به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNBC، کمیسیون اروپا کارمندان این شرکت‌ها را مستحق دریافت حداقل دستمزد، حقوق تعطیلات، مزایای بیکاری و بهداشت و سایر حمایت‌های قانونی بسته به کشوری که در آن کار می‌کنند، دانسته است. این پیشنهادها که مورد استقبال اتحادیه‌های کارگری قرار گرفته است، می‌تواند بر حدود ۱/ ۴ میلیون کارگر در سراسر اروپا تاثیر بگذارد. این طرح باید چندین مرحله قانونی را قبل از تبدیل شدن به قانون طی کند. شرکت‌های اقتصاد گیگ مدت‌هاست کارگران خود را به عنوان پیمانکاران مستقل طبقه‌بندی کرده‌اند و این امر به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های خود را به حداقل برسانند و مسوولیت‌های قانونی آنها را در قبال کارگران محدود می‌کند.

کار در این شرکت‌ها برای کسانی که نمی‌خواهند شغل دائمی ‌۹ تا ۵ ساعته داشته باشند جذاب است و این پلت‌فرم‌ها کارهایی مانند راننده تاکسی و سفارش غذا را برای کاربران آنها آسان کرده است، اما همه‌گیری کووید-۱۹ نشان داد این پلت‌فرم‌ها چقدر می‌توانند شکننده باشند، به طوری که کار به سرعت برای رانندگان اوبر در طول قرنطینه تمام شد و بسیاری از آنها مجبور شدند شغل جدیدی، اغلب با امنیت شغلی بهتر در جای دیگری پیدا کنند.

جای تعجب نیست که اوبر و سایر شرکت‌های اقتصاد گیگ مخالف اصلاحات کمیسیون اروپا هستند که می‌تواند به شدت بر مدل‌ تجاری آنها تاثیر بگذارد. قوانین جدید می‌تواند میلیاردها دلار هزینه جدید برای آنها به همراه داشته باشد. این غول تاکسی اینترنتی گفت با اجرای این طرح هزینه‌ها بر دوش رانندگان گذاشته می‌شود و تقریبا ۲۵۰ هزار پیک و ۱۳۵ هزار راننده در سراسر اروپا تحت قوانین پیشنهادی کار خود را از دست خواهند داد.

یکی از سخنگویان اوبر در بیانیه‌ای که با CNBC به اشتراک گذاشته شده است، اظهار کرد: اوبر متعهد به بهبود شرایط کاری برای صدها هزار راننده و پیک فعال در این شرکت است که به برنامه ما برای کار انعطاف‌پذیر متکی هستند. ما با دولت‌های ملی در سراسر اروپا و سایر بخش‌های صنعت خود روی راه‌هایی برای تقویت کار پلت‌فرم، بدون به خطر انداختن انعطاف‌پذیری که کارگران مستقل می‌خواهند، همکاری کرده‌ایم.

اما ما نگران هستیم که پیشنهاد کمیسیون نتیجه معکوس داشته باشد و هزاران شغل را در معرض خطر قرار دهد، کسب‌وکارهای کوچک را در پی پاندمی ‌فلج کند و به خدمات حیاتی آسیب برساند که مصرف‌کنندگان در سراسر اروپا به آن متکی هستند. با این حال، جاست ایت، سرویس تحویل و سفارش آنلاین غذا در انگلیس، طرفدار این اصلاحات است. جیتسه گروئن، مدیر عامل این شرکت، در توییتر گفت جاست ایت از پیشنهادهایی برای بهبود شرایط کارگران و کمک به آنها برای دسترسی به حمایت‌های اجتماعی حمایت می‌کند.

برخی از کشورها قبلا قوانین مربوط به پیمانکاری مستقل خود را وضع کرده‌اند، اما قوانین پیشنهادی توسط کمیسیون اروپا گسترده‌ترین تلاش قانونی در این راستا است. اتحادیه اروپا تخمین می‌زند که تعداد افرادی که برای پلت‌فرم‌های دیجیتال در سراسر این بلوک کار می‌کنند از ۲۸ میلیون نفر امروز به ۴۳ میلیون تا سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت.