزارش پیش‌رو، با استناد به آمار، اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، به بررسی عملکرد پتروشیمی‌تندگویان در دوره شش ماه نخست سال‌جاری می‌پردازد.

شرکت پتروشیمی‌تندگویان در سال 1377 به صورت سهامی‌عام برای اجرای طرح‌های تولید اسید ترفتالیک خالص و پلی اتیلن ترفتالات در منطقه تجاری ویژه اقتصادی پتروشیمی ‌و در زمینی به وسعت 35 هکتار تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات مهم و استراتژیک پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) و اسید ترفتالیک خالص (PTA)درکشور و از واحدهای تجاری فرعی پتروشیمی‌خلیج فارس است. موضوع فعالیت پتروشیمی‌تندگویان شامل احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری، کارخانه‌های صنعتی برای تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، واردات و تبدیل کلیه مواد شیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذی‌ربط آنها و انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی، بازرگانی، فنی، مهندسی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور است.

از جمله فرصت‌های پیش روی این شرکت می‌توان به روند رو به رشد تقاضا برای محصولات ( که منجر به حفظ ارزش افزوده محصولات این شرکت می‌شود) و موقعیت جغرافیایی مطلوب اشاره کرد. مزیت ژئوپولیتیک کشور در مجاورت آب‌های آزاد و شبکه راه‌های ارتباطی باعث دسترسی بهتر این شرکت به بازارهای مصر و آسیای میانه، اروپا و کشورهای همسایه شده است، اما با تمامی ‌این اوصاف این شرکت با ریسک‌هایی از جمله نوسانات نرخ بهره و نرخ ارز روبه‌رو است.

سرمایه این شرکت در زمان تاسیس 50 هزار میلیارد ریال بود که طی چند مرحله افزایش از محل مطالبات و آورده‌های نقدی سهامداران و تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود، به 23 هزار و 957 میلیارد ریال رسیده است. طبق اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت صنایع پتروشیمی‌ خلیج‌فارس با 7/ 52درصد، پتروشیمی ‌بوعلی سینا با 4/ 11درصد و پتروشیمی تابان فردا با 2/ 11درصد از مهم‌ترین سهامداران این شرکت هستند. لازم به ذکر است که پتروشیمی ‌بوعلی سینا از شرکت‌های فرعی پتروشیمی‌خلیج‌فارس است، بنابراین پتروشیمی ‌خلیج فارس به صورت مستقیم و غیرمستقیم صاحب حدود 64 درصد از سهام پتروشیمی‌تندگویان است.

 افزایش 161 درصدی سود خالص شرکت

طبق اطلاعات و صورت‌های مالی که در سایت کدال منتشر شده درآمد‌های عملیاتی شرکت پتروشیمی‌تندگویان در شش ماه نخست امسال به میزان 79 هزار و 598 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ( 37 هزار و 340 میلیارد ریال ) 113 درصد افزایش داشته است از این میزان 79هزار و 443 میلیارد ریال آن مربوط به فروش داخلی که حاصل از فروش گرید بطری، گرید الیاف، اسید ترفتالیک خالص و نخ POY بوده است.

همچنین فروش خارجی این شرکت به میزان 154 میلیارد ریال و حاصل از فروش گرید الیاف بوده است. نکته قابل توجه این است که گرچه گرید الیاف در فروش داخلی این شرکت بیشترین سهم از فروش و سود ناخالص را در میان محصولات دیگر داشته است. برآورد شرکت در مورد درآمد‌های ناشی از فعالیت‌های عملیاتی خود در مورد شش ماهه دوم، کاهش 8 درصدی این عنوان نسبت به شش ماهه نخست سال جاری است که تمام این کاهش از محل فروش داخلی برآورد شده و این شرکت میزان فروش خارجی خود را نسبت به شش ماه اول سال جاری بدون تغییر پیش‌بینی کرده است.

پتروشیمی ‌تندگویان در این خصوص بیان کرده که نرخ فروش محصولات شرکت به‌صورت هفتگی توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی (تحت مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی) مشخص می‌شود، این نرخ به عنوان نرخ پایه فروش محصولات در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و عواملی مانند افزایش نرخ خوراک و افزایش نرخ ارز می‌تواند در تعیین نرخ فروش محصولات تاثیرگذار باشد. مدیریت شرکت برای رسیدن و تحقق اهداف استراتژیک خود درجهت دستیابی به سودآوری پایدار، به‌دنبال کشف بازار جدید برای فروش محصولات و استفاده از ظرفیت‌های خالی جدید خود است.

 افزایش 115 درصدی هزینه‌های تولید

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست سال جاری به میزان 53هزار و 814 میلیارد ریال بوده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل ( 24 هزار و 990 میلیارد ریال) 115 درصد افزایش یافته است. عمده عوامل ذکر شده در مورد بهای تمام شده فعالیت‌ها با توجه به عملکرد دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ مربوط به مصرف مواد اولیه معادل ۸۱ درصد (که شامل پارازایلین، اسید استیک و منواتیلن گلایکول هیدروژن است که از طریق پتروشیمی‌نوری، فن‌آوران، مارون و امیر کبیر خریداری می‌شود)، سربار تولید (یوتیلیتی، مواد شیمیایی و کاتالیست و بسته بندی و خدمات پیمانکاری) معادل ۱۰ درصد، استهلاک دارایی‌ها و تاسیسات معادل ۱ درصد، حقوق و دستمزد مستقیم و غیر مستقیم معادل ۴ درصد و سایر هزینه‌ها معادل ۴ درصد است. در نهایت باید بیان کرد این شرکت برای شش ماه دوم سال جاری نسبت به شش ماه نخست امسال تنها 2 درصد افزایش را در بهای تمام شده کالای فروش رفته خود پیش‌بینی کرده است.

 رشد سود خالص

سود ناخالص عملیاتی این شرکت برای شش ماه نخست امسال 25 هزار و 784 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 109 درصد افزایش داشته است. با اضافه کردن سایر درآمد‌های عملیاتی و کسر سایر هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های فروش، اداری و عمومی‌، سود عملیاتی این شرکت در دوره شش ماهه سال جاری 22 هزار و 409 میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ( 8 هزار و 951میلیارد ریال ) 150درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است این شرکت در آذر ماه 1400 اطلاعیه‌ای در مورد دلایل افزایش سود عملیاتی منتشر کرده است. طبق اطلاعیه مذکور اصلی‌ترین دلیل افزایش سود عملیاتی استمرار تولید و همچنین افزایش نرخ‌های فروش است. در این اطلاعیه بیان شده، مقدار تولید این شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل 4 درصد افزایش داشته است. در کنار افزایش درآمد‌های عملیاتی، بهای تمام شده کالاهای فروش رفته نیز با افزایش روبه‌رو شده که این افزایش عمدتا ناشی از افزایش نرخ‌های خرید خوراک دریافتی بوده است. با توجه به موارد ذکر شده در بالا ، سود خالص این شرکت در شش ماه نخست امسال برابر 19 هزار و 523میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 161 درصد افزایش داشته است.

 کاهش دوره وصول مطالبات

در جدول برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی‌ تندگویان با توجه به اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی و سایت‌های داده پرداز مربوط به بورس اوراق بهاداراستخراج شده است. طبق اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و همچنین درصد حاشیه سود عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست امسال نسبت به سال‌های مالی 98 و 99 افزایش یافته که این موضوع نشانگر افزایش سوددهی فعالیت‌های شرکت است.