به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این در  حالی  است که کل درآمد این شرکت از محل سود سپرده بانکی درسال مالی ۱۳۹۹  به میزان ۴ هزار و ۸۸ میلیارد ریال بوده است. نکته قابل توجه دیگر این است که کل درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌پارس در سال مالی ۹۹ (که تنها یک عنوان آن مبلغ ۲ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال از محل سود ناشی از فروش سرمایه‌گذاری بوده) به میزان ۷ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال بوده  که سود سپرده‌های بانکی شش ماه نخست امسال از کل این مقدار بیشتر است. این گزارش به بررسی عملکرد شرکت با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در سایت کدال می‌پردازد.

شرکت پتروشیمی عسلویه به صورت سهامی‌خاص در بهمن ماه ۱۳۷۷، به عنوان مجری طرح مصوب برنامه پنج ساله سوم توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی که هدف از آن استفاده بهینه از حجم گاز حاصل از فازهای اول تا سوم میدان گازی پارس جنوبی طرح الفین نهم بوده است، تاسیس شد و در سال ۱۳۸۵ نام این شرکت به پتروشیمی ‌پارس تغییر یافت و همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۵شخصیت حقوقی این  شرکت از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تبدیل شد. در حال حاضر شرکت پتروشیمی ‌پارس جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج فارس و جزو شرکت‌های فعال در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، بوتان، پنتان پالس، استایرن منومر، اتیل بنزن و تولوئن بنزن در کشور، با ظرفیت اسمی ۴/ ۲۴۹ هزار تن در سال در رده اول این صنعت و شرکت پتروشیمی ‌در جهان است.  موضوع فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری در احداث‌، راه‌اندازی‌،بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداشت‌، تحقیقات، آزمایش‌ها، پژوهش، بسته‌بندی و ... به منظور تولید‌، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پترو‌شیمی، ذخیره واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پترو شیمیایی، فرآورده‌های فرعی، مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و... و انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی فنی و مهندسی و بازرگانی است که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور است.  ریسک نوسانات نرخ ارز و بهره مهم‌ترین ریسک‌هایی هستند که  شرکت با آن روبه‌رو است.  

 افزایش ۱۴۶ درصدی درآمد‌های غیر عملیاتی پتروشیمی ‌پارس

طبق صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی‌پارس در شش ماه نخست سال جاری برابر با ۲۱۱ هزار و ۱۸ میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ( ۹۴ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال ) ۱۲۳ درصد افزایش داشته است. فروش اتان، پروپان، بوتان، پنتان، استایرن منومر، تولوئن و اتیل بنزن از جمله ارقام تشکیل دهنده درآمدهای عملیاتی شرکت هستند که بیشترین میزان فروش مربوط به استایرن منومر بوده اما بیشترین سود ناخالص در میان این اقلام از محل فروش پروپان حاصل شده است. همچنین این شرکت برآورد می‌کند که میزان درآمد‌های ناشی از فروش محصولات در شش ماه دوم سال‌جاری با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به شش ماه نخست سال روبه‌رو شود. پتروشیمی ‌پارس همچنین بیان کرده است که نرخ فروش محصولات بر اساس قیمت‌های جهانی که تابعی از میزان عرضه و تقاضا در سطح جهان است تعیین می‌شود و همچنین نرخ ارز می‌تواند بر روند نرخ فروش محصولات تاثیر بگذارد.

 بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی در دوره شش ماه نخست سال جاری برابر با ۱۶۱هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ( ۶۳ هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال ) ۱۵۳درصد افزایش داشته است. در مورد بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت پیش‌بینی می‌شود در شش ماه دوم سال جاری با کاهش ۷/ ۱۹درصدی نسبت به شش ماه نخست روبه‌رو شود و همچنین شرکت بیان می‌کند که با توجه به اینکه بیش از ۹۰درصد بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی مربوط به خوراک است تغییرات در قیمت‌های جهانی خوراک و همچنین نرخ ارز طی ۶ ماه آتی می‌تواند بر روند بهای تمام‌شده تاثیر بگذارد.

با توجه به موارد ذکر شده‌، سود ناخالص عملیاتی شرکت در دوره شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۹ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۳۰ هزار و ۶۷۶ میلیارد ریال) ۶۱ درصد افزایش داشته است. همچنین باید بیان کرد در مورد فعالیت این شرکت در شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، سایر درآمد‌های عملیاتی این شرکت با کاهش و سایر هزینه‌های عملیاتی با افزایش روبه‌رو بوده است که به همین دلیل سود عملیاتی این شرکت تنها ۳۱درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. در مورد این عنوان نیز شرکت در اطلاعیه‌ای بیان کرده است افزایش۳۱درصدی سودعملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل، به‌دلیل افزایش قیمت‌های جهانی محصولات و نرخ ارز بوده است.

صورت‌های مالی شش ماه نخست سال جاری پتروشیمی ‌پارس نشان از  افزایش ۱۴۶ درصدی سایر درآمدهای غیرعملیاتی در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد که عمده دلیل آن سود سپرده بانکی بوده است.  میزان آن نیز برابر با ۷ هزار و ۲۸۱ میلیارد ریال است.  نکته قابل توجه اینکه تنها این مورد از  میزان کل درآمدهای غیرعملیاتی عنوان شده برای سال مالی ۱۳۹۹ این شرکت بیشتر است. در نهایت و باتوجه به موارد ذکر شده سود خالص پتروشیمی ‌پارس در شش ماه نخست سال جاری برابر با ۴۷ هزار و ۶۰۴میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

 بررسی‌ نسبت‌های مالی

 طبق اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده برای پتروشیمی پارس نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست سال جاری  نسبت به سال مالی گذشته با کاهش روبه‌رو بوده که این موضوع نشان‌دهنده کاهش سود‌دهی فعالیت‌های این شرکت است، البته باید اذعان کرد با توجه به اینکه اکثر سود شرکت‌ها در نیمه دوم سال شناسایی می‌شود، این نسبت می‌تواند تا پایان سال افزایش یابد. همچنین نسبت آنی این شرکت در بازه زمانی شش ماه نخست امسال با کاهش روبه‌رو بوده است که این موضوع نشانگر کاهش توانایی در پرداخت بدهی‌های جاری شرکت از طریق دارایی‌های جاری است، اما در مجموع باید بیان کرد به‌رغم این کاهش، نسبت آنی در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد شرکت از این بابت با ریسک چندانی روبه‌رو باشد.